TILSPISSET: Maktkampen er intens i Volkswagens Markenhochaus i Volkswagen, etter kritikk fra fagforeningstoppen Daniela Cavallo (nede til venstre) mot VW-sjef Herbert Diess (over).

Fagforeningens melding til VW-sjefen:

– Du sender masse fine feriebilder, men dessverre ingen av databrikker

Det brygger opp til storkonflikt mellom Volkswagen-sjefen Herbert Diess og konsernets mektige fagforeninger.

Publisert Sist oppdatert

Diess har varslet behov for dramatisk omstilling for å ta igjen Teslas forsprang i elbilmarkedet.

I dag bruker Volkswagen 30 timer på å bygge en elbil ved sin fabrikk i Zwickau. Når Tesla åpner sitt nye anlegg utenfor Berlin vil de trenge 10 timer på den samme oppgaven.

Diess har varslet at produksjonstempoet må forbedres til 20 timer.

Det har fått fagforeningsledere til å se rødt.

– Du sender oss stadig fine bilder fra dine turer til utlandet, men dessverre er det ikke databrikker på noen av dem, kommenterte Daniela Cavallo, leder i det mektige ansatterådet i konsernet, skriver Automotive News.

Nå har eierfamiliene Porsche og Piech, som gjennom selskapet Porsche SE har kontroll på 31,4 prosent av aksjene i Volkswagen AG, signalisert at de står bak Diess.

Sammen med de to andre storeierne, emiratet Qatar og delstaten Niedersachsen, har de over 90 prosent av stemmerettighetene i VAG.

Men fagforeningen er tungt representert med halvparten av de 20 plassene i representantskapet, som i praksis styrer alle strategiske beslutninger i Volkswagen-konsernet. Ved stemmelikhet er det Porsche-sjefen Hans Dieter Poetsch som har dobbeltstemme.

Avlyst reise

Diess måtte denne uka avlyse en planlagt reise til USA for å røyke fredspipe med fagforeningene, som mener Diess har ansvaret for at produksjonsvolumet er blitt betydelig lavere enn planlagt.

Men det ulmer fortsatt.

Ifølge en avtale fra 2016 skulle hovedfabrikken i Wolfsburg produsere 820.000 biler i 2020, men i virkeligheten endte tallet på under 500.000, hevder Daniela Cavallo, som advarer om at produksjonen i 2021 – tross økt etterspørsel – kan ende under 400.000.

På porten

Flere observatører tror VAG-konsernet kan komme til å sette titusenvis av arbeidere på porten, selv om selskapet tidligere har vært optimistisk med tanke på å unngå oppsigelser.

– Vi er lei av å høre om igjen og om igjen at vi bare er opptatt av å bevare status quo, sier Cavallo, som har vært krass i kritikken av kommunikasjonen fra toppledelsen.

– Jeg blir stadig spurt om hvorfor jeg har sammenliknet oss med Tesla, og jeg vet det er irriterende for noen. Men selv om jeg slutter å snakke om Elon Musk, så vil han fortsatt holde på å revolusjonere vår industri – og raskt bli stadig mer konkurransedyktig, svarer Diess.