ETT HAKK MER ELEKTRISK: Lexus RX debuterer som ladehybrid.

SUV-flaggskipet får ledning:

– Kundene er ikke klare for helelektrisk ennå

For første gang blir det mulig å plugge en Lexus RX i veggen. Samtidig kommer en ny toppmodell: RX 500h.

Publisert Sist oppdatert

BRUSSEL (Motor): Lexus lanserte sin første ladehybrid NX så sent som i fjor. I natt ble RX-generasjon nummer fem avduket, og med dette er også produsentens største og dyreste SUV med på lade-laget.

De to variantene som blir tilgjengelige i Norge, er

  • RX 450h+ – altså ladehybriden – og
  • RX 500h, med en 2,4 liters turbohybridmotor – Lexus' første.

– Vilt forskjellige markeder

I og med helelektriske RZ, som når norske kjøpere omtrent samtidig, er dermed Lexus fornyet over hele SUV-linjen.

Å gå hele veien til heleelektrisk med RX var aldri et tema.

– Markedene er jo vilt forskjellige, sier Lexus' Europa-sjef Spiros Fotinis til Motor – med henvisning til norske kjøperes preferanser versus resten av Europa – og ikke minst USA.

– Vi ser selvsagt utviklingen, og innen 2030 er kanskje alt snudd på hodet. Men kundene våre er ikke klare for det ennå. Dette er bilen for lojale Lexus-kjøpere som har lyst til å ta ett skritt til i elektrisk retning, fremholder han.

NYTT, MEN VELKJENT: Den karakteristiske C-stolpen er på plass. Samt en annen god Lexus-løsning: Bakrutevisker skjult under toppspoileren.
EUROPA-SJEFEN: Spiros Fotinis.

I tråd med dette vil heller ikke noen av variantene bli tilbudt med den nye steer-by-wire-løsningen som kommer med Lexus RZ – dette skal, i likhet med helelektrifisering, først testes via sistnevnte modell.

RX: ansiktet utad

Tross RX' historie som banebrytende – ifølge Lexus var dette verdens første luksus-SUV-crossover i 1998 og den aller første luksus-hybriden i 2005 – går dermed modellen inn i neste fase med en relativt konservativ tilnærming.

Det er mulig å forstå. RX er ikke en storselger i Norge (se tabell), men kanskje likevel produsentens egentlige ansikt utad – selv om det finnes andre flaggskip i utvalget.

Lexus RX, norske salgstall per år

Modell 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015
RX18846614020525323315
RX L-56-----

Kilde: Lexus

Hovedinntrykket er at alt som har vært bra på tidligere modeller, nå er forbedret ytterligere.

Lexus RX 450h+

  • 2,5-liters ladehybrid
  • Motoreffekt: 306 hk
  • Elektrisk rekkevidde: 65 km
  • 0–100 km/t: Ca 7 sekunder
  • Forbruk/CO2-utslipp: Mindre enn 0,12 liter per 10 km / mindre enn 26 g/km

Kilde: Lexus – alle tall er produsentens egne anslag

Lexus RX 500h

  • 2,4-liters turbohybrid
  • Motoreffekt: 371 hk
  • 0–100 km/t: Ca 6 sekunder
  • Forbruk/CO2-utslipp: 0,82–0,85 l per 10 km / 182–189 g/km

Kilde: Lexus – alle tall er produsentens egne anslag

Vi nevner i fleng:

  • Litt lavere og bredere bil, med lengre akselavstand og fem cm dypere bagasjerom
  • 19- og 21-tommers hjul, mot 18 og 20 tidligere
  • 90 kilo lavere vekt enn forgjengerne
  • «Tazuna» («heste-tømmer») kupé-design, introdusert med NX
  • 14-tommers touchskjerm
  • Trådløs Apple CarPlay, kablet Android Auto, «Hey Lexus», trådløs lading
  • Oppgradert sikkerhetssystem, inkludert en utvidet blindsonevarsling som gjør det umulig å åpne dører foran trafikanter som kommer bakfra
  • Mulighet for vegansk skinnimitasjon

Ikke BMW-konkurrent, men ...

Bart Eelen, Lexus' sjef for produktplanlegging i Europa, sier at bilen også er blitt noe mer dynamisk å kjøre, uten at dette har stått helt øverst på prioriteringslisten:

– Nye materialer og ny teknologi gjør at vi slipper unna med mindre vekt i noen komponenter, hvilket gjør at vi blir bedre i så måte, men vi kommer aldri til å gå på akkord med komforten. Den er viktigst for oss. Derfor ønsker vi heller ikke å konkurrere med BMW på dette feltet, sier han.

Ny dynamikk kommer likevel, fra et annet hold enn ladehybriden. Selv om RX 450h+ er modellen Lexus regner med at blir den foretrukne i Vest-Europa, er det nemlig en annen variant som leverer de friskeste frasparkene.

«SPINDEL-DESIGN»: Lexus-navnet på grillutformingen kommer fra spindelen som brukes i tekstilarbeid. Merk hvordan mønsteret fortsetter opp mot panserkanten.
DIRECT4: Lys i hele bredden og nytt design på navnet bak. Luka åpner du selvsagt med foten.
EKSTRA KRAFT: Turbohybridmotoren.

– RX 500h blir vår toppmodell, med en 2,4 liter turbomotor i kombinasjon med hybrid og 6 trinns automatkasse. Den er dessuten utstyrt med vårt helt nye Direct4 firehjulstrekksystem, sier Lexus’ norgessjef Jan Christian Holm.

Glidende overganger

Direct4 skal kontrollere elmotorene på hver aksling og optimalisere kraften med hensyn til kjøremønster og -forhold – ikke minst etter hvor ivrig du er med gasspedalen. Slik skal bilen justere sømløst fra full forhjulsdrift til full bakhjulsdrift, med alle grader av firehjulsstrekk mellom, etter behov.

På lanseringsdag én er det naturlig nok en rekke detaljer som ikke er på bordet ennå, deriblant hva modellene vil koste:

– Dessverre er det altfor tidlig å si noe om pris. Dessuten vet vi heller ikke hva slags avgifter det blir i 2023. Utgående modell ligger på cirka 1 million kroner, avhengig av utstyrsgrad, opplyser Holm.

PS:

Leveringsproblemene som plager hele bransjen på daglig basis, er heller ikke ukjent for Lexus. Ikke minst kan det være en bekymring at samtlige biler lages i Japan. Spiros Fotinis lover at de første bilene vil nå europeiske kunder før årsskiftet. Norgessjef Holm anbefaler likevel å belage seg på leveringer litt utpå nyåret.

STORSKJERM: Den lille vinkelen på skjermen er akkurat nok til at du når den uten å flytte ryggen fra setet.
MOTORISERT: Skiluka må du fikse med vanlig håndkraft, øvrig setenedleggelse skjer via knapper.
SPORTSSETER: Dette er F Sport (se nakkeputa), med mer sidestøtte nederst.
TILBAKELENT: God plass. Dørbetjeningen (bak i bildet) følger bevegelsesretningen – utover.