ELEGANSE: Jaguar I-Pace.

Jaguar I-Pace

Siste test før oppgradering

Jaguar I-Pace kom 454,7 kilometer i rekkeviddetesten.

Rekkevidde- og ladetest

Motor og NAF har testet rekkevidde og ladeegenskapene på 29 av de mest populære elbilene på markedet.

Bilene kjørte fra sentrum av Oslo via Hadeland og opp E6 i Gudbrandsdalen til de var tomme for strøm.

Dagen etter ble bilene tatt til ladetest på Ionity-stasjonen på Dal i Viken.

I-Pace kjører bra og er meget komfortabel, men med sin store batteripakke burde den kommet en del lenger. Som eneste bil i testen kom den litt kortere i rekkeviddetesten enn den oppgitte WLTP-rekkevidden, som er 465 kilometer for denne bilen.

Ladeeffekten på maksimalt 80 kW gjør dessuten at hurtiglading tar i overkant lang tid i forhold til konkurrentene.

NB! Kort tid etter testen lanserte Jaguar oppgradert I-Pace for modellåret 2021.

  • Modellnavn: Jaguar I-Pace EV400 AWD S Nordic Edition.
  • Oppgitt WLTP-rekkevidde for testbilen: 465 km.
  • Dekkdimensjon testmodell: 235/65R18.

Rekkeviddetesten:

I-Pace S Nordic Edition har en oppgitt rekkevidde på 465 kilometer. Vi kom 454,7 kilometer, altså 2,2 prosent under WLTP-verdien.

Ved 10 prosent gjenværende batterikapasitet og prosent på batteriet varsler bilen om lavt batterinivå og anbefaler å kjøre til nærmeste ladestasjon. Fargen på kapasitetsmåleren skifter farge fra grønn til oransje.

Da den bikket fra to til én prosent gikk den i Low Power Mode, med svært begrensede ytelser og skjermen gikk i dvale. Vi kjørte bilen til displayene viste 0 prosent gjenværende batterikapasitet og 0 kilometer gjenværende rekkevidde.

  • Reell rekkevidde: 454,7 km.
  • Gjennomsnittsfart: 58 km/t (lav grunnet ekstra lang ventetid ved veiarbeider)

Med bistand fra TrackSys hadde vi GPS-trackere installert i hver bil for å monitorere bilenes posisjon og hastighet fra start til siste stopp. Tracksys er et av Norges ledende selskap på elektronisk kjørebok og flåtestyring.

Ladetesten:

I-Pace lader med CCS-kontakt. Importøren oppgir ikke hvor lang tid eller hvilken effekt du lader med, men oppgir at du skal få 270 km på 1 time.

Vi brukte 50 minutter på å lade fra 9-80 prosent.

Vi kom til ladestolpen med 8 prosent rest og 30 kilometer gjenværende rekkevidde. Ladeeffekten la seg raskt på 77 kW og ble der til den nådde en topp på 80 kW ved 55 prosent rest.

Effekten falt deretter jevnt, men moderat til den nådde 53 kW ved 80 prosent rest. Den brukte 49 minutter og 57 sekunder fra 8 til 80 prosent.

  • Ved 80 prosent hadde den ifølge «gjettometeret» 331 kilometer rekkevidde.
  • Ladetid 8-80 prosent: 50 min. Energimengde levert: 63 kWt.

Importørens kommentar:

- Først og fremst er vi takknemlige for testene dere utfører, både på vinterstid og sommerstid, for å vise hvordan temperatur påvirker rekkevidde i alle elbiler.

Resultatet på denne testen rettferdiggjør hva som er forventet av både rekkevidde og ladeytelse, men under mer ideelle forhold, ville batterikapasiteten vært bedre.

Ved å «tømme» en bil for strøm, får man også kontrollert at automatiske prosesser som Low Power Mode slår inn som det skal, og begrenser strømforbruket betraktelig. Vi gleder oss til tilsvarende test neste år med vår nye oppdaterte I-PACE 21MY.

Generelt:

Vår rekkeviddetest er ingen vitenskapelig undersøkelse, men skiller seg fra andre målinger på ett viktig punkt: Alle bilene i testen kjøres samme rute, i omtrent samme fart (på fartsgrensen) og under samme værforhold.

Det gir grunnlag for å konkludere om hvilke modeller som leverer over eller under oppgitt WLTP.

Alle bilene ble kjørt fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer.

Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29 og så sørover på rv27 mot Ringebu igjen.

Kjøringen foregikk under optimale forhold, med sol og vindstille. Temperaturen ved start var 16 grader, på Lillehammer var det 19 grader kl. 13, mens det var drøyt 15 grader på Hjerkinn kl. 18.00.

Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt til 0 km rest på batteriet, mens bilene vi ikke har hatt i test tidligere ble kjørt fullstendig tomme slik at vi kunne se hvordan de oppfører seg de siste kilometerne. (Dette gjelder ikke I-Pace).