
Vegvesenet advarer mot trimming:
Bilkjøperen klaget på for mange hestekrefter
Kort tid etter bruktbilkjøpet oppdaget kjøperen at BMW-en gikk for bra. Da klaget han til selgeren. Vegvesenet advarer mot trimming av bilmotorene.
Trimming, eller optimalisering av motoren, har de siste årene bredt om seg. For en rimelig penge kan bilene få mer effekt. Men ikke alle bilkjøpere vil ha slike biler.
En bærumsmann kjøpte en syv år gammel BMW 5-serie for 340.000 kroner. Kort tid etter kjøpet oppdaget han at bilen rett og slett gikk bedre enn forventet.
Bærumsmannen fikk undersøkt bilen. Da ble det avdekket tydelige fysiske spor etter det ulovlige inngrepet, og at motoreffekten var økt fra 245 til 290 hestekrefter.
Beklaget
Mannen kjøpte BMW-en av bruktbilforhandleren Wangen Auto på Hamar, som ved kjøpet ikke sa noe om at bilen var trimmet.
De beklaget da det ble oppdaget, og sa de kunne tilbakestille modifiseringen gratis.
Men det var ikke godt nok for kjøperen. Han viser til at garantien som fulgte bruktbilkjøpet, ikke dekker skader etter trimming. Dessuten fikk han ikke tegne såkalt superforsikring hos et forsikringsselskap.
– Fordi motoren tidligere har vært trimmet, skrev forsikringsselskapet i en epost til ham.
Kjøperen mener også modifisering av motoren fører til usikkerhet for skader på motor og drivverk, og at tilbakestilling ikke er godt nok – fordi det ikke fjerner faren for senskader.
Bruktbilkjøperen klaget bruktbilforhandleren inn for både Forbrukerrådet og Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter bruktbilhandel.
Nå har Forbrukerklageutvalget gitt mannen fullt medhold.
De mener det uautoriserte inngrepet på BMW-en er en mangel, som i tillegg til økt risiko for unormal slitasje og tap av garantirettigheter, også kan føre til ileggelse av avgift fra samferdselsmyndighetene.
Flere artikler fra Motor:
-
Vi som brisker oss med bryllupsbiler:
Se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny elektrisk Citroën:
Har fått et realt spark i baken
-
Statlig støtte løser ikke alt:
– Vi kunne bygget dobbelt så mange ladestasjoner
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
Lavere verdi
Bruktbilselgeren har fått innhentet to sakkyndige uttalelser fra to firmaer som tilbyr modifisering av motorer. Men Forbrukerklageutvalget mener at disse sakkyndige uttalelsene ikke garanterer at kjøperen ikke får problemer som følge av modifiseringen.
Forbrukerklageutvalget viser også til at trimmingen av motoren kan påvirke bilens markedsverdi negativt, spesielt siden modifiseringen ikke er gjort av BMW.
Forbrukerklageutvalget har derfor vedtatt at bilkjøpet skal heves. Det innebærer at bruktbilfirmaet må ta tilbake bilen og refundere hele kjøpesummen, pluss renter.
Risikerer avkortning

Statens vegvesen har for tiden fokus på modifisering av motorer. Vegvesenet understreker at det kun er godkjente verksteder som kan modifisere.
Einar Eskilt på tilsynsavdelingen i Statens vegvesen sier i en pressemelding at modifisering også øker utslippene.
– Hvis du trimmer eller chiptuner motoren i bilen din, må du vise den for Statens vegvesen for godkjenning. Du må dokumentere at utslippene ikke er høyere enn det de var da bilen ble registrert første gang, sier Eskilt.
Hvis ikke bilen godkjennes etter inngrepet, kan man få avkortning på forsikringsutbetalingen, og bilprodusentene kan fraskrive seg garantiansvar, ifølge veivesenet.
Tilføyelse:
Etter publisering av denne artikkelen påpeker selgeren av bilen, Wangen Auto, at heller ikke de visste at bilen ble modifisert av forrige eier da de tok den inn og solgte den videre.
En opplysning om at Wangen Auto er godkjent verksted for å kunne modifisere er også fjernet. Wangen Auto påpeker at de ikke driver med trimming av biler.
Har du lest disse sakene?
-
Vi som brisker oss med bryllupsbiler:
Se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny elektrisk Citroën:
Har fått et realt spark i baken
-
Statlig støtte løser ikke alt:
– Vi kunne bygget dobbelt så mange ladestasjoner
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»