– Dette får jeg ikke til å rime, sier Tom André Nilsen, teknisk konsulent i NAF.
I fjor sommer kjøpte Veronica Hauklien på Lillehammer en 11 år gammel brukt BMW som hadde gått så vidt over 60.000 km.
Fire uker senere totalhavarerer motoren. Selgeren, bruktbilfirmaet Nestor Bil på Melhus utenfor Trondheim, bytter motoren med en motor som har gått 140.000 km.
Vant først
Veronica og stefaren hennes Arne Willy Slaaen protesterer. De mener en motor som har gått mer enn dobbelt så langt ikke er godt nok.
Veronica får i forliksrådet medhold i at bilkjøpet skal heves, og at hun får igjen pengene sine.
Men i tingretten taper hun.
Sør-Trøndelag tingrett mener en motor som har gått mer enn dobbelt så langt er god nok.
Annonse
I tvil
– Rent intuitivt er retten av den oppfatning at en motor som har kjørt ca. 80.000 km mer ikke er å sette bilen i kontraktsmessig stand, skriver tingretten i sin dom.
En motor som har gått mye lenger kan få raskere behov for reparasjoner og utskiftninger, mener retten, som likevel har gitt bruktbilfirmaet medhold.
– Til tross for disse betenkelighetene, har retten under tvil kommet til at motorskiftet har satt bilen i kontraktsmessig stand, konkluderer tingretten.
Tingretten har stolt på vurderingene til to fagkyndige verksted-ansatte om at det ikke er kilometerstanden men servicehistorikken som er viktigst, og at man skifter olje når man skal.
Veronica anket til lagmannsretten, som ikke vil behandle saken. De konkluderte forrige uke med at tingrettens dom ikke er feil.
Overrasket
Veronica har pådratt seg et sekssifret beløp i sakskostnader, og har fått en motor som er kjørt mer enn dobbelt så langt som resten av bilen hennes.
Hun forstår ikke at hun tapte.
– Jeg forstår ikke at motorens kjørelengde ikke har betydning, sier hun til Motor.
NAF er også overrasket.
– Man må forvente mer slitasje på en motor som har gått lenger, sier Tom André Nilsen, teknisk konsulent i NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor.
Han understreker at han ikke kjenner saken utover Motors referat, og at han uttaler seg på generelt grunnlag om alder på motorer.
– Det er en stor forskjell på en motor som har gått 140.000 km i forhold til en som har gått 61.000. Når eieren selger bilen, vil det også utgjøre en prisforskjell. Jeg får ikke dommen til å rime, sier Nilsen.