OVER 300.000 SPART: På en helt ordinær utgave av Tesla Model X er besparelsen på 308.782 kronerFoto: ALEXIS GEORGESON/TESLA
Sjekk Motors store oversikt:
Så mye sparer elbilistene på avgiftsfritaket
Avgiftsfritak har gjort elbiler mer populære i Norge enn noen annet sted i verden. Men hva ville bilene kostet hvis de hadde hatt engangsavgift og moms som biler flest? Her er prislisten!
Dersom elbilene hadde hatt avgifter som andre biler, ville populære luksus-elbiler som Tesla, Porsche, Audi, Mercedes og Jaguar kostet mye mer – selv uten CO2 og NOx-avgiftene.
Bare på en helt vanlig Tesla Model X er besparelsen på over 300.000 kroner.
På det mange mener er den råeste – og dyreste – av alle elbiler på markedet, Porsche Taycan Turbo S, er besparelsen på nesten en halv million kroner.
Selv på vanlige biler i «folkeklassen» sparer kundene opp mot 100.000 kroner i avgifter, viser Motors store oversikt – som du kan se lenger ned i denne artikkelen.
Moms
Elbilene har ikke kjøpsavgifter, de betaler mye mindre eller ingenting i bomstasjonene, for parkering og på ferjer – og elbilistene kan komme mye raskere frem i kollektivfeltene.
Mange er opptatt av det som kanskje er det mest synlige for folk flest; sparte bompenger og mulighet for å kjøre i kollektivfeltene.
Men det er fritak for kjøpsavgiftene som virkelig betyr noe.
Spesielt momsen på 25 prosent gjør store utslag, siden det ville ført til et prishopp på 25 prosent for absolutt alle elbiler.
Annonse
Tung e-tron
For de tyngste elbilene er det dessuten mye å spare på at det heller ikke er engangsavgift.
Elbilene har jo hverken utslipp av karbondioksid (CO2) eller nitrøse gasser (NOx). Men for elbiler som veier 2086 kilo eller mer, ville det blitt engangsavgift på grunn av tung vekt.
Bilavgiftene er nemlig bygget opp slik at biler som veier mer enn 2086 kilo må betale avgift for tung vekt. Denne avgiften akselererer dramatisk jo tyngre bilen er.
Mens en Jaguar I-Pace på drøyt 2100 kilo ville fått bare knapt 9000 kroner i vektavgift, ville den tunge Audi e-tron på over 2,5 tonn fått vektavgift på nesten 90.000 kroner.
2,23 millioner
Flere av luksus-elbilene ville kostet godt over én million kroner med kjøpsavgifter. Porsche Taycan Turbo S, som i dag koster 1,75 millioner kroner uten avgiftene, ville passert to millioner med klar margin – og hatt en prislapp på 2,23 millioner kroner med moms og vektavgift.
– Dette har kommet de velhavende elbilkjøperne til gode, sier forsker Lasse Fridstrøm ved Transportøkonomisk Institutt.
Han påpeker at det er mye støy rundt dette, og ingen oppmerksomhet om at avgiftsfritakene også har gitt bilkjøperne i den andre delen av markedet flere rimelige modeller.
– Det er heller ikke mye oppmerksomhet rundt at de aller fleste nye biler etter hvert kommer ut i bruktmarkedet, og da til vesentlig lave priser. De «rike» førstegangskjøperne påtar seg å dekke en stor del av verdifallet. Det kan ses på som en gunstig fordelingsvirkning, siden syv av åtte husholdninger kjøper bruktbil, sier Fridstrøm.
Annonse
25 utvalgte + 1
Nedenfor er oversikten over hvor mye 25 elbiler ville kostet med avgifter som for biler med forbrenningsmotor. Med på oversikten er også fire mye omtalte modeller som entrer markedet i 2021 – Ford Mustang Mach-E, VW ID.4, Skoda Enyaq og Tesla Model Y.
Vi har valgt ut de mest populære versjonene av de 25 elbilene.
I tillegg tar vi med den dyreste elbilen som nå er på markedet – Porsche Taycan Turbo S, som koster 1,75 millioner kroner uten avgiftene. Med moms og vektavgift blir prislappen hele 2,23 millioner kroner.
Her er elbilprisene med ordinære avgifter:
Merke og modell
Salgspris i dag (uten avgifter)
Salgspris med avgifter
Beløp spart
Porsche Taycan Turbo S
1 753 800
2 231 443
477 643
Tesla Model X
979 290
1 288 072
308 782
Porsche Taycan
1 034 200
1 317 860
283 660
Audi e-tron 55
703 420
966 544
263 124
Mercedes EQC 400
689 100
923 878
234 778
Tesla Model S
829 990
1 048 515
218 525
Jaguar I-Pace
811 950
1 023 780
211 830
BMW iX3
615 000
787 304
172 304
Ford Mustang Mach-E
544 000
704 867
160 867
Volvo XC40
520 000
662 241
142 241
Tesla Model Y
560 000
700 000
140 000
Polestar 2
456 000
590 982
134 982
Skoda Enyaq
469 000
586 250
117 250
Volkswagen ID.4
461 400
576 750
115 350
Tesla Model 3
449 900
562 375
112 475
Kia e-Niro
406 900
508 625
101 725
Kia e-Soul
397 900
497 375
99 475
Volkswagen ID.3
393 000
491 250
98 250
Nissan Leaf
388 500
485 625
97 125
Hyundai Kona
370 000
462 500
92 500
Nissan e-NV200
349 840
437 300
87 460
BMW i3
337 180
421 475
84 295
Peugeot e-2008
326 900
408 625
81 725
Hyundai Ioniq
317 000
396 250
79 250
Renault Zoe
300 000
375 000
75 000
MG ZS EV
249 990
312 488
62 498
Alle summene er eksklusiv vrakpantavgiften på 2400 kroner, og eventuelle leveringsomkostninger.