
FCA-merker reddes av partnerskap:
Med dette grepet går Tesla glipp av milliarder
Tesla har tjent milliarder av kroner på å selge utslippskvoter til Fiat Chrysler (FCA), men med Stellantis-fusjonen klarer FCA kravene på egenhånd.
Som produsent av utelukkende helelektriske biler har Tesla kunnet omsette såkalte utslippskreditter. Det har sikret selskapet gode penger når konkurrenter har slitt med å komme seg under stadig strengere utslippskrav.
Tesla har solgt kredittene rimeligere enn bøtene som vanker for å produsere biler som slipper ut mer enn tillatt.
Og Fiat Chrysler har stadig vært «på kjøperen».
Men tidligere i år ble bilkonsernene PSA og FCA offisielt slått sammen i kjempegrupperingen Stellantis. Og den fusjonen gjør at FCA klarer seg uten Tesla-kreditter, men fikser EUs utslippskrav som del en felles flåte med PSA .
Les flere Tesla-nyheter:
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Plaid leveres i desember:
Åpner for bestilling av Teslas monsterutgave
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Tesla vil gi mer presise data:
Dekktrykk og mobillading blir med i rekkeviddeanslaget
-
Overrasker i måling:
Unike tall for neste Tesla-modell
-
Trodde han punkterte:
Plutselig knakk bærearmen på Teslaen
-
Store sprik i ladeprisene:
Her er det billigst å lade Tesla
-
Bileksperter venter skifte:
Tror Tesla mister lederplassen innen 2025
-
Produserer bare svart og hvitt:
Slik er Teslas grep for å redde Europa-produksjonen
-
Nybilregistreringene i juni:
Model Y på topp i ny svak måned for bilsalget
-
Feil med motor:
Tesla stanser Model Y-produksjonen i Tyskland
-
Tesla-sjefen slår alarm:
– Bekymring for konkurs overskygger alt
-
Tesla-eiere:
– Nei, vi frykter ikke ladekøer
-
Tesla-sjefen advarer:
Musk frykter Rivian og Lucid er på vei mot konkurs
-
Klarte ikke åpne Tesla-døren:
Knuste vinduet for å komme seg ut av brennende bil
Da sammenslåingen av FCA og PSA ble formalisert i januar ble det skapt en gigant som inkluderer 13 merker (14 hvis man regner Opel og Vauxhall som to forskjellige merker).
PSA, som i hovedsak består av Peugeot, Citroën og Opel, har et relativt lavt snittforbruk på bilene sine, og klarer dermed greit å komme under grensen for CO2-utslipp som er fastsatt av EU. Dette forsterkes i år som elbilene utgjør en betydelig større andel av modellspekteret.
Altfor høye utslipp
FCA var verre stilt – med merker som Fiat, Chrysler, Jeep og RAM. På egen hånd har de ikke hatt noen sjanse til å nå utslippsmålene. Løsningen var å kjøpe såkalte utslippskreditter.
Slike utslippskreditter har bragt Tesla en betydelig andel av inntektene til selskapet de seneste årene. Det er i stor grad takket være disse inntektene Tesla har kunnet annonsere sine kvartalsoverskudd den siste tiden, skriver Automotive News.
Robert Palmer, finansdirektør i FCA, sier fusjonen på dette punktet vil spare dem for tre milliarder kroner.

VW vil fortsatt trenge CO2-sertifikater
Alt er kanskje ikke tapt for Tesla likevel.
Ifølge nettstedet Teslarati har konsernsjef Herbert Diess i Volkswagen uttalt at de vil bli nødt til å kjøpe utslippssertifikater i andre markeder enn det europeiske.
I USA og særlig Kina er salget fortsatt i veldig stor grad dominert av bensinbiler – og spesielt i Kina er utslippskravene er blitt svært strenge.
Ifølge Teslarati kommer Tesla til å skaffe en ikke ubetydelig andel av disse nødvendige sertifikatene for VW.