SLIK SER DET UT: Mercedes-Benz' versjon av yoke-rattet.

Yoke og steer-by-wire:

Snart kan du ratte en Mercedes slik

Mercedes-Benz lanserer steer-by-wire – pluss den omdiskuterte rattformen som alltid følger med på kjøpet.

Publisert

I en pressemelding opplyser Mercedes-Benz at steer-by-wire-teknologi vil bli tilgjengelig på minst én modell i løpet av neste år.

Testbiler med dette systemet skal allerede ha tilbakelagt over en million kilometer, til sammen.

Teknologien går i korte trekk ut på at rattstammen er fjernet og all styring kontrolleres elektronisk, via motorer på akslene. 

Altså motorer, i flertall, som Mercedes understreker – for dette vil etter alt å dømme dukke opp på modellene som også har styring på bakhjulene.

Flere fordeler

Produsenten nevner dette som en klar fordel, fordi «samarbeidet» mellom for- og bakhjul dermed vil bli bedre kontrollert og avstemt.

Andre potensielle fortrinn listes opp:

● Færre forstyrrelser fra ujevnheter i veibanen, særlig gjennom eliminering av vibrasjoner,

● langt bedre individuelle justeringsmuligheter av rattutslag 

● ... og et generelt mindre rattutslag vil gjøre manøvrering på små områder, for eksempel ved parkering, mye enklere, mener Mercedes.

Yoke-rattet – et navn hentet fra fly – vil også gjøre det enklere å gå inn og ut av bilen, heter det. 

Rattutslaget avgjør

Fraværet av rattets øvre bue vil dessuten gi bedre utsyn til instrumentene/skjermen ovenfor, noe som ifølge pressemeldingen blant annet kan utnyttes til å se filmer eller liknende på førerens skjerm. Formodentlig under pauser. 

Rattformen har møtt skepsis, av forståelige grunner. 

Nøkkelen til at det etter litt tilvenning synes å fungere aldeles utmerket, er nettopp utslaget. Det kreves langt mindre bevegelse for å oppnå det samme som i biler med konvensjonelle rattløsninger. 

Les saken under for et nærmere blikk på akkurat dette. 

Der får Teslas ratt av denne typen, benyttet på en bil uten steer-by-wire, det glatte lag. Mens Lexus-varianten, med steer-by-wire, blir omtalt som «framtidens teknologi».