To måneder uten Mercedes-svar:
Må betale fem ganger avtalt pris for hurtiglading
Leif Sleire kjøpte ladeabonnement hos Mercedes me Charge, men får ikke rabatten han ble lokket med. Fortsatt må han betale fem ganger den lovede taksten for lynlading.
I jobben for entrepenørselskapet Hæhre tilbringer Leif Sleire mange timer i bilen på vei til og fra prosjekter over hele Sør-Norge.
Med et årsabonnement til 1649 kroner gjennom Mercedes me ble prisen per kWt hos Ionity senket fra rådyre 8,40 til forlokkende 1,65 kroner.
Det er bare én feil:
Han og mange andre sinte Mercedes me-brukere får ikke rabatten.
– Jeg sa ifra med en gang da jeg ble klar over problemet i sommer, og svaret var at «vi kjenner til problemet og skal løse det». Siden skjedde det ingenting, sier Sleire til Motor.
Selv om det omsider er tegn til at den norske Mercedes-importøren nå tar problemet på alvor, er Sleire svært kritisk til måten Mercedes har markedsført produktet på.
– Mercedes selger årsabonnement som de vet ikke virker, sier Sleire.
Her er annonsen fra Ionity:
Ikke som lovet
Den seneste tiden har frustrasjonen vokst – ikke bare hos Sleire, men også hos flere av medlemmene på nettforumene hvor EQ-eiere deler synspunkter og erfaringer.
– Tålmodigheten er slutt, sier Sleire med et skjevt smil og legger til:
– Hva nå dét hjelper…
Det er et godt år siden Sleire byttet til elbil og Mercedes EQC. Og han sier at ladeavtalen slett ikke var avgjørende for bilvalget.
Likevel er han irritert over at rabatten ikke kommer som lovet – og at Mercedes ikke svarer bedre om problemet.
Les flere elbil-saker på Motor:
-
Tysk test av 48 elbiler:
Så mye rekkevidde taper elbilene i høy fart
-
Ny hybrid-strategi:
Porsche dobler i Cayenne-satsingen
-
Øker salget, taper penger:
Ford har tapt 27 milliarder på elbiler i år
-
Test: Audi Q6 e-tron
Trives ikke på norsk asfalt
-
Uselgelige i Tyskland?
2 av 3 nekter å ta inn brukte elbiler i bytte
-
Bosch-sjef vil ha det enklere:
«Slik lager vi billigere elbiler»
-
Pininfarina jobber med saken:
Er du klar til å bla opp for verdens dyreste SUV?
-
Elbilister ser an priser på tur:
«Hurtiglading er latterlig dyrt»
-
BMWs elektriske M3:
1000 hester, virtuelle girskift og kunstig motorlyd
-
Porgramvaretrøbbel for VW:
Elektrisk Golf blir over et år forsinket
-
Snur opp etter svak mai:
Nybilsalget i Europa gjorde et hopp i juni
-
Spesialversjon av Ariya:
Nissan pøser på med hestekrefter
-
Prøvekjørt: Tesla Model 3 Performance
Ingen nye biler byr på mer moro per krone
-
Oppgradert Ioniq 5:
Øker rekkevidden – senker prisen
-
Fersk undersøkelse:
En av tre blir hjemme med ladeangst
– Første gang jeg tok kontakt, var i begynnelsen av august. Så gikk det to måneder uten noen som helst utvikling i saken, før det i siste uke for første gang kom en beskjed om at det skulle skje en tilbakebetaling. Men ikke ett ord om når, og ikke ett ord om tidspunktet vi får Ionity-ladingen til den prisen vi har i avtalen. Jeg har sendt e-post med jevne mellomrom, både med forespørsel om fremdrift og med reklamasjon på fakturaer jeg har mottatt for lading til full pris, sier han.
Les flere Mercedes-saker på Motor:
-
Jeg som elsker bilen min...
«Hadde jeg visst at fiffen kjører G-Wagen, hadde jeg aldri kjøpt den»
-
Vi som vil kjøre på strøm med stil:
Finnes elbiler som ikke er stygge? Her er fem
-
Mercedes:
Pumper mer penger i forbrenningsmotorer
-
Frykter å tape penger:
MB, VW og BMW refser Kina-straffetoll
-
EU-toll på inntil 40 prosent:
Kinesiske biler får straffetoll
-
Knut Terje fikk trøbbel:
Vegvesenet godkjente ulovlige lys – skjerper rutinene
-
På besøk:
Den originale børstraktoren uten eksosrør, men med fire motorer
-
Knut Terje fikk kjøreforbud:
Vegvesenet godkjente ulovlige lys
-
Kommentar om elbiltesten:
Det er bare én grunn for å ikke like rekkeviddetesten
-
Brukervennlighet:
App-undersøkelse: Tesla på topp – Polestar på bunn
-
Kunde tapte:
Bertel O. Steen frikjent for å ha tuklet med bil
-
Test av fartsgrenseovervåking:
Varslet feil hastighet 15 ganger på under tre mil
-
Viser en større bil:
Smarts tredje modell heter #5
-
Norsk pris:
Elektrisk Mercedes G-klasse til under halv pris av AMG G 63
-
Test: Mercedes-Benz EQA 250+
Det koster å kjøpe seg en stjernebil
Langt unna forventet
Mercedes-importør Bertel O. Steen vedgår problemet.
«Opplevelsene vi har fått, gjengitt er langt unna det våre kunder, med rette, kan forvente fra merket vi representerer. Saken har høyeste prioritet hos oss og er løftet til direktørnivå for å få finne en løsning så raskt som mulig for alle berørte kunder», skriver André Jaskiewicz, kommunikasjonskonsulent i Bertel O. Steen, i en mail til Motor.
Han opplyser at Mercedes-Benz håper å kunne gi mer utfyllende svar i løpet av uken.
For Sleire er det vanskelig å forstå hvorfor det har tatt så lang tid.
Avstandstrøbbel
«Mercedes me og tilhørende produkter som Charge og Ionity styres fra Mercedes-Benz AG i Tyskland, og det er dessverre ikke noe vi har kunnet løse over natten hos Bertel O. Steen på Lørenskog», skriver André Jaskiewicz.
Akkurat det med avstanden til Tyskland har Sleire for lengst registrert:
– Mercedes Me og Mercedes Me Charge har telefonsupport, men da med kun engelsktalende kundebehandlere. Dette er også med på å irritere, med tanke på at vi har kjøpt en vare i Norge, sier han.