VANT RETTSSAK: Eirik Skjærseth har nå kjøpt seg en Audi e-tron, men ikke hos Hellestø Bilpaviljongen (i bakgrunnen).

Eirik fikk ikke «drømmebilen»:

Fikk hevet bilkjøpet etter programvarefeil

– Jeg kjøpte drømmebilen. Men den var jo ikke ferdig utviklet, sier bilkunde Eirik Skjærseth. Nå har tingretten gitt ham medhold og latt ham heve bilkjøpet.

Publisert Sist oppdatert

Svært mange kunder til Volkswagen og Polestar har fått biler med omfattende programvarefeil. Motor har skrevet flere artikler i høst om problemene både med Volkswagen ID.3 og Polestar 2.

Også andre bilprodusenter har problemer med å få bilene sine til å virke slik de skal.

Men forbrukerkjøpsloven gir klare rettigheter til bilkunder som får biler med feil. Eirik Skjærseth i Stavanger gikk til retten – og vant.

Millionbil

Hellestø Bilpaviljongen er merkeforhandler for blant annet luksusmerket Land Rover på Nord-Jæren, og har «Den gode følelsen» som sitt slagord.

– Alle som kjører ut av en bilforretning i ny bil, har opplevd den helt spesielle følelsen. Gleden. Stoltheten. Forventningen, skriver bilforhandleren på sine nettsider.

Sommeren 2018 hadde Eirik Skjærseth denne følelsen, da han kjøpte en avansert Range Rover sport hybridbil for 1,2 millioner kroner.

Men ganske raskt fikk han problemer med bilen.

Utover høsten, vinteren og påfølgende vår, var bilen på flere og til dels langvarige reparasjonsopphold hos Hellestø Bilpaviljongen.

Skjærseth ønsket etter hvert å heve kjøpet.

PREMIUMBILER: På sine nettsider frister Hellestø Bilpaviljongen med premiumbiler som Range Rover.

– Bekymringsverdig

– Jeg mener programvaren på bilen ikke var tilstrekkelig utviklet. Bilmodellen ble sluppet på markedet for tidlig.

Derfor hadde bilen vesentlige problemer.

Bilforhandleren oppdaterte og skiftet uten hell programvaren flere ganger.

– Det virket heller ikke som de hadde tilstrekkelig kompetanse til å reparere. Det er bekymringsverdig, sier Skjærseth til Motor.

Motor har spurt Hellestø Bilpaviljongen hvorfor de ikke greide å reparere tilfredsstillende. Dette har de ikke ønsket å svare på.

Krevde «døgnleie»

Merkeforhandleren ville ikke godta hevingskravet. I stedet satte de hardt mot hardt da Skjærseth ikke ville hente bilen etter at forhandleren mente den var ferdig reparert.

De krevde betaling for leiebilen han hadde fått låne. Da Skjærseth nektet det, fikk de rettslig medhold i at namsmannen kunne hente leiebilen.

I tillegg krevde de «døgnleie» på 190 kroner døgnet for å «oppbevare» hans bil.

Bare kravet om «døgnleie» kom på nærmere 30.000 kroner, da partene møttes i Stavanger tingrett.

– Trist

– Det er trist at det ble slik. Jeg kjøpte drømmebilen. Da problemene oppsto, hadde bilforhandleren en strategi på å trenere, være ekstremt aggressive, og forsøke å presse oss økonomisk, sier Skjærseth.

Motor har spurt Hellestø Bilpaviljongen hvorfor de krevde døgnleie. Heller ikke dette vil de svare på.

Tingretten har gitt fullt medhold til bilkunden, som får heve kjøpet. Bilforhandleren må betale tilbake de 1,2 millionene Eirik betalte for bilen – pluss renter fra problemene oppsto høsten 2018.

Han slipper også å betale døgnleie for at bilen hans ble stående hos forhandleren. Heller ikke leiebilen må han betale for, ifølge dommen.

– Vesentlig mangel

– Mangler ved programvaren er en vesentlig mangel, konkluderer Stavanger tingrett, som også mener bilforhandleren har fått tilstrekkelig antall forsøk på å reparere bilen.

Retten peker dessuten på at bilforhandleren brukte for lang tid på å løse problemene, selv om kunden jevnlig purret på dem.

– Bilpaviljongen grep i liten grad fatt i problemene, og dro ut tiden, understreker tingretten.

Anket

Hellestø Bilpaviljongen nekter å akseptere dommen, og har anket den inn for lagmannsretten – som skal behandle saken i desember.

– Vi har anket fordi vi mener tingrettens avgjørelse er uriktig. Utover det har vi ingen kommentarer, skriver servicesjef Jan Egil Haga i Hellestø Bilpaviljongen i et ordknapt svar til Motor, etter at vi har sendt bilforhandleren en rekke spørsmål om saken.