NORSKE TALL: Elbiler på vinterføre går kortere enn rekkeviddeanslaget gir grunn til å tro.

NAF tror på elbil-gjennomslag:

– Nå vil EU vedta krav om vinter­rekkevidde

NAF tror nå på gjennomslag i EU-systemet for et krav om at det skal gjøres tester av vinterrekkevidde på alle elbiler. – I så fall utrolig viktig for norske forbrukere, sier NAF.

Publisert Sist oppdatert

Det er store forskjeller i elbilenes rekkevidde sommer og vinter, til stor frustrasjon for mange elbileiere som må legge inn ladestopp lenge før bilen har kjørt den såkalte WLTP-rekkevidden – som nye elbiler markedsføres med.

WLTP er en for­kortelse for den test­prosedyren alle biler gjennom­går i forbindelse med type­godkjenningen, og for elbiler inneholder den blant annet nøkkelinformasjon om hvor mange kilometer den skal trille på én lading.

PRESSESJEF I NAF: Ingunn Handagard.

Ofte går bilene lengre enn antydet når været er varmt og tørt, nesten alltid går de vesentlig kortere enn WLTP-anslaget når det er kaldt og vått.

– Vil sannsynlig­vis vedta

– Nesten halv­parten av norske forbrukere er misfornøyde med vinterrekkevidden på elbilen deres, og dette er én av grunnene til at NAF har tatt denne kampen inn i EU, sier pressesjef Ingunn Handagard i NAF.

– Nå er forslaget om å teste alle elbiler for vinterrekkevidde på bordet til Kommisjonen. EU kommer sannsynligvis til å vedta et slikt krav. Dette blir i så fall et utrolig viktig gjennomslag for norske forbrukere, og for NAF som har jobbet hardt for å sette dette på dagsordenen.

IKKE 45 MIL LIKEVEL? Bedre info om reell vinterrekkevidde kan bli nyttig for alle som ikke har en bergningsbil for hånden – som denne Hongqien under vinterens test.

Kraftig avvik

Motor og NAF har testet nesten alle nye elbilmodeller sommer og vinter langs en fast rute, en ikke utypisk norsk langdistanserute med kraftig stigning etter vel 30 mils kjøring.

Der går bilene omtrent som WLTP-tallet indikerer på sommerstid, mens det negative avviket varierer kraftig om vinteren.

– Erfaringen fra kalde Norge, som også er Europas elbil-land nummer én, har vært viktig for at NAF og moderorganisasjonen FIA har stått sammen om disse kravene opp mot EU. Frem mot 2030 skal det selges nærmere 1,5 millioner elbiler i Norge, og dette vil gi elbil-interesserte et helt nytt verktøy for å vurdere hvilken elbil som passer for dem, sier Handagard.

– Dette blir et stort skritt for bedre informasjon til alle som vurderer elbil. Dagens rekkeviddetest i forbindelse med WLTP-målingene gjennomføres i 23 varmegrader, og sier lite og ingenting om hvor langt bilen går om vinteren.

– NAF og Motors tester av vinterrekkevidde viser at tapet varierer veldig mye fra modell til modell, alt fra fire til 34 prosent. Hovedregelen er at forhandlerne er forsiktige med å anslå realistisk vinterrekkevidde, men med en laboratorietest i minus sju får man direkte sammenliknbare tall på en måte vi ikke har hatt før, sier hun.

Klar i 2025?

Forslaget om å teste for vinterrekkevidde er nå til behandling i EU-kommisjonen, som del av arbeidet med utformingen av rammene med de nye Euro 7-spesifikasjonene.

Det er ventet en avgjørelse som innebærer at oppgitt, sammenliknbar vinterrekkevidde kan være en realitet fra 2025.