
Ny variant av Volvos el-SUV:
Billigversjon av XC40 får forhjulstrekk og færre hester
Volvo gjør som Polestar, og lanserer en enklere versjon av XC40 som skal konkurrere mot rivalene med tohjulsdrift.
Volvo her i Norge kan foreløpig ikke si annet om modellen enn at den kommer. Den blir lansert tidligere i Sverige enn i Norge og øvrige land. I Sverige kan den nå bestilles, mens produksjonen starter i høst.
- Den nye versjonen får kun forhjulstrekk, motoreffekt på 231 hester, batteri på 69 kWt og en offisiell rekkevidde på 40o kilometer.
- Den firehjulsdrevne XC40 vi kjenner fra før, har til sammenlikning effekt på 408 hester, et batteri på 75 kWt og en offisiell rekkevidde på 417 kilometer.
Les flere Volvo-nyheter:
-
Quiz:
Kan du litt om Volvo?
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
«Gammel» Volvo på topp:
Kø av vanskeligheter ga elendige nybil-tall
-
Firehjulsdrift, forhjulstrekk og bakhjulsdrift:
Hvem kommer opp bakken?
-
Ekspertene svarer:
Er det greit at Volvoen fortsatt mangler funksjoner et år etter kjøpet?
-
«Masse ubesvarte spørsmål»:
Ny storkonkurs rammer det norske bilmarkedet
-
Vi som mekker bilklubber for jenter:
I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
-
Prøvekjørt: Oppgradert V90
I daglig bruk er denne nå helelektrisk
-
Vi som vokste opp i Volvo:
Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
-
Volvo-eiere advares:
– Kast tilbud om ekstra-garanti
-
Iverksatt umiddelbart:
Volvo stanser produksjon og salg i Russland
-
Ny C40-variant:
Volvo slipper rimeligere elbil med forhjulsdrift
-
DEBATT:
– Berøringsskjermene skaper stress og ulykker – når skal noen si stopp?
-
Bilsalget i 2021:
Eksplosiv elbilvekst
I den store elbiltesten til Motor og NAF i starten av juni, kom XC40 vesentlig lenger, til tross for at den aktuelle testbilen ikke hadde fått en siste oppgradering.
Volvo opplyser at både den nye og nåværende versjonen av XC40 vil få en oppgradering av programvare som skal gi enda bedre effektivitet og rekkevidde.

Rimeligere i Sverige
Bilen mister også noe av sitt voldsomme temperament: Klassikeren 0-100 går på vanvittige 4,6 sekunder for dagens modell. Med litt lavere vekt, men betydelig færre hestekrefter, går den på 7,4 sekunder.
I Sverige blir den nye modellen 120.000 kroner rimeligere enn den noe bedre utstyrte versjonen med firehjulsdrift. Differansen blir neppe den samme i Norge.
Sammenlikner vi med teknisk like Polestar 2, som nylig lanserte en versjon med bare forhjulsdrift, så skiller det kun 20.000 kroner mellom denne (Long Range Single Motor) og modellen med firehjulsdrift (Long Range Dual Motor).

Skiller 30.000
Hos konkurrenter som Skoda Enyaq, VW ID.4 er det en differanse på 30.000 kroner mellom bilene med bakhjulsdrift og firehjulsdrift.
Det samme er tilfellet for nye Ioniq 5, som Motor nylig har gitt toppscore i test, mens det på Ford Mustang Mach-E skiller hele 70.000 kroner.
Skal Volvo framstå som konkurransedyktige i denne klassen, bør nok en XC40 med mindre batteri, lavere effekt, tohjulstrekk og ok utstyrsnivå ned nærmere 100.000 fra dagens 525.000 kroner for rimeligste versjon med firehjulsdrift.