RÅSTERK: Med tilnavnet «Beast» er en modifisert Polestar 2 en av stjernene ved Goodwood Festival of Speed denne helgen.

Låner fra sportsbilen:

Tester grensene med «et beist» av en Polestar 2

Polestar-sjefen Thomas Ingenlath selv har presset på for at selskapet skal lage en høy-ytelsesutgave av elbilen Polestar 2. Nå har de vist frem «The Beast».

Publisert

Konkurransen tetter seg til i elbilfeltet, og etter en god mottakelse har Polestar begynt å slite med å holde seg på topp ti-listen over landets mest solgte elbiler.

Både Polestar 3 (en SUV) og Polestar 4 (konseptbilen Precept) er i løypa, og Polestar-sjef Thomas Ingenlath korter ventetida med å låne inspirasjon fra eksklusive Polestar 1 – den linjelekre og ladbare supersportsbilen – for å «leke med Polestar 2», som han kaller det.

På den berømte Goodwood Festival of Speed i England forleden viste de frem stasen:

– Jeg utfordret design og ingeniør-teamene til å leke med Polestar 2, og komme med noe som legges merke til under Goodwood. De siste månedene har jeg kost meg med å kjøre en annen eksperimentell Polestar 2, som vi har døpt «Beast», og det var den som ble inspirasjonen til denne versjonen vi nå viser under Goodwood. Vi ønsker å flekse litt med musklene og utforske mulighetene, sier Thomas Ingenlath.

Litt mindre enn Mach-E GT

Polestar viser en eksperimentell modell med 476 hk samme helg som Ford lanserer sin Mustang Mach-e GT med 487 hk. Forskjellen er at Mustangen allerede er i salg.

Denne Long Range Dual motor-versjonen av Polestar 2 produserer nå kombinert 350 kW (476 hk) fra sine elektriske tvillingmotorer. Bilen er modifisert i utseende, blant annet senket tre cm, og den har fått større hjulbuer med rom for 21 tommers dekk.

I tillegg er fjæringen strammet (80 prosent foran og 40 prosent bak), mens de justerbare Öhlins-demperne er oppgradert til dempere som er ca. 30 prosent stivere enn de originale.

– Det er alltid spennende å pushe grensene litt. Det er en av fordelene ved å være en start-up, slik Polestar er. Vi må ikke passe inn i en forhåndsbestemt form, vi kan eksperimentere med gøyale prosjekt som dette, sier Maximilian Missoni, designsjef hos Polestar.

Polestar har forøvrig sluppet en dokumentarserie om utviklingen av Precept på Youtube. Første episode er ute og kan ses her: