FØRSTE GENERASJON: Småbilene Skoda Citigo-e, Seat Mii Electric og VW e-Up! på toppen av Oslo.Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Har ID.2 & co på tegnebrettet:
VW, Skoda og Seat planlegger nytt trilling-rush
De små elektriske bilene fra Volkswagen-konsernet har ikke blitt storselgere i Norge. Men for deg som trenger en liten, rimelig bybil planlegger VAG et nytt trillingkull.
Nordmenn vil heller ha SUV enn småbil, skal vi tro salgstallene, mens knøttlille VW e-Up! faktisk har vært Tysklands aller mest solgte elbil i første halvdel av 2o21.
Med modeller som faktisk etterspørres er det kanskje ikke så rart Volkswagen drøyer neste generasjon småbiler noen år, men nå begynner konsernets småbilplaner i hvert fall å ta form.
I 2024 kommer Skoda Elroc, deretter Seat Acandra og VW ID.1 i 2025 – før VW følger med ID.2 i 2027, ifølge en artikkel på Automotive News Europe.
Detaljer om bilene er ikke sluppet, men i størrelse kommer de én klasse over trillingene på bildet øverst. De skal bygges på MEB-plattformen som alle konsernets elbiler nå har som basis.
Bilene kommer til å likne hverandre, men med visse merkespesifikke detaljer. Det er Skoda som har ansvaret for utviklingen av trillingene, men de skal alle bygges ved Seat-fabrikken i Martorell utenfor Barcelona.
Automotive News antyder en pris for bilene nær 19.000 euro – vel 200.000 norske kroner, med alle slags forbehold om eventuelle norske avgiftsjusteringer og valutasvingninger.