
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
Dagens prisopplysninger om lading er altfor dårlig, mener Forbrukertilsynet. De krever nå ladepriser på alle ladestasjoner og alle ladestolper.
– Det må være enkelt og forståelig å lade bilen, sier seksjonssjef Mats Bjønnes i Forbrukertilsynet.
Artikkelen om Jan Andreassen, som betalte rekordhøye 30 kr per kilowatt-time, har skapt stor oppmerksomhet og blitt mye lest. Den viser hvor vanskelig det er å orientere seg om ladepriser.
Svært få ladestolper og ladestasjoner har i dag synlig prisinformasjon på selve laderne. Kundene henvises til apper og nettsider.
Men det er ikke godt nok, mener forbrukermyndighetene.
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
BMW slipper iX M60:
Lokker med mer av det sterke
-
Elbil fra Mercedes på langtur:
Én prosent batteri igjen, sjekk rekkevidden ...
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
Ny Peugeot 408:
Designperlen blir også helelektrisk
-
Ny strategi fra Volkswagen:
Vil at GTX skal bli det nye GTI
-
Undersøkelse:
Én av tre hadde ikke våget å kjøre til Tyskland med elbil
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Alle skal med:
Nå har den siste europaveien fått lynlader
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Tesla-sjefen advarer:
Musk frykter Rivian og Lucid er på vei mot konkurs
-
Ikke diskutert med ESA:
Mangler godkjennelse for elbil-momsen
-
Vegvesenet vil kutte fordeler:
– En elbil er også en bil som tar plass i trafikken
-
Mustang Mach-E tilbakekalles:
Leverer ikke ut nye biler før feil er fikset
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
Øker produksjonen igjen:
Dette er nyheten mange elbil-kjøpere har ventet på
– Skal være enkelt

– Det er et grunnleggende prinsipp at næringsdrivende som selger varer eller tjenester, skal informere om prisene sine, slik at prisene lett kan sees av forbrukerne. Dette gjelder også for lading, sier Bjønnes til Motor.
Det innebærer at det må opplyses om pris på ladestedet for at det skal være i tråd med markedsføringsloven.
– Forbrukerne skal enkelt kunne sammenligne priser, sier Bjønnes.
Høringsrunde
Han mener det er ekstra viktig når det avkreves svært høye priser, som Jan Andreassen opplevde.
– Et høyt timegebyr som gjør at prisen blir mye høyere enn forventet, kan være avgjørende for hvor forbrukeren velger å lade, og hvilken type lader som velges.
Forbrukertilsynet vil nå spille inn disse synspunktene til regjeringen i forbindelse med en høringsrunde om lading av elbiler.
NAF glade
NAF er svært glade for at Forbrukertilsynet krever bedre prisinformasjon på ladestolper og ladestasjoner.
– Dette har vi etterlyst på all offentlig lading. Det må komme tydelig frem hva det koster, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.
NAF er også glade for at det nå går mot kun betaling for selve strømmen, og ikke betaling også for ladetiden.
– Det vil gjøre det enklere både å opplyse om pris, og ikke minst enklere for forbrukerne å vite hva de faktisk skal betale, sier Sødal, og legger til:
– Når det er sånne ekstratillegg som Hyundai-eieren opplever, må det opplyses om. Da kunne han valgt å ikke bruke Hyundai-appen og fått ladeprisen andre får.
PS! Etter at Motor skrev om ladesjokket med Hyundai, reduserte Hyundai Norge prisene. Men de er fortsatt høyere enn ladeoperatørens egne priser.
Har du lest disse sakene?
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift