TOYOTA: Bauda driver Toyota- og Lexus-forhandlere, blant annet på Dal på Romerike.
TOYOTA: Bauda driver Toyota- og Lexus-forhandlere, blant annet på Dal på Romerike.

Hvor mye koster det?

Lånebil og forsikring: Store forskjeller i egenandeler

Mens noen bilforhandlere tar ned mot 6000 kroner i egenandel, smeller andre til med krav opp mot det mangedobbelte. Og Bavaria holder egenandelen hemmelig.

Publisert

Artikkelen om Teslas manglende kaskoforsikringer og høye egenandeler satte en støkk i mange. Selv ikke i Tesla-miljøet er det kjent at Tesla Norge ikke kaskoforsikrer bilene sine, heller ikke bilene som de låner ut til kunder som har egen bil på verksted.

Tesla er såkalt selvassurandør, som innebærer at det ikke er noe forsikringsselskap som dekker kaskoskader.

Dermed er det høye egenandeler, opp mot 30.000 kroner. Og ved uaktsom bruk risikerer du å bli avkrevd penger for hele bilens verdi.

Store forskjeller

Men Tesla ser ut til å være alene om å ikke kaskoforsikre bilene sine. Motor har spurt de andre store bilforhandlerne.

Alle har lavere egenandeler, og alle har kaskoforsikring.

Men egenandelene varierer stort.

Klart lavest egenandel av de store har Bauda, som driver 18 Toyota-forhandlere og fire Lexus-forhandlere på Østlandet og Sørlandet under merkenavnet «Toyota Oslo» og så videre.

– Private blir belastet med en normal egenandel tilsvarende 6000 kroner. Vårt fokus er å sikre at våre kunder ikke får noen uforutsette opplevelser dersom uhellet skulle være ute, sier markedsdirektør Thomas Evjenn i Bauda.

Og dersom skaden koster mindre enn 6000 kroner, blir kundene kun belastet for reelle kostnader,

– Vi finner den beste løsningen, sier Evjenn.

Se tabell lenger ned.

– Burde vært standard

Dette liker Vigdis Svennungsen, leder for NAF Advokat.

– 6000 er en normal egenandel. Dette burde vært standard hos flere, sier hun.

Men det er det ikke. Alle de andre tar minst 10.000 kroner. Kverneland og Sulland har en standardsats på hele 15.000 kroner, mens Bertel O. Steen tar opp mot 20.000 kroner i egenandel.

– Egenandeler på 15–20.000 kroner er for høyt, sier Svennungsen i NAF.

Hun påpeker at kundene ikke skal betale mer enn utbedringskostnaden. Er den lavere enn egenandelssatsen, er det kun reell kostnad som skal betales.

Tilbyr forsikring

Gumpens Auto, som har bilhus på Sørlandet og Østlandet, tar i utgangspunktet 10.000 kroner.

– Men vi følger vanligvis en regel om at kunden betaler samme egenandel som han har på egen bil, sier visekonsernsjef Terje Jochumsen.

Bertel O. Steen, som har opp mot 20.000 kroner i egenandel, opplyser at de i løpet av året vil tilby mulighet for å kjøpe redusert egenandel.

Bavaria vil ikke svare

Motor Gruppen og Frydenbø Bil har ikke besvart Motors henvendelser.

BMW-forhandleren Bavaria har svart, men vil ikke opplyse om sine egenandeler.

– Vi har litt forskjellige løsninger på våre avdelinger, skriver daglig leder Espen Johansen på epost, og henviser videre til markedsavdelingen i Hedin Automotive, som eier Bavaria.

Der svarer kultur- og kommunikasjonsdirektør Sissel Wiedenmann følgende:

– Vi ønsker ikke å kommentere dette.

Motor spør henne hvorfor, og påpeker at dette er viktig forbruker­informasjon. Wiedenmann svarer ikke.

– Uakseptabelt

Vigdis Svennungsen er sjokkert over Bavaria.

– Det er helt uakseptabelt. Er egenandelen så stor at den ikke tåler dagens lys? Hva gjør de overfor kundene? Er det hemmelig overfor dem, også?

Svennungsen påpeker viktigheten av å informere godt, også om egenandeler.

– Informasjon til kunden om egenandel før utlevering av lånebil er viktig og vil kunne avverge mange konflikter, sier hun.