
Oppgradert BMW iX:
Får 70 mil rekkevidde, dette blir prisen
Kraftig forbedret rekkevidde og en ny råtass på toppen av modellutvalget skal befeste posisjonen som manges drømme-SUV.
Hvis du er gnien på utstyr, så skal det være mulig å passere 70 mil på en passe varm sommerdag med oppgraderte iX xDrive60 – som erstatter xDrive 50.
Men BMW-kunder flest legger på vekt i form av utstyr, som igjen påvirker rekkevidden.
Men vi kan vel trygt fastslå at det likevel er mer enn nok rekkevidde til alt av normal kjøring.
Mest lest på Motor.no:
-
Advarsler fra alle kanter:
Første konkurs i Kina-priskrigen
-
Rekkeviddetesten sommeren 2025:
832 km: Rekorder for fall i rekkeviddetesten
-
Trang parkering:
– Kan ikke tro at dette er to P-plasser
-
Fikset det selv:
Trengte ikke veihjelp, måtte likevel betale
-
Se merketoppen:
Disse bilene har best rustbeskyttelse
-
Vil ikke bruke den:
– Denne bilen stinker
-
Polestar 4:
Disse bilene er helt ubrukt – nå vrakes de
-
Advarer mot svindel:
– Ikke betal Autopass-fakturaen
-
Økende trend:
Ødelegger bilbeltet med skruer
-
Tapte i lagmannsretten:
Hanne får ikke lov å parkere på egen tomt
-
Prøvekjørt: Zeekr 7X
Ai, ai, for en artig priskrig!
-
Under 18 kr:
Nå synker bensinprisene i Norge og Sverige
-
Brannfarlige luksusbiler:
130 nyere Jaguarer vrakes
-
Strøm-problemer:
Feil på feil – stoler ikke på batteriet i bilen
-
Hyundai-problemer:
Batteriet kollapset midt på veien
Ny råtass
Optimalisert effektivitet, finjustert elektronikk og mer energivennlige dekk er stikkord for rekkeviddeøkningen på de nye versjonen av iX.
Også den litt rimeligere versjonen, iX xDrive 45 – tidligere xDrive 40 – har fått et kraftig rekkeviddeløft: 490–602 km, avhengig av mengde utstyr.
Og på toppen av disse versjonene, kommer nå iX M70 xDrive. Altså den oppgraderte råtassen i porteføljen, med 659 hester.

Nytt lysdesign
Ny battericelleteknologi har økt batterikapasiteten til iX xDrive45 med rundt 30 prosent til 94,8 kWh, mens iX xDrive60 og iX M70 xDrive har kapasitet på henholdsvis 109,1 kWh og 108,9 kWh.
Ladehastigheten har også økt: 175 kW på den minste modellen, 195 kW på de to øvrige.
Utvendig er det ikke store endringer, men kjennere vil legge merke til et nytt lysdesign med fire øyne, samt vertikale LED-kjørelys og blinklys.
I kjent BMW-stil er modellene rigget med ulike utstyrspakker (Charged, Fully Charged, Fully Charged M Sport, Supercharged).
Biler vi har prøvekjørt:
-
Prøvekjørt: Toyota Land Cruiser
Den er blitt så bra at man blir litt trist
-
Prøvekjørt: Renault 4
Hva skjedde med den franske komforten?
-
Prøvekjørt: Lucid Air Sapphire
Er dette verdens raskeste bil?
-
Prøvekjørt: Peugeot E-3008 og E-5008
Har fått endringene som betyr alt
-
Prøvekjørt: Alfa Romeo Junior
Denne har egentlig ingen konkurrenter
-
Prøvekjørt: VW ID. Buzz GTX lang
Sjarmtroll til storfamilien
-
Prøvekjørt: Zeekr X Privilege AWD
Her er den større broren til Volvo EX30
-
Prøvekjørt: Jeep Avenger 4xe
Denne Jeepen på bensin kan komme til Norge
-
Prøvekjørt: Suzuki e Vitara 4WD
Dette blir den nye bygdefavoritten
-
Prøvekjørt: Zeekr 7X
Ai, ai, for en artig priskrig!
Prisene
Her er prisene på de ulike modellene med de antatt mest attraktive utstyrspakkene:
BMW iX xDrive45:
408 hk, rekkevidde (WLTP): 490–602 km
Pris fra: 799.900
Pris Fully Charged: 869.900
BMW iX xDrive60:
544 hk, rekkevidde (WLTP): 563–701 km
Pris fra: 839.900
Pris Fully Charged: 899.900
BMW iX M70 xDrive:
659 hk , rekkevidde (WLTP): 521–600 km
Pris fra: 1.029.900
Pris Supercharged: 1.129.900
Variasjonen i oppgitt rekkevidde henger sammen med utstyrsversjon. Jo mer utstyr, desto høyere vekt og lavere rekkevidde.