
Fagforeningens melding til VW-sjefen:
– Du sender masse fine feriebilder, men dessverre ingen av databrikker
Det brygger opp til storkonflikt mellom Volkswagen-sjefen Herbert Diess og konsernets mektige fagforeninger.
Diess har varslet behov for dramatisk omstilling for å ta igjen Teslas forsprang i elbilmarkedet.
I dag bruker Volkswagen 30 timer på å bygge en elbil ved sin fabrikk i Zwickau. Når Tesla åpner sitt nye anlegg utenfor Berlin vil de trenge 10 timer på den samme oppgaven.
Diess har varslet at produksjonstempoet må forbedres til 20 timer.
Det har fått fagforeningsledere til å se rødt.
– Du sender oss stadig fine bilder fra dine turer til utlandet, men dessverre er det ikke databrikker på noen av dem, kommenterte Daniela Cavallo, leder i det mektige ansatterådet i konsernet, skriver Automotive News.
Har du lest disse sakene?
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
Nå har eierfamiliene Porsche og Piech, som gjennom selskapet Porsche SE har kontroll på 31,4 prosent av aksjene i Volkswagen AG, signalisert at de står bak Diess.
Sammen med de to andre storeierne, emiratet Qatar og delstaten Niedersachsen, har de over 90 prosent av stemmerettighetene i VAG.
Men fagforeningen er tungt representert med halvparten av de 20 plassene i representantskapet, som i praksis styrer alle strategiske beslutninger i Volkswagen-konsernet. Ved stemmelikhet er det Porsche-sjefen Hans Dieter Poetsch som har dobbeltstemme.
Avlyst reise
Diess måtte denne uka avlyse en planlagt reise til USA for å røyke fredspipe med fagforeningene, som mener Diess har ansvaret for at produksjonsvolumet er blitt betydelig lavere enn planlagt.
Men det ulmer fortsatt.
Ifølge en avtale fra 2016 skulle hovedfabrikken i Wolfsburg produsere 820.000 biler i 2020, men i virkeligheten endte tallet på under 500.000, hevder Daniela Cavallo, som advarer om at produksjonen i 2021 – tross økt etterspørsel – kan ende under 400.000.
På porten
Flere observatører tror VAG-konsernet kan komme til å sette titusenvis av arbeidere på porten, selv om selskapet tidligere har vært optimistisk med tanke på å unngå oppsigelser.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
– Vi er lei av å høre om igjen og om igjen at vi bare er opptatt av å bevare status quo, sier Cavallo, som har vært krass i kritikken av kommunikasjonen fra toppledelsen.
– Jeg blir stadig spurt om hvorfor jeg har sammenliknet oss med Tesla, og jeg vet det er irriterende for noen. Men selv om jeg slutter å snakke om Elon Musk, så vil han fortsatt holde på å revolusjonere vår industri – og raskt bli stadig mer konkurransedyktig, svarer Diess.