
Klart flertall på landsmøtet:
Frp vil beholde særfordeler på elbiler
Et klart flertall på Frps landsmøte sa nei til å fjerne særfordelene på elbiler.
Et forslag om å behandle alle biler likt, skapte stor debatt på da Fremskrittspartiets landsmøte diskuterte forslaget til nytt partiprogram søndag.
På bordet lå et forslag fra et mindretall i programkomiteen å fjerne særfordelene for elbiler. Blant dem som støttet forslaget, var Frp-nestor Carl I. Hagen.
Les flere nyheter på Motor:
-
Økning i antall trafikkdrepte:
Slakter Erna Solbergs løsning for å få ned ulykkene
-
Se forskjellene:
Derfor skal du betale ned billånet raskt
-
Se forskjellene:
Så dyrt er bilkjøp uten egenkapital
-
Så mye kan du spare på billånet:
Spar titusenvis på god rente
-
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
– Vi har alltid akseptert at bilister skal betale for bygging og vedlikehold av veinettet. Derfor er dette et prinsipielt riktig standpunkt. Jeg ser ingen grunn til at det skal være noen forskjellsbehandling, sa han.
Likebehandling av alle biler vil blant annet føre til at det også må betales moms på elbiler, påpekte Frps næringspolitiske talsperson Sivert Bjørnstad.
– Disse inntektene kan brukes til å redusere avgiftene for alle biler, påpekte han.
På motsatt side sto blant andre Hermann Fåne i FpU.
– Frp er bilistenes parti. Elbilen er den eneste billetten vi har til Frps drømmesamfunn på veien, uten avgifter og bompenger, framholdt han.
Nesten 59 prosent av delegatene sa seg enige og vendte tommelen ned for forslaget.
Fylkesvei
Det ble også stort flertall for en dissens om midler til vedlikehold av fylkesveiene Staten bør bidra med like mye som fylkene til vedlikehold av fylkesveiene, mener partiet nå.
– De rødgrønne hadde sitt prestisjeprosjekt med å løse utfordringene med fylkesveiene, men det endte med et gedigent mageplask. Fylkeskommunene greier ikke dette. Vi må ta fylkesveiene tilbake til staten, mente nyvalgt medlem til sentralstyret Truls Gihlemoen fra Innlandet Frp.
Over 60 prosent av de 230 delegatene vendte tommelen opp for mindretallets forslag.
Frps tanke er at det skal etableres en belønningsordning der staten bevilger like mye til vedlikeholdet av fylkesveiene som fylkene selv går inn med.
(©NTB)
Les Motors biltester:
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
73
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
-
75
Test: Kia Niro EV
Her trenger du et godt, gammeldags prisavslag
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
84
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler