MOT STØRRE MARKEDSANDELER: Bildet er fra Haval-fabrikken i Baoding i Kina. Haval eies av Great Wall Motors.
Foto: PETER RAAUM
Studie:
«Hver tredje bil er kinesisk i 2030»
Innen 2030 vil kinesiske bilmerker ha erobret en tredel av verdensmarkedet med 9 millioner solgte biler utenfor Kina hvert år, viser en studie.
I Europa kommer kinesernes inntog til å gå på bekostning av europeiske, japanske og koreanske merker, skriver bransjeeksperter i studien, som ble lagt fram av konsulentselskapet Alix Partners tirsdag.
Kostnadene for å produsere enn elbil i Kina er en tredel lavere enn i Europa. Utviklingsperioden er også kortere enn hos konkurrentene andre steder i verden.
Ifølge studien bruker de kinesiske produsentene «aggressiv prising» for å kapre nye markedsandeler.
Har du lest disse sakene fra Motor?
– Ny EU-toll på kinesiske biler kan muligens bremse importen på kort sikt og støtte opp under utsalgsprisene, men vil også akselerere den lokale produksjonen av kinesiske biler og deler i Europa, sier ekspert Fabian Piontek.
Tyske produsenter er blant dem som merker konkurransen fra Kina.
Dette rammer særlig biler i det øvre prissjiktet, som i stadig større grad taper på det kinesiske markedet, ifølge rapporten.
Alix Partners anslår at svært lite av økningen i markedsandeler vil komme i Japan, Sør-Korea og Nord-Amerika. For sistnevnte områdes del – stort sett bare Mexico. Årsaken er tariffer og annerledes sikkerhetskrav i USA.
Selskapet anslår samtidig at elbilenes andel av nybilsalget i Europa vil øke fra 20 prosent i år til 45 prosent i 2030.
(©NTB)
Kinesiske bilers markedsandel, dagens tall og estimat for 2030
Område
|
2024
|
2030 (anslag)
|
Hele verden | 21 % | 33 % |
Utenfor Kina | 3 % | 13 % |
Kina | 59 % | 72 % |
Sør- og Sørøst-Asia | 3 % | 31 % |
Japan og Sør-Korea | 0 % | 1 % |
Russland | 33 % | 69 % |
Afrika og Midtøsten | 8 % | 39 % |
Europa | 6 % | 12 % |
Nord-Amerika | 1 % | 3 % |
Sentral- og Sør-Amerika | 7 % | 28 % |
Kilde: Alix Partners
Nytt og nyttig langs veien: