SKJULT RUST: Du ser ikke rustskadene når du ser denne seks år gamle elbilen fra Ford. Rusten er inni batteriet, under bilen.

Batterikassen ødelagt av rust:

Nå håper Karl å få 5000 kr for denne bilen

– Vi føler oss rettsløse, sier Karl Lauvsnes. Han og kona solgte først bilen for 60.000 kroner. Nå må de selge den igjen som delebil, for noen få tusenlapper.

Publisert
KJØPTE BILEN: Rebecca Lyng.

Forrige uke fortalte Motor den oppsiktsvekkende historien om bruktbilen til Rebecca Lyng.

Bare seks uker etter at Trondheims-kvinnen kjøpte den seks år gamle Ford Focusen, fikk ikke hun og samboeren hennes start på den, en kveld de skulle ut å kjøre.

På merkeverkstedet ble det avdekket at batterikassen til elbilen var full av rust. Reparasjon ville koste opp mot 200.000 kroner.

Det er mer enn tre ganger mer enn det bilen er verdt.

Rebecca Lyng har fått løst saken for sin del. For noen dager siden fikk hun tilbake pengene sine fra de private selgerne av bilen, etter et vedtak i Forbrukerklageutvalget.

Kjøpet ble hevet. Det innebærer at Lyng får tilbake kjøpsprisen på 60.000 kroner, mens selgerne får tilbake en nesten verdiløs bil.

Men for selgerne av bilen, Karl Lauvsnes og hans kone, er ikke saken løst.

– Forferdelig

SOLGTE BILEN: Karl Lauvsnes.

Rustangrepet på batterikassen var nesten umulig å oppdage, ifølge merkeverkstedet som avdekket rusten. Lauvsnes visste selv ingenting om rusten.

– Dette er forferdelig. Vi var helt uvitende om rusten da vi solgte bilen. Samtidig skjønner vi situasjonen til kjøperen av bilen. Vi klandrer ikke henne, sier Karl Lauvsnes, som bor på Fosen utenfor Trondheim.

Han og kona Sølvi Janne Lauvsnes solgte bilen til Rebecca Lyng høsten 2020. De kjøpte selv bilen i 2017, av en annen privatperson.

Han forstår at enkelte kanskje vil tro at han og kona lurte Lyng. Samtidig synes han det er viktig å få frem at de som private selgere føler seg rettsløse i en slik situasjon, og at de taper mye penger.

Delebil

Klagebehandlingen hos forbrukermyndighetene har tatt over to år. I mellomtiden har elbilen stått ubrukt, uten at den er blitt reparert.

– Jeg føler vi sitter igjen med skjegget i postkassen.

– Hva vil dere gjøre med bilen nå?

– Vi håper å selge den som delebil, og at vi får 5000 kroner for den. Dekkene er jo verdt noe.

RUSTANGREP: Rust i batterikassen på Ford Focus elbil.

– Vanskelig

Lauvsnes sier han vil finne ut om han kan reklamere mot produsenten Ford.

Leder for NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor, Vigdis Svennungsen, har med forskrekkelse lest historien om rustangrepet på den bare seks år gamle elbilen.

Hun gir ikke Lauvsnes høye forventninger.

– Hvis de er NAF-medlemmer, bør de ta kontakt med oss, slik at vi kan vurdere dette før en eventuell reklamasjon mot Ford. Men rustgarantiene til bilprodusentene er ofte lite verdt. Det er vanskelig å få dekket noe på bilprodusentenes rustgarantier, sier Svennungsen.

Skeptiske

Motor har spurt Ford Norge hva de synes om at en av deres biler er helt ødelagt etter et rustangrep som selv for merkeforhandler er umulig å oppdage på service.

Vi har også spurt hva Ford Norge synes om en såpass kort levetid på en bil som bare seks år. Levetiden for personbiler er i gjennomsnitt tre ganger så lang.

Motor har også spurt Ford Norge hva de anbefaler at Karl Lauvsnes og kona nå bør gjøre.

Ford Norge har foreløpig ikke svart.

Denne saken har gjort ekteparet Lauvsnes skeptiske til å selge bil privat.

– Jeg har jo solgt biler flere ganger før. Men nå er jeg i høyeste grad blitt skeptisk til privatsalg. Jeg har en annen bil jeg har tenkt å selge. Men jeg vet nesten ikke om jeg tør det, sier Karl Lauvsnes.