FLERE FAKTORER: Tesla Gigafactory i Berlin, hvor Model Y produseres, var stengt i en uke grunnet brann i strømforsyningen.

Ny situasjon:

Teslas vekst har stoppet opp

For første gang, med unntak av pandemistarten, opplever Tesla tilbakegang i leveringstallene.

Publisert

Teslas leveringstall falt med 8,5 prosent i første kvartal, til 386.810 biler, melder Automotive News.

– Nedgangen i volum skyldtes delvis den tidlige fasen av produksjonen til den oppdaterte Model 3 på fabrikken i Fremont, fabrikkstans som følge av nye skipsruter forårsaket av Rødehavskonflikten og en brannstiftelse ved Gigafactory Berlin, sier Tesla i en uttalelse. 

Forrige gang Tesla hadde en tilbakegang i produksjonen var i andre kvartal av 2020, da pandemien gjorde at de måtte stenge produksjonen. 

Effekten avtar

Automotive News peker også på at nedgangen sammenliknet med samme periode i fjor, da Tesla produserte 433.371 biler, kan betyr at effekten av priskuttet i starten av 2023 begynner å avta.

Samtidig er ikke Tesla alene om å støte på noen fartshumper salgsmessig.

Byd, Kinas største elbilprodusent, melder at salget i første kvartal 2024 falt med 43 prosent sammenlignet med fjerde kvartal 2023, melder Reuters. Dette gjør at Tesla er tilbake som verdens største når det gjelder salg av elbiler, en status Byd kunne smykke seg med i siste kvartal av fjoråret.

På den annen side er Byds tall fra første kvartal i år 13,4 prosent bedre enn samme periode i fjor.

Bransjeanalytikere advarer om at Teslas vekst kan flate ut i år på grunn av at elbilmarkedet i USA har kjølnet, i tillegg til hard konkurranse over hele verden.

Elon Musk sa i starten av 2024 at Teslas neste vekstbølge ikke vil komme før de har en billigbil på markedet, trolig sent i 2025.

Flere analytikere mener en av Teslas største utfordringer er mangelen på nye produkter. Unntaket er Cybertruck, men det er i liten grad et produkt for massemarkedet, som foreløpig kun selges i USA.

Også i Norge

– Med stadig økende konkurranse, aldrende produktlinje og en generell tilbakegang i elbilsalget, må det mest suksessrike bilselskapet de siste 10 årene revurdere sin langsiktige planlegging, sier Karl Brauer, analytiker hos iSeeCars, til Automotive News.

Han legger til at dette er en helt ny situasjon for Tesla.

Tendensen er den samme i Norge. Merket er fortsatt det desidert mest populære, men leveringsfrekvensen i første kvartal er 46 prosent under fjoråret, i et marked som har falt 22 prosent, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.