BRUSSEL (Motor): Lexus lanserte sin første ladehybrid NX så sent som i fjor. I natt ble RX-generasjon nummer fem avduket, og med dette er også produsentens største og dyreste SUV med på lade-laget.
De to variantene som blir tilgjengelige i Norge, er
RX 450h+ – altsåladehybriden – og
RX 500h, med en 2,4 liters turbohybridmotor – Lexus' første.
– Vilt forskjellige markeder
I og med helelektriske RZ, som når norske kjøpere omtrent samtidig, er dermed Lexus fornyet over hele SUV-linjen.
Å gå hele veien til heleelektrisk med RX var aldri et tema.
– Markedene er jo vilt forskjellige, sier Lexus' Europa-sjef Spiros Fotinis til Motor – med henvisning til norske kjøperes preferanser versus resten av Europa – og ikke minst USA.
– Vi ser selvsagt utviklingen, og innen 2030 er kanskje alt snudd på hodet. Men kundene våre er ikke klare for det ennå. Dette er bilen for lojale Lexus-kjøpere som har lyst til å ta ett skritt til i elektrisk retning, fremholder han.
I tråd med dette vil heller ikke noen av variantene bli tilbudt med den nye steer-by-wire-løsningen som kommer med Lexus RZ – dette skal, i likhet med helelektrifisering, først testes via sistnevnte modell.
Annonse
RX: ansiktet utad
Tross RX' historie som banebrytende – ifølge Lexus var dette verdens første luksus-SUV-crossover i 1998 og den aller første luksus-hybriden i 2005 – går dermed modellen inn i neste fase med en relativt konservativ tilnærming.
Det er mulig å forstå. RX er ikke en storselger i Norge (se tabell), men kanskje likevel produsentens egentlige ansikt utad – selv om det finnes andre flaggskip i utvalget.
Lexus RX, norske salgstall per år
Modell
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
RX
18
84
66
140
205
253
233
15
RX L
-
5
6
-
-
-
-
-
Kilde: Lexus
Hovedinntrykket er at alt som har vært bra på tidligere modeller, nå er forbedret ytterligere.
Lexus RX 450h+
2,5-liters ladehybrid
Motoreffekt: 306 hk
Elektrisk rekkevidde: 65 km
0–100 km/t: Ca 7 sekunder
Forbruk/CO2-utslipp: Mindre enn 0,12 liter per 10 km / mindre enn 26 g/km
Kilde: Lexus – alle tall er produsentens egne anslag
Lexus RX 500h
2,4-liters turbohybrid
Motoreffekt: 371 hk
0–100 km/t: Ca 6 sekunder
Forbruk/CO2-utslipp: 0,82–0,85 l per 10 km / 182–189 g/km
Kilde: Lexus – alle tall er produsentens egne anslag
Vi nevner i fleng:
Litt lavere og bredere bil, med lengre akselavstand og fem cm dypere bagasjerom
19- og 21-tommers hjul, mot 18 og 20 tidligere
90 kilo lavere vekt enn forgjengerne
«Tazuna» («heste-tømmer») kupé-design, introdusert med NX
14-tommers touchskjerm
Trådløs Apple CarPlay, kablet Android Auto, «Hey Lexus», trådløs lading
Oppgradert sikkerhetssystem, inkludert en utvidet blindsonevarsling som gjør det umulig å åpne dører foran trafikanter som kommer bakfra
Mulighet for vegansk skinnimitasjon
Ikke BMW-konkurrent, men ...
Bart Eelen, Lexus' sjef for produktplanlegging i Europa, sier at bilen også er blitt noe mer dynamisk å kjøre, uten at dette har stått helt øverst på prioriteringslisten:
– Nye materialer og ny teknologi gjør at vi slipper unna med mindre vekt i noen komponenter, hvilket gjør at vi blir bedre i så måte, men vi kommer aldri til å gå på akkord med komforten. Den er viktigst for oss. Derfor ønsker vi heller ikke å konkurrere med BMW på dette feltet, sier han.
Ny dynamikk kommer likevel, fra et annet hold enn ladehybriden. Selv om RX 450h+ er modellen Lexus regner med at blir den foretrukne i Vest-Europa, er det nemlig en annen variant som leverer de friskeste frasparkene.
– RX 500h blir vår toppmodell, med en 2,4 liter turbomotor i kombinasjon med hybrid og 6 trinns automatkasse. Den er dessuten utstyrt med vårt helt nye Direct4 firehjulstrekksystem, sier Lexus’ norgessjef Jan Christian Holm.
Annonse
Glidende overganger
Direct4 skal kontrollere elmotorene på hver aksling og optimalisere kraften med hensyn til kjøremønster og -forhold – ikke minst etter hvor ivrig du er med gasspedalen. Slik skal bilen justere sømløst fra full forhjulsdrift til full bakhjulsdrift, med alle grader av firehjulsstrekk mellom, etter behov.
På lanseringsdag én er det naturlig nok en rekke detaljer som ikke er på bordet ennå, deriblant hva modellene vil koste:
– Dessverre er det altfor tidlig å si noe om pris. Dessuten vet vi heller ikke hva slags avgifter det blir i 2023. Utgående modell ligger på cirka 1 million kroner, avhengig av utstyrsgrad, opplyser Holm.
PS:
Leveringsproblemene som plager hele bransjen på daglig basis, er heller ikke ukjent for Lexus. Ikke minst kan det være en bekymring at samtlige biler lages i Japan. Spiros Fotinis lover at de første bilene vil nå europeiske kunder før årsskiftet. Norgessjef Holm anbefaler likevel å belage seg på leveringer litt utpå nyåret.