
Vegvesenet advarer mot trimming:
Bilkjøperen klaget på for mange hestekrefter
Kort tid etter bruktbilkjøpet oppdaget kjøperen at BMW-en gikk for bra. Da klaget han til selgeren. Vegvesenet advarer mot trimming av bilmotorene.
Trimming, eller optimalisering av motoren, har de siste årene bredt om seg. For en rimelig penge kan bilene få mer effekt. Men ikke alle bilkjøpere vil ha slike biler.
En bærumsmann kjøpte en syv år gammel BMW 5-serie for 340.000 kroner. Kort tid etter kjøpet oppdaget han at bilen rett og slett gikk bedre enn forventet.
Bærumsmannen fikk undersøkt bilen. Da ble det avdekket tydelige fysiske spor etter det ulovlige inngrepet, og at motoreffekten var økt fra 245 til 290 hestekrefter.
Beklaget
Mannen kjøpte BMW-en av bruktbilforhandleren Wangen Auto på Hamar, som ved kjøpet ikke sa noe om at bilen var trimmet.
De beklaget da det ble oppdaget, og sa de kunne tilbakestille modifiseringen gratis.
Men det var ikke godt nok for kjøperen. Han viser til at garantien som fulgte bruktbilkjøpet, ikke dekker skader etter trimming. Dessuten fikk han ikke tegne såkalt superforsikring hos et forsikringsselskap.
– Fordi motoren tidligere har vært trimmet, skrev forsikringsselskapet i en epost til ham.
Kjøperen mener også modifisering av motoren fører til usikkerhet for skader på motor og drivverk, og at tilbakestilling ikke er godt nok – fordi det ikke fjerner faren for senskader.
Bruktbilkjøperen klaget bruktbilforhandleren inn for både Forbrukerrådet og Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter bruktbilhandel.
Nå har Forbrukerklageutvalget gitt mannen fullt medhold.
De mener det uautoriserte inngrepet på BMW-en er en mangel, som i tillegg til økt risiko for unormal slitasje og tap av garantirettigheter, også kan føre til ileggelse av avgift fra samferdselsmyndighetene.
Flere artikler fra Motor:
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner
-
Se listen:
Vegvesenet mener disse veiene bør bygges først
-
Toyota-duell:
bZ4X mot RAV4 – her er de største forskjellene
Lavere verdi
Bruktbilselgeren har fått innhentet to sakkyndige uttalelser fra to firmaer som tilbyr modifisering av motorer. Men Forbrukerklageutvalget mener at disse sakkyndige uttalelsene ikke garanterer at kjøperen ikke får problemer som følge av modifiseringen.
Forbrukerklageutvalget viser også til at trimmingen av motoren kan påvirke bilens markedsverdi negativt, spesielt siden modifiseringen ikke er gjort av BMW.
Forbrukerklageutvalget har derfor vedtatt at bilkjøpet skal heves. Det innebærer at bruktbilfirmaet må ta tilbake bilen og refundere hele kjøpesummen, pluss renter.
Risikerer avkortning

Statens vegvesen har for tiden fokus på modifisering av motorer. Vegvesenet understreker at det kun er godkjente verksteder som kan modifisere.
Einar Eskilt på tilsynsavdelingen i Statens vegvesen sier i en pressemelding at modifisering også øker utslippene.
– Hvis du trimmer eller chiptuner motoren i bilen din, må du vise den for Statens vegvesen for godkjenning. Du må dokumentere at utslippene ikke er høyere enn det de var da bilen ble registrert første gang, sier Eskilt.
Hvis ikke bilen godkjennes etter inngrepet, kan man få avkortning på forsikringsutbetalingen, og bilprodusentene kan fraskrive seg garantiansvar, ifølge veivesenet.
Tilføyelse:
Etter publisering av denne artikkelen påpeker selgeren av bilen, Wangen Auto, at heller ikke de visste at bilen ble modifisert av forrige eier da de tok den inn og solgte den videre.
En opplysning om at Wangen Auto er godkjent verksted for å kunne modifisere er også fjernet. Wangen Auto påpeker at de ikke driver med trimming av biler.
Har du lest disse sakene?
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner
-
Se listen:
Vegvesenet mener disse veiene bør bygges først
-
Toyota-duell:
bZ4X mot RAV4 – her er de største forskjellene