KJENTE ELEMENTER: Den nye generasjonen Transporter har flere designelementer som man kjenner igjen fra tidligere versjoner.

For første gang:

Ny Transporter blir også elektrisk

Volkswagen Transporter er straks klar i sjuende generasjon, med en nyhet som passer til den norske tidsånden. 

Publisert

Transporter er en av Volkswagens virkelige gullkalver i Norge. Ser man på registreringsstatistikken over nye biler i Norge de siste ti årene, er Transporter deres nest mest populære bil, med drøyt 40.000 enheter, kun slått av e-Golf med snaut 3000 biler, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Nå er den sjuende generasjonen straks klar for kundene.

Har du lest disse sakene fra Motor?

– Nye Transporter er proppfull av Transporter-DNA og arv etter forgjengerne, samtidig som den er videreutviklet for å kunne være mest mulig robust og praktisk i arbeidshverdagen,  sier Fredrik Matheson, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i importør Harald A. Møller AS, i en pressemelding.

Større hengervekt

Importøren trekker fram at den har elementer fra forrige generasjon i lyktene foran, T5 i grillen og T4 med profilen på bakluken og baklyktene.

Den nye modellen kommer med dieselmotor, firehjulstrekk og automatgir, og ikke minst: Den blir for aller første gang tilgjengelig med en elektrisk drivlinje.

Varebilen skal ha et lastevolum fra 5,8 kubikkmeter til ni kubikkmeter, avhengig av versjon. Nyttelasten er inntil 1,33 tonn, og Transporter kan dra en henger på inntil 2,8 tonn. Det siste er 300 kilo mer enn enn forrige versjon.

DIGITAL COCKPIT: Volkswagen Transporter kommer nå med en 12-tommers skjerm.

Bilen er 203 centimeter lang, og standardutgaven er 505 centimeter lang. I tillegg kom den i en lengre utgave som er 545 centimeter. Man kan velge mellom sidehengslede bakdører eller bakluke, og mulighet for høyt tak. Etter hvert skal den også komme som pick-up.

Lengre enn ID. Buzz

Til sammenlikning er ID. Buzz 471 centimeter i standardutgave, og 496 centimeter i lang variant.

I Norge blir Transporter med forbrenningsmotor utstyrt med 2,0-liters dieselmotor, hvor kunden kan velge mellom effekt på 150 eller 170 hk. Bilen leveres med automatgir og firehjulstrekk.

Neste år

Den elektriske, som kalles e-Transporter, skal ha et batteri på 83 kWh (brutto), og enten 218 eller 286 hestekrefter. e-Transporter lanseres først med bakhjulsdrift, men blir tilgjengelig med firehjulstrekk på «et senere tidspunkt».

Rekkevidde og ladefart er ikke oppgitt.

Bilen skal vises på bilutstillingen IAA i september, og importøren åpner for bestillinger senere i høst. Leveringene starter neste år.

Den aller første modellen i Transporter-slekta kom i 1950.