
Skjermen forstyrrer:
Fiklet med berøringsskjerm i bilen – tapte 100.000 kroner
Gjensidige Forsikring forteller at de har hatt flere saker hvor forsikringsutbetalingen er blitt redusert som følge av uoppmerksomhet hos fører knyttet til bilens berøringsskjerm.
I en av disse sakene hadde sjåføren satt bilen i cruisekontroll og fiklet med skjermen. Vedkommende krasjet, og fikk en avkortning på 100 000 kroner.
– Hvordan vet dere at vedkommende var uoppmerksom?
– Både bilfører selv og politiet ga oss opplysninger om dette, sier kommunikasjonssjef Marie Brudevold i Gjensidige til Motor.
Grunnregelen for risiko for avkortning i erstatningen er tilstede hvis du har gjort noe grovt uaktsomt og det har direkte årsakssammenheng med en skade.
– Det blir gjort en individuell vurdering i hver enkelt sak, der hendelsesforløpet og hvordan skaden skjedde blir avgjørende, ikke hva som distraherte føreren, sier Brudevold.
Hun understreker at det foreløpig er snakk om få saker knyttet til berøringsskjerm.
Så fort kan ulykken være ute – se filmen:
Har du fått med deg disse sakene?
-
DEBATT:
Berøringsskjermene – hva er egentlig problemet?
-
Amerikansk initiativ:
Krever felles navn på komplisert teknologi
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
-
Lexus oppfinner rattet på nytt:
Slik føles det å kjøre elbilen som styres som et fly
-
Test av 12 førermiljøer:
17 år gammel Volvo knuser berøringsskjermene
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Maks score til Megane – slakt av Dacia:
Retter opp skaden etter lillebrors totalkrasj
-
Kjør trygt i påsken:
Slik takler du såpeglatte veier
-
Testes ut av Ford:
Trafikklys koblet til bilen skal gi bedre trafikkflyt
Underrapportering
I de groveste tilfellene knyttet til mobilbruk i bil (der det er blitt bevist) har det vært snakk om en reduksjon i erstatning fra 100 000 kroner og oppover.
– Hvordan kan man generelt få kunnskap om hvorvidt en sjåfør har vært grovt uaktsom?
– Ved å få opplysninger fra Politiet eller fra kunden selv, men det er nok stor underrapportering her. Hvis sjåføren eksempelvis ikke innrømmer mobilbruk, er vi ved mistanke avhengige av vitner eller politiets opplysninger for å kunne bevise dette.
Tar oppmerksomhet
Samtidig som reaksjonene for bruk og fikling med løs mobil i bilen ble skjerpet inn fra 1.januar i år, sier stadig flere sjåfører at de har opplevd at berøringsskjermen i bilen har tatt oppmerksomheten bort fra veien og kjøringen.
I en undersøkelse fra juni som Ipsos har gjennomført på vegne av Gjensidige og Trafikksikkerhetsforeningen (TSF), svarer 51 prosent av bilistene at berøringsskjerm har vært distraherende.
Det er en økning fra 42 prosent i 2020.
– Det som har overrasket meg i flere år nå, når jeg har sett på utviklingen, er at man ikke har mer diskusjon i faglige miljøer rundt disse skjermene, sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i TSF, til Motor.

Les flere saker på Motor:
-
Så mye kan du spare på billånet:
Spar titusenvis på god rente
-
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
Fører til ulykker og uhell
For at skjermen utgjør en potensiell fare er altså de fleste av de 3500 bilistene som var med i undersøkelsen ikke i tvil om.
Og en fjerdedel av de som sier skjermene stjeler oppmerksomhet, opplyser at de allerede har opplevd ubehagelige eller farlige situasjoner som følge av dette.
Fire av ti av disse igjen mener det førte til ulykke eller uhell. Regner man om til alle som kjører bil utgjør det 3 prosent.
Vil kunne straffes
Undersøkelsen underbygges av flere internasjonale undersøkelser. Og et par sekunders uoppmerksomhet betyr at du kjører «i blinde» i mange meter. For eksempel utgjør to sekunder i 80 km/t en avstand på nesten 45 meter.
Samtidig finnes det ingen konkret lovgivning som begrenser bruken av skjermen i bilen.
– Men hvis du fikler med skjerm og det skjer en ulykke, vil du i likhet med annen uoppmerksomhet kunne straffes etter paragraf 3 i Vegtrafikkloven, sier advokat Vigdis Svennungsen i NAF.

– Man må være forsiktig med skjermbruk, ha fokus på veien og gjør seg kjent med bilen før man kjører. Har du behov for å lete etter ting på skjermen så må du nesten stoppe.
Må sitter i fingrene
Marianne Søhagen, senior rådgiver for trafikksikkerhet i NAF, påpeker at det er en del funksjoner i bilen man automatisk må ha i fingrene, som å slå på vindusviskere og bli kvitt dogg på ruta.
– De andre funksjonene du bruker til daglig må du også lære deg, og samtidig vurdere når du bruker disse. Ønsker du eksempelvis å skifte kanal på radioen, bør du ikke gjøre dette når trafikkbilde på noen måte er krevende eller uoversiktlig.

– For mange er det ulogisk at man ikke kan være i kontakt med mobil mens man kjører, samtidig som berøringsskjermene kan kobles til en mobil og ha hundrevis av funksjoner?
– Jeg er enig i at det er vanskelig å se logikken i dette. For det som er skummelt med disse skjermene er at du skal inn på en meny, som da igjen gjerne har en undermeny, påpeker Søhagen.
En sikrere framtid
Rådet er selvsagt at man ikke bør kjøre og «finne ut av ting» samtidig. Det må du gjøre når du står stille, eventuelt få hjelp av en passasjer når bilen er på veien.
På sikt kan det at flere biler får multifunksjoner i rattet og bruk av stemmekontroll for å styre funksjoner, avhjelpe de mange farlige situasjonen som bruken av berøringsskjermene forårsaker i dag.
Les Motors biltester:
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
73
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
-
75
Test: Kia Niro EV
Her trenger du et godt, gammeldags prisavslag
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
84
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler