STILLER KRAV: Carlos Tavares er en av de mektigste og mest innflytelsesrike i den internasjonale bilindustrien.

Stellantis-sjefen med klare krav:

Disse 14 bilmerkene får tidsfrist for å lykkes

Som sjef i Stellantis er Carlos Tavares en av bilindustriens mektigste ledere. Nå gir han de 14 merkene i selskapet en tidsfrist på suksess som han mener er unik i bransjen.

Publisert

Som leder for Stellantis-konsernet har Tavares ansvaret for 14 forskjellige bilmerker – og ikke alle er bilkjøpernes favoritter.

Den tidligere rallyføreren fra Portugal hadde stor suksess da han som leder i PSA-gruppen (Peugeot, Citroën og DS) snudde en situasjon nær konkurs til store overskudd, før han innlemmet Opel (og det britiske Vauxhall) i 2017. Allerede året etter fikk Opel sitt første overskudd på 19 år.

Etter fusjonen med Fiat Chrysler i januar i år kom ni merker til (Fiat, Alfa Romeo, Maserati, Abarth, Lancia, Chrysler, Dodge, RAM og Jeep).

Unikt tidsvindu

Nå gir toppsjefen hvert av disse 14 bilmerkene et tidsvindu på 10 år for å sette ut i verket en levedyktig forretningsplan. Hver av merkesjefene vil få nødvendig finansiering for å meisle ut en strategi for sitt brand frem til 2031, da status vil bli gjort opp.

Tavares la frem konsernets planer i samtaler som var organisert under Automotive News Congress forleden.

– De vil bli gitt en muligheten til å planlegge for kommende produktlanseringer og for teknologiene som skal til for å få merkevaren til å vokse - eller relanseres - og slik skape verdi for selskapet, forklarte Tavares.

Han mener å gi ledere et tiår til å utføre en visjon er unikt i bransjen.

– Hvor mange merkevaresjefer i verden har forutsigbarheten en tiårig finansiering av teknologier og produkter gir til å organisere veksten? spurte konsernsjefen retorisk.

– Det er det vi gir dem, slik at de får en sjanse. Hvis de vinner, applauderer vi. Hvis de taper, så får vi se hva vi gjør ...

Svekket posisjon

Det er ingen hemmelighet at noen av merkene i konsernet er blitt betydelig svekket de siste årene, ikke minst i FCA-delen.

Særlig har det vært spekulert i om Lancia egentlig har livets rett, men også de to ledende merkene, Fiat og Chrysler, sliter med ufullstendige og aldrende modellrekker og vil kreve tidsmessig strategisk omlegging.

Geografisk ser Stellantis-sjefen gode muligheter for fortsatt vekst i Afrika, Asia, Latin-Amerika og Midt-Østen. Av de store markedene anser han at India utvikler seg bra, men ser Kina som en utfordring.

– Vi er nå i ferd med å videreutvikle vår strategi i Kina, ettersom den hverken har vært vellykket for FCA eller for PSA tidligere. Så vi er i forhandlinger nå og gjør store forandringer i kjernen av virksomhetene, sier Carlos Tavares.