Oppgradert BMW iX:
Får 70 mil rekkevidde, dette blir prisen
Kraftig forbedret rekkevidde og en ny råtass på toppen av modellutvalget skal befeste posisjonen som manges drømme-SUV.
Hvis du er gnien på utstyr, så skal det være mulig å passere 70 mil på en passe varm sommerdag med oppgraderte iX xDrive60 – som erstatter xDrive 50.
Men BMW-kunder flest legger på vekt i form av utstyr, som igjen påvirker rekkevidden.
Men vi kan vel trygt fastslå at det likevel er mer enn nok rekkevidde til alt av normal kjøring.
Mest lest på Motor.no:
-
Storebrand Forsikring:
Hevdet bilen var trimmet, nektet å betale 439.000 kr
-
EU-kontroll:
Verksted ville ha 67.000 kr – konkurrent fant ingen feil
-
Fuktproblemer:
Kjøpte bobil som ikke kan brukes
-
Bruktbilkjøp:
Kostet 139.000 kr, bør repareres for 350.000
-
Tidligere toppsjef:
Mener bilgigant kan gå i oppløsning
-
Bilekspertene advarer:
Selger nybil som er fire år gammel
-
Prøvekjørt: Smart#3
Ned 150.000 – nå er denne plutselig et kupp
-
Vil heve Enyaq-kjøp:
Har vært på verksted 22 ganger
-
Gjør retrett:
Tar 98 oktan tilbake
-
Rustangrep:
– Livsfarlig å kjøre med
-
Sara er sint og opprørt:
Kreves for 39.000 kr, men bilen ble ikke reparert
-
Lakk-kvalitet:
Slik så Teslaen ut etter fire år
-
Bruktbilkjøp:
Denne meldingen kostet bilkjøperen 75.000 kr
-
Forsikringssammenlikning:
Dobbel pris for å forsikre Viggos Toyota
-
Endrer forklaring om ulykkesbilen:
Her er vektsensoren Volvo sa at ikke finnes
Ny råtass
Optimalisert effektivitet, finjustert elektronikk og mer energivennlige dekk er stikkord for rekkeviddeøkningen på de nye versjonen av iX.
Også den litt rimeligere versjonen, iX xDrive 45 – tidligere xDrive 40 – har fått et kraftig rekkeviddeløft: 490–602 km, avhengig av mengde utstyr.
Og på toppen av disse versjonene, kommer nå iX M70 xDrive. Altså den oppgraderte råtassen i porteføljen, med 659 hester.
Nytt lysdesign
Ny battericelleteknologi har økt batterikapasiteten til iX xDrive45 med rundt 30 prosent til 94,8 kWh, mens iX xDrive60 og iX M70 xDrive har kapasitet på henholdsvis 109,1 kWh og 108,9 kWh.
Ladehastigheten har også økt: 175 kW på den minste modellen, 195 kW på de to øvrige.
Utvendig er det ikke store endringer, men kjennere vil legge merke til et nytt lysdesign med fire øyne, samt vertikale LED-kjørelys og blinklys.
I kjent BMW-stil er modellene rigget med ulike utstyrspakker (Charged, Fully Charged, Fully Charged M Sport, Supercharged).
Biler vi har prøvekjørt:
-
Prøvekjørt: Volvo EX30 Cross Country
Det finnes noen ufornuftige grunner til å kjøpe denne
-
Prøvekjørt: Opel Mokka GSE
Du får det ikke morsommere i en Opel
-
Prøvekjørt: MG IM5 AWD
MGs aller råeste familiebil
-
Prøvekjørt: Kia EV9 GT
Kia til 1,1 mill. – slik er den å kjøre
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Gir rivalene et komfortabelt spark bak
-
Prøvekjørt: MG IM6 AWD
Nå går MG etter Model Y
-
Prøvekjørt: Hyundai Inster Cross
Denne sprenger rekkevidden
-
Prøvekjørt: Mitsubishi Eclipse Cross
En garantert suksess?
-
Prøvekjørt: Tesla Model Y Performance
Verstingen er tilbake – sprekere og dyrere
-
Prøvekjørt: Nissan Leaf
Totalt forandret bestselger
Prisene
Her er prisene på de ulike modellene med de antatt mest attraktive utstyrspakkene:
BMW iX xDrive45:
408 hk, rekkevidde (WLTP): 490–602 km
Pris fra: 799.900
Pris Fully Charged: 869.900
BMW iX xDrive60:
544 hk, rekkevidde (WLTP): 563–701 km
Pris fra: 839.900
Pris Fully Charged: 899.900
BMW iX M70 xDrive:
659 hk , rekkevidde (WLTP): 521–600 km
Pris fra: 1.029.900
Pris Supercharged: 1.129.900
Variasjonen i oppgitt rekkevidde henger sammen med utstyrsversjon. Jo mer utstyr, desto høyere vekt og lavere rekkevidde.