
Svarer på katastrofe-frykt:
Slik skal brannetatene stanse elbil-branner i P-hus
Spørsmålene er mange om hvordan brann- og redningsetater skal stoppe den første, store elbilbrannen i et P-hus. I Oslo har man en robot-vifte klar som del av innsatstroppen.
Antallet branner i elbiler øker, selv om tallet fortsatt er betydelig lavere enn for biler med andre drivlinjer. Med det store batteriet i elbiler kan være dramatisk mye vanskeligere å slukke. Og hva skjer ved en storbrann?
Kjempebrannen på Sola flyplass var dramatisk nok, den gangen startet brannen i en eldre bil med forbrenningsmotor. Men hva om en rekke tar fyr nede i et parkeringshus?
– I utendørsanlegget på Sola var vinden en ekstra utfordring, som gjorde at brannen spredte seg mye mer enn den vil gjøre i et lukket p-hus, som for eksempel Vulkan i Oslo, sier Knut Halvorsen, innsatsleder i Oslo brann- og redningsetat.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Maks score til Megane – slakt av Dacia:
Retter opp skaden etter lillebrors totalkrasj
-
Kjør trygt i påsken:
Slik takler du såpeglatte veier
-
Testes ut av Ford:
Trafikklys koblet til bilen skal gi bedre trafikkflyt
-
To år etter Stavanger lufthavn:
Ny brann i 2006 diesel-Zafira – helt tilfeldig, mener Opel
-
Krasjtest av Model Y:
Noen detaljer gjør denne enda sikrere enn Model 3
-
Euro NCAP-resultater 2021:
Dette er de sikreste nybilene på markedet
-
Ekspertene svarer:
Er det tillatt å sitte i midten i baksetet, med bare magebelte?
-
Ekspertene svarer:
Hvorfor må vi ha svart asfalt, den sluker jo alt lys?
Drar ut bilene
– Vi har heldigvis ikke så mye erfaring med slike hendelser, så vi tenker ut ulike scenarier og øver på en del av dem. Det første når vi kommer til et slikt sted er å kartlegge om røyken sprer seg slik at den er til fare for liv og helse. Deretter evakuerer vi folk vekk fra faren. Så må vi se på hva brannen eventuelt kan spre seg i og hva den kan spre seg til, slik at vi får fjernet den muligheten. Så gjelder det å redusere røykutviklingen så mye som mulig, ved bruk av branntepper og kjøling, eventuelt å få fjernet bilene, sier Halvorsen.
– Så lenge det ikke brenner i selve batteriene, er det relativt kurant å slokke selve brannen. Blir det i tillegg batteribrann, kommer de ekstra tiltakene som da må gjøres, som branntepper, dra bilen ut, sikre omgivelsene og la den brenne ut.
Og det er her roboten kan være en viktig hjelper.
Beltedrevet robot
– LUF 60, som i praksis er en beltedrevet robot, ble bestilt for noen år siden for å bedre den operative beredskapen i parkeringsanlegg med tanke på de ekstra krevende forholdene brannmannskapene arbeider under i et slikt lukket miljø. Den er ikke bare en vifte som kan blåse luft, den kan også brukes som vannkanon til å spre vann over et ganske stort område.
I og med at den har mye trekkraft og går på belter, øver brannvesenet dessuten på å bruke den til å trekke biler ut av trange lokaler, kan Halvorsen fortelle.
Etaten har dessuten investert i såkalte hjuldollyer, hjelpehjul som plasseres under bilene som så heves så de kan transporteres ut også med låste hjul.
– Med LUF 60 kan røyken blåses ut gjennom de tryggeste utveiene. Helt uavhengig av om det er elbil eller ikke, så vet vi at det blir mye røykutvikling i kjelleren ved bilbranner og at vi må gjøre tiltak for å både stoppe brannen og å stoppe røykspredning. Det har vi forberedt oss på på flere måter, inkludert ved å hente inn denne LUF, forteller Halvorsen.
– Vi bruker den taktisk for å lufte ut røyk av parkeringskjellere spesielt. Den har vi kjørt mye øvelse med. Vi fyller kjelleren med teaterrøyk og så tester vi det ut på forskjellige taktiske måter, ut fra parkeringskjellerens beskaffenhet. Noen kjellene kan ha to innkjøringer, hvor vi kan blåse luft inn i én for å ventilere røyken ut på den andre siden. Andre steder er det bare én innkjøring, der kan vi presse luft inn nede slik at vi skaper overtrykk som presser den ut oppe, sier innsatslederen.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
Katastrofale følger?
I forsikringsselskapet Gjensidige har man uttrykt for frykt for at en stor elbilbrann kan få dramatiske konsekvenser.
– Flere P-hus er tilrettelagt for lading med en lang rekke elbiler ved siden av hverandre. Skulle det verste skje, og det skulle ta fyr i en elbils batteri og det sprer seg, vil det kunne få katastrofale følger, sa kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i et intervju med Motor nylig.
OnePark er et av de største parkeringsselskapene i Norge, og drifter flere av de største P-anleggene som har mange ladeplasser for elbil.
– De aller fleste P-husene vi drifter har brannvarslings- og sprinkleranlegg. Brannvarslingsanlegget er knyttet direkte til brannvesenet som blir varslet ved utløst brannalarm, og i Oslo har brannvesenet kort utrykningstid til våre P-hus, sier Mona Elisabeth Gladhus, markedssjef i OnePark, til Motor.
– Flere av P-husene vi drifter har brannporter. Her lukkes porter ved utløst brannalarm og blir en egen branncelle, på det området det eventuelt brenner, for å hindre spredning. Vi har «ekstra» avtrekksvifter på flere av våre P-hus som starter ved brann, sier hun.
Les Motors biltester:
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
84
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
-
76
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
-
76
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
-
82
Test: Cupra Born (elbil)
Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer
-
85
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
-
80
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
-
83
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
-
80
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
-
71
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
-
83
Test: BMW iX3 (elbil)
To små mangler unna tidenes toppscore
-
74
Test: Opel Mokka-e (elbil)
Her har Opel laget en skikkelig elektrisk mokkabil
-
62
Test: Citroën ë-SpaceTourer (elbil)
Her vil vi sitte lenger enn strømmen rekker
-
72
Test: Fiat 500 (elbil)
Endelig en Fiat selv en nordmann kan elske
-
62
Test: Peugeot e-Traveller (elbil)
Kommer til kort når man skal komme langt
-
85
Test: Hyundai Ioniq 5 (elbil)
Om 100 år er det denne bilhistorikerne snakker om
-
73
Test: Mercedes-Benz EQV 300 (elbil)
Mye bil for mye penger med klassevinner fra Mercedes
-
63
Test: Toyota Proace Verso Electric (elbil)
Dette må snart Toyota klare å gjøre bedre selv
-
74
Test: Maxus Euniq 5 MPV (elbil)
Det er størrelsen det kommer an på