FLERE UTFORDRINGER? Toyota bZ4X har omsider kommet på markedet – og med gunstige priser. Men varer det?

Toyota må justere ambisjonene:

Varsler høyere priser

Toyota rapporterer om fallende inntekter og økte kostnader siste kvartal. Det vil ramme nybilkjøperne.

Publisert Sist oppdatert

Økte produksjonskostnader, inflasjon og store leveringsforsinkelser grunnet både situasjonen i Ukraina og mangelen på halvledere i etterdønningene av pandemien.

Dette er stikkord som beskriver de store problemene bilindustrien sliter med.

For Toyotas del, kan man også legge til en stengt fabrikk i Russland, samt enorme utgifter med biler som ikke ble utlevert på over tre måneder på grunn av usikre hjulbolter. En ikke uvesentlig positiv faktor, er at etterspørselen fortsatt er høy.

Nedjustert produksjon

Verdens største bilprodusent har allerede nedjustert produksjonsmålet i inneværende år med en halv million biler – til 9,2 millioner ved utløpet av regnskapsåret 31. mars 2023.

Og bare for å understreke at krisen ikke er total, så er selv dette nedjusterte tallet bedre enn den eksisterende produksjonsrekorden fra 2017, på i underkant av 9,1 millioner biler.

PRISØKNING? Toyota RAV4 er Norges mest populære ladehybrid, og kåret til årets beste bilkjøp av Motor for to år siden. Men i et stadig mer elektrifisert marked, tåler den neppe særlige prisøkninger før den synker på nybilstatistikken.

Hyppigere økning

Uansett varsler Toyota-sjefene at situasjonen kommer til å påvirke prisene på nye biler i Europa og USA ytterligere, skriver Automotive News, med referanse til Toyotas kvartalsrapport, som ble framlagt tirsdag.

Toyota har allerede hevet prisene i takt med økende kostnader og dårligere inntjening, men nå kan det forventes hyppigere økning.

Bruker hjernen

– Hvert år har vi endret prisene en eller to ganger i året. Ved å øke frekvensen på prisendringene, vil vi også reflektere de høyere kostnadene, sier Masahiro Yamamoto, administrerende direktør for Toyotas regnskap.

– Vi bruker veldig mye hjernekapasitet på å prøve å komme opp med riktig prisnivå, bekrefter kommunikasjonssjef Jun Nagata.

Mye usikkerhet

Toyota-sjefene uttrykker tilfredshet med at den verste krisen i halvleder-leveransene ser ut til å være over. Men det er fortsatt mye usikkerhet.

– Av de opptil 1000 halvlederne som brukes i et kjøretøy, er det i det minste noen som vil være mangelvare. Vi snakker med leverandører en etter en for å identifisere alle usikkerhetsfaktorer, sier Kazunari Kumakura.