Triangle IceLynk TI501:
Bremser bra på asfalt ...
IceLynk fra kinesiske Triangle er en merkelig sak. Det er et piggdekk uten isgrep.
Pluss:
Kort bremselengde på asfalt, lavt støynivå.
Minus:
Elendig isgrep, vanskelig å styre.
Bremselengden på is er mer enn dobbelt så lang som hos de beste – dårligere enn mange piggfrie.
På snø går det greit så lenge du kjører rett frem, men i svinger mister Triangle grepet.
Til gjengjeld har det testens beste bremselengde på våt asfalt og dessuten lavt støynivå. Likevel lider det av sterk understyring.
Gode asfaltbremser og lav støy redder Triangle fra den absolutte sisteplassen.
Klikk her hvis du vil se resultatene på detaljnivå – med nøyaktige sekunder, meter, etc.
Triangle IceLynk TI501
54 poeng
Last- og hastighetsindeks:107 TMontering:Rotasjonsretning
Fakta
Produksjonsland:Kina Produksjonsdato:19/06 2024 Pigger:224
Mønsterdybde: 8,9 mm
Gummihardhet (Shore): 59
Snø
Akselerasjon:4 Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:4
Is
Akselerasjon:1 Bremselengde:3 Kjøreegenskaper:3
Tørr asfalt
Bremselengde:5 Kjøreegenskaper:2
Våt asfalt
Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:2 Vannplaning:4
Annet
Støy:5 Forbruk:3
Pigger
Antall:224 Piggutstikk etter innkjøring (mm):0.8 Piggutstikk etter snø/istest (mm):1
Karakterer på et blunk, piggdekk:
| Dekk | Nokian | Goodyear | Continental | Michelin | Pirelli | Nexen | Triangle | Goodride | |
| Is | 5 | 5 | 3 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | |
| Snø | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 2 | 3 | 3 | |
| Støy | 3 | 3 | 3 | 4 | 2 | 1 | 5 | 2 | |
| Vått | 3 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 3 | |
| Tørt | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 |
Detaljert poengoversikt, piggdekk:
| Disiplin | Maks poeng | Nokian | Goodyear | Continental | Michelin | Pirelli | Nexen | Triangle | Goodride |
| Akselerasjon på is | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 2 | 2 | 1 | 2 |
| Bremsing på is | 15 | 15 | 15 | 9 | 12 | 6 | 6 | 3 | 6 |
| Kjøring på is | 15 | 15 | 12 | 12 | 12 | 6 | 6 | 3 | 3 |
| Poeng på is | 35 | 35 | 32 | 24 | 29 | 14 | 14 | 7 | 11 |
| Akselerasjon på snø | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 |
| Bremsing på snø | 10 | 8 | 10 | 10 | 10 | 10 | 6 | 8 | 8 |
| Kjøring på snø | 10 | 10 | 8 | 10 | 8 | 8 | 4 | 4 | 4 |
| Poeng på snø | 25 | 23 | 23 | 25 | 23 | 23 | 13 | 16 | 16 |
| Bremsing våt asfalt | 10 | 6 | 8 | 8 | 4 | 8 | 8 | 10 | 6 |
| Kjøring våt asfalt | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 2 | 3 |
| Vannplaning | 5 | 2 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 |
| Poeng på vått | 20 | 12 | 16 | 16 | 11 | 18 | 18 | 16 | 12 |
| Bremsing tørr asfalt | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 |
| Kjøring tørr asfalt | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 2 | 3 |
| Poeng på tørt | 10 | 8 | 7 | 9 | 8 | 9 | 8 | 7 | 7 |
| Drivstofforbruk | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 |
| Støy | 5 | 3 | 3 | 3 | 4 | 2 | 1 | 5 | 2 |
| Total | 100 | 85 | 84 | 82 | 79 | 70 | 58 | 54 | 52 |
| Plassering | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Poengberegning og vurdering
● Hver deltest får karakter fra 1 til 5, basert på måleresultater og hvor mye de avviker fra snittet og beste resultat.
● Kjøreegenskaper og støy vurderes også subjektivt.
● Noen deltester vektes høyere, som brems og kjøreegenskaper på is, der poengscore multipliseres med tre og maksscore er opptil 15 poeng, mens f.eks. bremsing på tørr vei maksimalt gir 5 poeng.
● Sluttresultatet prioriterer vinteregenskaper høyest, fordi forskjellene der er størst.
● Tips: Ikke se deg blind på totalpoeng – velg dekk basert på hvilke forhold som er viktigst for deg.
Karakterskala:
5 = Utmerket. 4 = Bra. 3 = Middels. 2 = Mindre bra. 1 = Dårlig.