
Sjekk vegvesenets oversikt:
Dette stryker bobilene på i EU-kontrollen
Fire av 10 bobiler blir ikke godkjent i EU-kontrollen. Her er oversikten over de vanligste feilene.
I fjor ble 23.060 bobiler kontrollert i EU-kontroll. 9242 av dem – 40 prosent – ble ikke godkjent, og fikk en 2-er feil eller en 3-er feil.
Andelen er nøyaktig den samme som i 2019.
Mangellapp med kode 2 innebærer at du kan bruke bobilen frem til manglene er rettet og kjøretøyet er godkjent i etterkontroll. Mangellapp med kode 3 betyr at bobilen har fått bruksforbud, og ikke kan brukes før manglene er rettet og godkjent av vegvesenet.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Se forskjellene:
Så dyrt er bilkjøp uten egenkapital
-
Så mye kan du spare på billånet:
Spar titusenvis på god rente
-
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
Vanligste feil
En oversikt fra vegvesenet viser at de fleste bobilene får anmerkning for feil på bremsene.
Vegvesenet understreker at flere av kontrollpunktene må sees i sammenheng med hverandre.
Dette er de 10 kontrollpunktene hvor flest bobiler ikke ble godkjent i 2020:
Kontrollpunkt | Antall ikke godkjent | Andel ikke godkjent |
4.2.1. Parklys/baklys/kjørelys/markeringslys - tilstand og virkemåte | 2721 | 11,80 % |
4.1.2. Hovedlykter - innstilling | 2125 | 9,22 % |
1.1.14. Bremsetromler, bremseskiver | 1473 | 6,39 % |
7.2. Brannslokkingsapparat | 1297 | 5,62 % |
1.2.1. Ytelse - driftsbrems | 1152 | 5,00 % |
4.3.1. Stopplys - tilstand og virkemåte | 865 | 3,75 % |
5.3.4. Opphengskuler og foringer | 846 | 3,67 % |
4.1.1. Hovedlykter - tilstand og virkemåte | 818 | 3,55 % |
4.5.1. Tåkelys - tilstand og virkemåte | 816 | 3,54 % |
6.1.2. Eksosrør og lyddempere | 740 | 3,21 % |
– Eksempelvis utgjør en defekt hovedlyspære typisk både mangelmerknad på kontrollpunkt 4.1.1 og på 4.1.2. Mangelmerknad på kontrollpunkt 4.1.2 gis siden det ikke var mulig å kontrollere innstillingen grunnet defekt lyspære, og innstillingen kontrolleres ved etterkontroll. Tilsvarende gjelder også for andre kontrollpunkter i kontrollinstruksen, skriver senioringeniør Leif Magne Halvorsen i en epost til Motor.
Campingvogn
Over halvparten av bilene blir ikke godkjent i EU-kontroll. Andelen er altså langt lavere for bobilene.
– Hovedårsaken til dette er nok at bobilene er fritidskjøretøy, som mange velger å sette bort for lagring på vinterstid. De er altså ikke bruksbiler, og er ikke like mye i bruk som andre kjøretøytyper, sier Halvorsen.
Campingvogner må ikke på EU-kontroll. Derfor må du faktisk selv sjekke campingvognens tilstand. Her er vegvesenets huskeliste.