«EN GOD MODELL»: Enova-støtten må brukes til å bygge hurtigladere på de stedene hvor det foreløpig ikke er kommersielt interessant, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide.

Enova med 100 mill. til hurtigladere:

– Dette fjerner siste barriere for elbil som et reelt og gunstig valg

Regjeringen vil ikke stille krav om enklere betalingsløsninger når 100 millioner kroner nå skal deles ut til nye hurtigladere. Men klima- og miljøminister Espen Barth Eide mener ordningen gjør elbil til et reelt valg for alle.

Publisert Sist oppdatert

Regjeringen varslet i november at den vil bruke 100 millioner kroner for å sikre utbygging i områder der dette ikke er kommersielt lønnsomt i dag.

Tirsdag annonserte Enova kriteriene for støtte:

  • Ny hurtigladestasjon må ligge minst 25 km fra etablert, offentlig tilgjengelig hurtiglader (eller planlagt ladestasjon hvor det er inngått forpliktende avtaler), eventuelt minst 15 km unna hurtiglader i kommuner hvor det ennå ikke finnes eller er planlagt lader. I dette kartet kan du sjekke hvilke områder som er kvalifisert.
  • Områder der det ikke er etablert eller planlagt hurtiglader og det ikke er fast veiforbindelse, altså områder som kun kan nåes med ferge.
  • Og lokasjoner inntil 1 km før veibom på fjelloverganger hvor det kan forekomme stengning og/eller kolonnekjøring.

Støtteprogrammet kan dekke inntil 100 prosent av etableringskostnadene, men ikke utgiftene til produksjon eller lagring av elektrisitet – eller driftskostnader. Søknadsfristen er 23. mai.

150 millioner kroner i Enova-støtte er gitt til utbygging av nærmere 250 ladestasjoner siden 2015. I dag er det ennå 70 kommuner som ikke har hurtiglader.

– Enovas mål er å stimulere til flere elbiler i Norge gjennom å etablere et kritisk minimum av ladestasjoner, sier Enova-direktør Nils Kristian Nakstad.

Komplettere kartet

Fortsatt mener både Enova og regjeringen at markedet sikrer det meste av den ladeinfrastrukturen som er nødvendig.

– Vi har ønsket å komplettere kartet så vi etter hvert kan si at det ikke er noen steder hvor det ikke er praktisk mulig å ha elbil. De fleste som bor i utkant-Norge kan lade for å kjøre de første 400–500 kilometrene hjemme der de bor. Men du skal jo også et sted, noen ganger skal du lengre enn jobben og barnehagen, og da er det viktig å ha ladestasjoner, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).

– Jeg er veldig glad for at Enova har tenkt ut det som for meg fremstår som en god modell. Kriteriene må være nettopp å ikke bygge de som uansett bygges, men å bygge på de stedene hvor det foreløpig ikke er kommersielt interessant – og slik komplementere kartet, fortsetter han.

– Det mener jeg fjerner de siste barrierene, slik at alle mennesker har valget om elbil som et reelt og gunstig valg. Selv om vi snakker mye om dyr strøm i sør, er det veldig billig strøm i nord. Det betyr at du sannsynligvis vil ha tjent inn anskaffelsen av en elbil på ikke så veldig lang tid i sparte diesel- eller bensinutgifter. Men du må ha infrastruktur, avslutter Barth Eide.

Mange sliter med betalingsløsninger

NAF hilser støtteprogrammet velkommen, men mener det er rart at regjeringen ikke bruker anledningen til å stille krav om brukervennlighet på laderne.

– Våre undersøkelser viser at el-bilister er grundig lei av app-jungelen, hvor hvert selskap har sin app. Faktisk er det så mange som halvparten av elbilistene som sier til oss at de sliter med apper og betalingsløsninger når de skal hurtiglade, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF, til Motor.

– NAF mener ladestasjonene må frigjøres til såkalt roaming. Det betyr i praksis at man slipper å registrere seg på 20 forskjellige apper for å få ladet, på samme måte som du ikke bytter telefonselskap selv om du ringer fra et annet sted. Et slikt roaming-krav burde regjeringen og Enova ha lagt inn som en betingelse for disse midlene.

– Denne distriktsordningen bygger opp under det faktum at det blir stadig færre unnskyldninger for å ikke prøve seg på elbil i distriktene. Gjennomgående lavere strømpris i nord, høyere drivstoffpriser enn i sør, et økende elbilutvalg som fortsatt er avgifts- og momsfritt, og rause støtteordninger for flere elbilladere. Nå burde pilene bare peke én vei for distriktene. 2022 er et gullår for folk i distriktene som er nysgjerrig på elbil, sier Braadland.

Færre enn hver 20. bil på veien i distriktene er en elbil, mot hver femte i sentrale strøk, ifølge tall NAF har hentet inn.

– Det er et paradoks, fordi mange i distriktene har mye bedre muligheter til å lade hjemme. Med de drivstoffprisene vi har nå, er utgiftene til en bensin- eller dieselbil raskt spart inn, mener Braadland.