
Køståing i elbil:
Så mye strøm bruker elbilen i kø
I stillestående kø bruker elbilen 2–3 kWt i timen, anslår ekspertene. Men du kan både bruke mye mer – og mindre.
Oppdatert: I første versjon av denne saken brukte vi feil benevnelser på strøm. Dette er nå rettet opp.
De sjokkerende lange køene i snøværet på Sørlandet tidligere i vinter satte en støkk i mange elbilsjåfører.
Midt på E18 ble 2500 biler stående i endeløse køer i opptil et halvt døgn.
Dermed gikk mange elbiler tomme for strøm.
– Dette var en ekstremhendelse, påpeker elbilekspert i NAF, Anette Berve.
Likevel har hendelsen ført til at mange lurer på hvor mye en elbil bruker i strøm i stillestående kø.
Tre kWt
Ladeekspert og elektroingeniør Jan Tore Gjøby anslår at en elbil ved en utetemperatur på cirka fem minusgrader bruker om lag tre kilowattimer per time i kø.
Da forutsetter han en temperatur inne i kupeen på cirka 20 grader, og at bilen er gjennomvarm.
– Men dette varierer fra modell til modell. Biler med varmepumpe har en fordel, påpeker han.

Som kjent har elbiler både store og små batterier. Med tre kWt per time vil en elbil med et fullt batteri på 30 kilowatt-timer kunne stå 10 timer i kø. En stor elbil med fullt batteri på 90 kilowatt-timer vil kunne stå i 30 timer – i godt over et døgn.
Isolasjon
De færreste kjører inn i en kø med fullt batteri. Har du i tillegg en eldre elbil med kort rekkevidde, vil tiden du kan stå, være ned mot svært få timer før du går tom.
– Forbruket i kø avhenger både av hvordan værforholdene er, hvor varmt batteriet har blitt før du møter køen, og hvor isolert bilen er. Ofte handler sistnevnte om pris. Mercedes EQS er etter det jeg forstår veldig godt isolert, i motsetning til for eksempel MG – uten at jeg har studert dette i detalj, sier Gjøby.
Mer om elbil:
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Feil med motor:
Tesla stanser Model Y-produksjonen i Tyskland
-
VW lanserer ID.Aero:
Volkswagen ruller ut neste elbil-etappe i Kina
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
BMW slipper iX M60:
Lokker med mer av det sterke
-
Elbil fra Mercedes på langtur:
Én prosent batteri igjen, sjekk rekkevidden ...
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
Ny Peugeot 408:
Designperlen blir også helelektrisk
-
Ny strategi fra Volkswagen:
Vil at GTX skal bli det nye GTI
-
Undersøkelse:
Én av tre hadde ikke våget å kjøre til Tyskland med elbil
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Alle skal med:
Nå har den siste europaveien fått lynlader
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
Han driver konsulentselskapet Emobility Norway og tar blant annet oppdrag for NAF.
Norsk elbilforening antyder på sin side at elbiler i stillendestående kø bruker 1-2 kWt strøm per time. Anette Berve i NAF anslår 1–3 kilowatt.
Også hun påpeker at det er store forskjeller mellom bilmodellene.

Rekordforsøk i kø
Har du lite strøm igjen når du havner i en kø, kan løsningen være å skru av bilen. Men blir du stående lenge slik, blir batteriet kaldt.
Dermed bruker du mer strøm når du kan starte opp igjen å kjøre.
Det erfarte bilinteresserte Knut Wilthil, som sammen med Henrik Borchgrevink har kjørt Ford Mustang Mach-E i et rekordforsøk 800 kilometer fra Trondheim til Kristiansand uten å lade underveis.
Under rekordforsøket, som ble gjort i slutten av september i år, havnet de nord for Tynset i en stillestående kø i fem timer på grunn av en trafikkulykke.
Siden turen var et rekordforsøk, slo de av elbilen.
– Det var et par minusgrader ute, og vi satt i kupeen med soveposer og boblejakker. Vi måtte også gå oss en tur for å holde varmen.
Kaldt batteri
Dermed brukte heller ikke elbilen noe strøm under den lange stoppen. Men da de kunne begynne å kjøre igjen, var batteriet blitt kaldt.
– Normalt regenererer vi i nedoverbakkene vi kjørte. Men nå trakk bilen strøm de første kilometerne, forteller Wilthil.
Han synes anslaget om et forbruk på tre kWt per time ved stillestående kø og 20 grader i kupeen høres rimelig ut.
– Men hvis du har en lavere kupétemperatur enn 20 grader, vil du altså kunne redusere forbruket ytterligere, påpeker han.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler