
Toyota har tatt kritikken på alvor:
Oppgradert RAV4 får oppreisning i fersk elgtest
Bilen Motor kåret til årets beste bilkjøp ble slaktet i Sverige etter den klassiske «elgtesten». Nå er den tilbake på godkjent nivå.
I fjor høst ble RAV4 som ladehybrid testet av svenske Teknikens Värld, magasinet som gjorde «elgtesten» til et begrep. Resultatet var svært nedslående (les mer i Motor her).
Den presterte langt dårligere i den klassiske unnamanøveren enn både konkurrentene og den tradisjonelle hybridversjonen av RAV4. Bilen skled ut med hekken i det som for andre modeller mest var som oppvarmingstempo å regne.
Les mer om Toyota:
-
Samarbeider med Toyota:
Hydrogen-SUV fra BMW i masseproduksjon i 2025
-
Nye Euro NCAP-resultater:
Krasjtest-smell for BMW
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Japanske tilstander:
Bare leasing av Toyotas første elbil på hjemmebane
-
Toyota trosser krisene:
Dette bilmerket tjente 240 milliarder kroner siste året
-
Toyota-duell:
bZ4X mot RAV4 – her er de største forskjellene
-
Toyota Supra:
Har seks sylindre og kløtsj – og den kommer i sommer
-
Tall fra tyske ADAC:
Toyota i bunn (og topp) på veihjelp-statistikken
-
Måtte selges som delebil:
Bilen døde da eieren fikk ny nøkkel
-
Prøvekjøring: Toyota Aygo X
Lite penger og null lademulighet? Da er denne Aygo å ha
-
Lexus tar grep:
Nå kommer dette rattet på biler for folk flest
-
Firehjulsdrift, forhjulstrekk og bakhjulsdrift:
Hvem kommer opp bakken?
-
Regnestykket for Toyota bZ4X:
Dette blir totalprisen på årets kanskje mest solgte bil
Men Toyota tok umiddelbart tak i problemet, og varslet blant annet at det ville komme oppgraderinger av programvaren til stabilitetskontrollen, samt anbefalinger om å øke dekktrykket på bakhjulene ved fullastet bil.
En fersk test viser at bilen Motor kåret til «Årest beste kjøp» nå kommer ut med godkjente resultater. Ikke glitrende, men godkjente.
Merker for alvor
Fra 65 km/t begynner den å vingle litt med hekken, og i 68 km/t blir styringen tyngre og vanskeligere å jobbe med. Ved 70 km/t merker testlaget for alvor at elektronikken er oppgradert.

Nød og neppe
Antiskrenssystemet jobber mer aktivt og bilen tar seg gjennom banen uten de store unotene. Også i 72 km/t – som er grensen for godkjent – går den gjennom.
Dog og med «nöd och näppe», som magasinet skriver – og som ikke trenger å oversettes til norsk.
Men viktigst: I den første testen gjorde den det samme i 63 km/t som den gjorde i 72 km/t i den andre testen. Stor framgang med andre ord.

Across bedre
Magasinet har testet Suzuki Across samtidig. Dette er som kjent en RAV4, bare med Suzuki-merker og et litt annet design i fronten.
Vel, ikke bare.
I følge Teknikens Värld er Across en bedre bil i «elgtesten». Styringen er mer harmonisk under raske rattutslag, antiskrenssystemet griper mer varsomt inn, og den oppfører seg mindre dramatisk i 72 km/t.