PÅ BERGINGSBIL: Bremsene var nylig reparert og kontrollert. Likevel havnet bobilen og eieren Harald Gjøsund på bergingsbil.

Tynnslitte deler:

Betalte for grundig sjekk, så havarerte bremsene

Harald Gjøsund trodde bremsene var trygge fordi bobilen nylig hadde vært på både bremsekontroll og EU-kontroll. Men kontrollene viste seg å være falsk sikkerhet.

Publisert
BOBILEIER: Harald Gjøsund.

Bobilsesongen står for døren. Tusenvis av bobileiere skal ut på tur. Mange kjører på smale veier, opp og ned fjell. Virker ikke bremsene som de skal, kan konsekvensene bli fatale.

Harald Gjøsund fra Sula i Møre og Romsdal opplevde under fjorårets bobilsesong noe som virkelig satte en støkk i ham.

– På den siste turen for sesongen fikk vi bremsehavari. På vei hjem via Lom og Geiranger merket jeg at bremsepedalen plutselig gikk lenger inn enn den skulle.

Etter hvert ble det også så mye rumling og dunking i bakbremsene at han stoppet.

– Vi skjønte at vi ikke kunne kjøre ned Geirangerfjellet med slike bremser.

Tynnslitt

Bergingsbil fraktet bobilen til et lokalt verksted.

– Da de tok av venstre bakhjul, dryste det løse bremsedeler ut på gulvet. Bremsebelegget var så tynnslitt at det kunne knekkes mellom fingertuppene. Verkstedet mente bremsene var uforsvarlige å kjøre med.

Gjøsund ble svært overrasket. Bremsene var jo nylig sjekket og kontrollert.

På den siste turen sesongen før, begynte varsellampen for bremsene å lyse på den 16 år gamle bobilen av merket Burstner. Gjøsund forteller at han bestilte en grundig bremsekontroll og samtidig også EU-kontroll, siden det straks var frist for ny EU-godkjenning.

3000 kr

Kontrollene og utbedringen av det som viste seg å være et heng i venstre bakhjul, ble foretatt hos et bobilverksted Gjøsund har hatt et langt kundeforhold til.

Motor har sett dokumentasjon på at dette verkstedet har tatt betalt nærmere 3000 kroner for sjekk og utbedring av bremsene, i tillegg til 1500 kroner for EU-kontrollen.

– Bilen ble EU-godkjent, og vi fikk muntlig forsikring om at bremsene var i skjønneste orden. Det stolte vi på, forteller Gjøsund.

– Sjokkerende

Sjokket var derfor stort da bremsene noen kjøreturer senere havarerte.

– Vi priser oss lykkelige over at dette skjedde på flat vei i Skjåk, og ikke på vei ned Geirangerfjellet.

Harald Gjøsund fikk reparert bremsene hos det lokale verkstedet i Gudbrandsdalen. Men hendelsen har gikk ham en støkk.

– Det er sjokkerende at jeg etter kontrollene og reparasjonen fikk forsikring om at bremsene var helt i orden, og at jeg ikke skulle bry meg om en varsellampe som lyste.

Vil ikke svare

Han konfronterte verkstedet som utførte bremsekontroll, EU-kontroll og reparasjon.

– Men jeg ble bare møtt med et skuldertrekk.

Motor har også spurt verkstedet om hva som kan ha skjedd i dette tilfellet, og om slike kontroller gir en falsk trygghet.

Frode Hoff Lund, daglig leder for Kroken Caravan i Ålesund, ønsker ikke å svare på spørsmål.

Stiller spørsmål

Teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF setter likevel spørsmålstegn ved hva som ble gjort hos Kroken Caravan, som først reparerte og kontrollerte bremsene.

– EU-kontroll kan være en falsk trygghet. Den viser at bilen er lovlig å kjøre på kontrolldagen. Det skal ikke demonteres på en EU-kontroll, kun funksjonstestes, påpeker Bergerud, før han fortsetter:

– Men her har kunden, slik det er fremstilt, i tillegg betalt nærmere 3000 kroner for bremsekontroll og reparasjon. Da burde verkstedet fått med seg at det var større slitasje på bremsene, sier Bergerud.

Nå er imidlertid bobilen til Gjøsund klar for en ny sesong, med det Gjøsund håper er bremser som virker slik de skal, etter den siste reparasjonen.

Klikk her for å lese debattinnlegget der Harald Gjøsund forteller historien med egne ord.