Det er spennende nytt for tilhengernasjonen Norge.
Bosch, som er verdens største underleverandør til bilbransjen, har testet ut en ny girkasse som skal gi et mer effektivt energiforbruk.
En elbil har som kjent ikke behov for en girkasse, teknisk sett. Men det finnes allerede elbiler på på markedet med girkasse. Tvillingene Porsche Taycan/Audi e-tron GT har en totrinns automat.
Fordelen med en girkasse er at den optimaliserer forholdet mellom effektivitet og ytelse. Det er dette Bosch ønsker å oppnå også med en elbil.
Med en trinnløs girkasse, også kalt CVT (Continously Variable Transmission) – en teknologi primært Toyota er kjent for – vil man få bedre trekkraft i lave hastigheter med tyngre belastning, som under kjøring med tilhenger. Også effektiviteten i høyere hastigheter vil forbedres.
Annonse
Fire prosent
Bosch har testet ut teknologien på en VW e-Golf. Resultatet er en forbedret effektivitet på opptil fire prosent.
– Denne teknologien utvider bruksmuligheten til elektriske kjøretøy, sier Gert-Jan van Spijk, utviklingssjef hos Bosch.
Bedre effektivitet vil gi mulighet til å bruke mindre batteripakker. En girkasse bidrar også til skape en bils karakter.
Produsentene vil også i større grad kunne skille seg ut i en tid da elbilmotorene oppfører seg mer eller mindre helt likt. I nevnte Taycan/e-tron GT kjenner man et merkbart girskift ved kick-down, uten at det i seg selv skal være noe mål.