SIGNATUR: Det er særlig denne lyssignaturen i hekken som gjør Polestar 2 gjenkjennelig på veien. Den forblir standard på de nye versjonene.

Polestar 2 blir rimeligere:

Lanserer Polestar 2 i enklere og rimeligere varianter

Den svensk-kinesiske elbilen Polestar 2 som jevnt og trutt er blitt bedre på mange måter, tilbys nå også i rimeligere varianter.

Publisert Sist oppdatert

Polestar 2 var en av de virkelig store elbilnyhetene fra i fjor. Meget gode ytelser og kjøreegenskaper, et utmerket Android Automotive multimediagrensesnitt og godt med utstyr til en høyst akseptabel pris gjorde den fortjent til en god poengsum i vår test, til tross for en rekkevidde et stykke under det vi kunne håpet.

Polestar 2 fikk også et meget godt sikkerhetsskussmål og ble tildelt 5-stjerner i Euro NCAP-sikkerhetsvurdering i mars 2021.

Men bilen har vært belemret med barnesykdommer og de tidlige kjøperne har måttet tåle ulempene som følger av programvarefeil og tilbakekallinger.

Modellen modner imidlertid og forbedres jevnlig.

Ikke minst konstaterte vi en klar forbedring av rekkevidde under vår vintertest nylig.

Og nå har produsenten funnet at det er på tide å tilby flere varianter.

Fra 389.000 kroner

Utvalget utvides dermed nå til tre modeller.

Med to drivlinjer, to batteripakker og valgfritt sammensatte utstyrspakker koster Polestar 2 nå fra 389.000 kroner.

Bilen blir dermed tilgjengelig for et bredere publikum, noe som burde kunne gi den et aldri så lite puff i en salgskarriere som har dabbet litt av.

– 2021 er året Polestar 2 virkelig får fart. Vi lanserte først en toneangivende bil, og nå utvider vi valgmulighetene med flere versjoner. Felles for de nye modellene er at de har vårt unike design, førsteklasses kvalitet og gir en morsom kjøreopplevelse, sier Thomas Ingenlath, administrerende direktør for Polestar.

Også med forhjulsdrift

Tre drivlinjer blir altså nå tilgjengelig. Den eksisterende Polestar 2-modellen med 408 hesters dobbeltmotoroppsett med batteripakke på 78 kWt får selskap av to modeller som begge har frontmonterte enkeltmotorer.

Den ene med det samme «langdistanse»-batteriet og motor på 231 hk, og den andre med et mindre «standard»-rekkeviddebatteri på 64 kWt og motor på 224 hk.

Dette er de tre Polestar 2-versjonene:

Modell Batterikapasitet Ytelse Forbruk (WLTP) *) Rekkevidde (WLTP) *)
Long range Dual motor78 kWt408 hk/660 Nm19.5-20.3 kWt/100 km450-480 km
Long range Single motor78 kWt231 hk/330 Nm17.1-18.3 kWt/100 km515-540 km
Standard range Single motor64 kWt224 hk/330 Nm17.1-18.0 kWt/100 km420-440 km

*) Foreløpige tall

Ny utstyrspolicy

Utstyr som har vært standard, skilles nå ut og tilbys som tilvalg, men det grunnleggende er inkludert på alle versjoner.

Infotainment-systemet Android Automotive OS-drevne med 11-tommers midtdisplay og 12,3-tommers kjøredisplay er for eksempel standard på alle modeller.

Integrert i den nye Polestar-appen, sammen med andre funksjonaliteter for kjøretøyet, er den nye Polestar Digital Key. Den digitale nøkkelen er inkludert som standard, og det samme er Over-the-Air (OTA) som gjør at Polestar kan levere programvareoppdateringer direkte til bilen med jevne mellomrom.

Den nye Polestar-appen og Polestar Digital Key begynner å rulle ut til alle Polestar 2-eiere via OTA fra mai 2021.

Alle modellene inkluderer 19-tommers hjul, signatur-LED-lysdesign foran og bak og de rammeløse speilene som også er en del av det Polestar kaller sin «signatur».

Standard er også åtte høyttalere, parkeringssensorer foran og bak, samt kamera bak .

Tilvalgspakker

Ferdige utstyrspakker er satt sammen, ifølge Polestar for å øke tilbudet, uten å overkomplisere bestillingsprosessen.

Den eksisterende Performance Pack er fortsatt tilgjengelig for Long Range Dual motor-varianten, og inkluderer som før justerbare Öhlins-dempere, Brembo-bremser, 20-tommers smidde felger og detaljer i signaturfargen «svensk gull».

Plus- og Pilot-pakkene, som tidligere har vært standard på lanseringsversjonen, er nå valgfrie, hvilket har gjort det mulig å redusere utropsprisen for dem som klarer seg med mindre utstyr.

Plus-pakken

Inkluderer såkalt premium-utstyr som panoramaglasstak i full lengde, Harman Karmon-lydsystem med 13 høyttalere, oppvarmet ratt, bakseter, vindusviskere og forseter (med minne), WeaveTech-trekk, Black Ash deco-paneler og en ny varmepumpe.

Varmepumpen skal redusere bruk av batterikapasitet for å forberede og opprettholde klimainnstillingene i kupéen. Den utnytter omgivende varme, samt gjenværende termisk energi fra drivverket, for å redusere klimatiseringsbelastningen med så mye som 50 prosent.

I kaldere klima, og aller mest mellom 5-15 grader, kan rekkevidden økes med hele 10 prosent, ifølge produsenten.

«Konstant utvikling» betyr også at fremtidige forbedringer og mer betydelige gevinster kan distribueres via OTA-oppdateringer (trådløst).

Pilot-pakken

Denne inkluderer forbedret sikkerhets- og førerhjelpfunksjoner, for eksempel Pixel LED-frontlykter med LED-tåkelys foran, Driver Assistant med Adaptiv Cruise Control og Pilot Assist, et 360-graders surround-kamera, allsidig parkeringssensorer og førerbevissthet inkludert Blind Spot Information System (BLIS) med styrestøtte, Cross Traffic Alert med bremsestøtte, og kollisjonsvarsel bak.

– Vi har klart å bevare bilens premium følelse og karakter også i de rimeligere versjonene av Polestar 2. Selv den rimeligste Polestar 2, uten ekstrautstyr, har god visuell kontinuitet og høyt nivå av standardutstyr, påpeker Ingenlath.

Et lite utvalg av enkeltvalg er fortsatt tilgjengelige, inkludert polstring i Nappaskinn (krever Plus Pack), metallic lakk, 20-tommers lettmetallfelger og semi-elektrisk tilhengerfeste.