VIL HA SVAR: Bård Hoksrud (Frp) og Jan Christian Vestre (Ap) med ryggen til, her i en tidligere spørretime.

Synsfelt i Stortinget:

«Jeg kommer til å forfølge statsråden»

Seks måneder etter at forskere ba myndighetene skrote dagens metoder for førerkort­tester hos synsfeltrammede, har helseministeren fortsatt ingen utvikling å melde om.

Publisert

I januar sa statsråd Jan Christian Vestre at behandlingen av saken skulle skje «så raskt som mulig». Da var det gått tre måneder siden resultatene kom fra en stor, norsk undersøkelse om dagens testmetode av synsfeltutfall virkelig gir presise svar om kjøreevne. 

Den konkluderer med at såkalt perimetri-undersøkelse av synsfeltet ikke er et egnet verktøy for å vurdere sjåførens kvalifikasjoner, og anbefaler at det ved tvilstilfeller blir gjennomført en praktisk kjøreprøve.

For drøyt to år siden skrev Motor om synshemmede bilførere som hadde mistet kjøreretten på bakgrunn av krav og testmetoder de opplevde som svært urimelige.

Blant de drøyt 500 personene som hvert år registreres med så dårlig syn at de ikke lenger oppfyller helsekravet til å få kjøre bil, er det mange med såkalt synsfeltutfall.

På spørsmål fra Bård Hoksrud (Frp) i Stortinget onsdag, svarte Vestre at han er opptatt av at behandlingen skal skje så raskt som mulig – uten at det ble detaljert i uker, måneder eller år.

Forfølgelse

– Hva har skjedd siden jeg sist stilte spørsmål om dette, og har statsråden noe estimat på når personer som urettmessig har blitt fratatt førerkort av helsemessige årsaker, kan få ta en rettferdig prøve for å bevise sin kjøreevne? spurte Hoksrud i spørretimen.

– Takk for engasjementet, svarte Vestre.

Og enda mer konkret:

– Jeg skulle gjerne hatt et helt konkret svar i dag på når arbeidet er sluttført. Det kan jeg ikke gi, men dette er viktig, så jeg håper det kommer på plass.

– Mennesker mister muligheten til å kjøre fordi lovverket er så strengt og vanskelig i Norge. Jeg kommer til å forfølge statsråden om dette fram til valget. Hvis han ikke har klart å ordne det til da, så håper jeg det kommer en ny regjering som kan gjennomføre dette veldig raskt. Alt nødvendig utstyr for å kunne gjennomføre trafikksimuleringsbaserte kjørevurderinger, det fins i dag, og det står klart til bruk, sier Hoksrud.

Svar på brev

Det eneste Hoksrud fikk av detaljer om saksgangen, var at Helsedirektoratet har fått svar på et brev som ble sendt Øyelegeforeningen i slutten av mars. 

Vestre ga imidlertid ikke konkrete opplysninger om innholdet i den dialogen.

Svenske myndigheter har for lengst satt fart på sitt arbeid for å sikre at personer med synsfeltutfall får unntaksregler og adgang til en reell, praktisk førerprøve.

Ved synsutfall kan man ikke se en del av, eller hele, synsfeltet – enten på grunn av skader eller sykdom i selve øyet, synsnerven eller synsbanen. Men det er strid om det grunnleggende regelverket og den strikte norske tolkningen av EU-direktivet som ligger til grunn. 

Kritikere av dagens regler mener det ikke foreligger forskning som viser i hvilken grad synsfeltutfall øker trafikksikkerhetsrisikoen. Tvertimot konkluderer et doktorgradsarbeid Motor omtalte sist høst, med at såkalt perimetri-undersøkelse av synsfeltet ikke er et egnet verktøy for å vurdere sjåførens kvalifikasjoner, og anbefaler at det ved tvilstilfeller blir gjennomført en praktisk kjøreprøve.

Det er dette spørsmålet Helsedirektoratet nå tygger på.