
Lanserer ladbar hydrogen-hybrid:
Opel kommer med løsningen Mercedes droppet
Mercedes-Benz lanserte teknologien i SUV-en GLC for to år siden. Nå plukker Opel opp tråden og lanserer en ladbar brenselcelle-hybrid.
Opel er først ut i Stellantis-gruppen med den nye hydrogenbaserte teknologien. Den vil etter hvert også bli å finne hos Peugeot og Citroën.
Modellen heter Vivaro-e Hydrogen.
Den benytter seg av en kombinasjon av teknologiske løsninger og er både ladbar hybrid og hydrogenbil med brenselceller som genererer strøm til elmotoren.
Les også:
-
Prøvekjørt: Opel Astra
Med denne er Opel plutselig først i feltet
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Ny Peugeot 408:
Designperlen blir også helelektrisk
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny Mercedes GLC:
Sprenger «drømmegrensen» for ladehybrider
-
Prøvekjørt: Mazda CX-60
Denne skal slå knockout på bestselgeren
-
Kostnadsberegning:
Elbil er klart billigst å eie – bensinbil er dyrest
-
Prøvekjørt: Peugeot 308
Denne sjarmøren varsler noe helt spesielt
-
NB! KORRIGERT
Regnet ut at Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en el-Mustang
-
Trekker duken av ny Niro:
Kia gjør elektrisk budsjettvinner litt stiligere
-
Brannfare:
Volkswagen tilbakekaller over 100.000 biler
-
Prøvekjørt: Oppgradert V90
I daglig bruk er denne nå helelektrisk
-
Prøvekjørt: Citroën C5 X
Mer komfort får du neppe til en halv million
-
Mazda CX-60 er på vei:
Vil få nordmenn på kroken med real hengervekt
Mercedes-exit og Opel-entré
Teknologien er tidligere blitt introdusert av Mercedes-Benz som lanserte sin utgave høsten 2018. Det ble en kortvarig affære og allerede våren 2020, under det verste av koronakrisen, ble GLC F-Cell trukket fra markedet.
Basis for hydrogen-hybriden er den elektriske varebilen Opel Vivaro-e, som også tilbys som personbil i form av familiefrakteren med opptil åtte sitteplasser Zafira-e Life.
Vivaro-e Hydrogen tilbys i to lengder, 495 og 530 cm med en lastekapasitet på henholdsvis 5,3 og 6,1 kubikkmeter og nyttelast 1100 kilo.
40 mil rekkevidde
I bunnen av bilen har batteripakken i elbilen måttet vike plassen for tre hydrogentanker der energibæreren lagres under et trykk på 700 bar, som i dag nærmest er bransjestandard.
De forsyner brenselcellesystemet med hydrogen som brenselcellene omdanner til elektrisitet. Systemet har en nominell ytelse på 45 kW (61 hk) som er tilstrekkelig til den alminnelige fremdriften.
Den elektriske motoren kan i tillegg, ved behov (ekstra belastning), få ekstra effekt fra et litiumion-batteri på 10,5 kWt plassert under forsetene.
Bilen kan gå ca. 400 kilometer på en fylling og det skal ta cirka tre minutter å fylle tankene. Det er her hydrogenbilen har sin store fordel i forhold til batterielektriske biler.
Den kan også tilbakelegge kortere distanser bare på strøm batteripakken under forsetene skal alene kunne gi opptil fem mil elektrisk rekkevidde.
Les også disse sakene:
-
Så mye kan du spare på billånet:
Spar titusenvis på god rente
-
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
Konsernkompetanse
Opel satser på å starte med flåtesalg av bilen til høsten. Om det etter hvert blir aktuelt å utstyre familieversjonen med samme drivlinje, vites ikke, men det ble gjennomført tester av Zafira-e Life med teknologien i fjor høst.
Vivaro-e Hydrogen skal produseres i Rüsselsheim, der Stellantis-gruppen har etablert sitt kompetansesenter for hydrogen og brenselceller – en teknologi Opel for øvrig har arbeidet med i rundt 20 år.
Allerede i 2000 og 2001 viste de de første testmodellene, utviklet da Opel var eid av General Motors, og basert på første generasjon av flerbruksbilen Opel Zafira.