MÅ STANSE: Krigen i Ukraina fører til stans hos bilprodusenter over hele Europa.

Stans for leverandørene:

Krigen gir dyrere biler og lavere produksjon i Europa

Bilprisene stiger som en følge av krigen i Ukraina, samtidig som en analytiker anslår at produksjonen i Europa kan falle så mye som 15 prosent i første halvår.

Publisert

Volkswagen-konsernets finansdirektør Arno Antlitz sa tirsdag at høyere råvarekostnader vil føre til økninger i prisene på både elbiler og biler med tradisjonell drivlinje, uten å gå i detalj om hvor store endringene faktisk blir.

Samtidig tvitret Tesla-sjef Elon Musk at dyrere råvarer vil føre til prisøkning hos Tesla for andre gang på under en uke.

Prisene på aluminium (brukes i karosseri og deler), palladium (brukes katalytiske omformere), litium og nikkel (som begge brukes i batterier) har gått i taket som følge av sanksjonene.

Sanksjonert leverandør

Ifølge CNBC har Tesla kjøpt aluminium fra det russiske selskapet Rusal for titalls millioner kroner for bruk på den nye fabrikken i Tyskland. Rusal er eid av den russiske oligarken Oleg Deripaska, som har blitt sanksjonert av blant annet Storbritannia.

Prisene er én utfordring, minst like krevende er det å få produsert biler overhodet.

VW-ledelsen varslet tirsdag at de flytter mye av produksjonen til USA og Kina, og særlig Kina vil ha prioritet.

Satser på Kina

Volkswagens konsernsjef Herbert Diess sier han tviler på at Taiwan-spørsmålet kan skape en like intens handelspolitisk situasjon i Kina som Europa nå opplever etter invasjonen i Ukraina.

– Kina har all interesse av å holde sine grenser åpne, og vi tror det er viktig for oss å være sterkt til stede i Kina. Det kinesiske markedet er som en festning for oss, sier Diess.

Volkswagen har en markedsandel i Kina på 16 prosent, gjennom eget merke og samarbeid med delvis statseide fellesforetak, og har ambisjon om å doble elbilsalget sitt i Kina i 2022.

I tillegg til prisøkningen på råvarer medfører krigen at viktige underleverandører må stanse opp. Det tyske konsernet Leoni, en av bilindustriens store leverandører av ledningssystemer, har flere fabrikker i Ukraina som nå er stengt.

Som i sin tur betyr trøbbel for produsenter som Volkswagen.

Nye anslag

– Hvis ikke vi klarer å finne andre leverandørløsninger eller flytte produksjon i løpet av 3-4 uker, så må vi revidere anslagene for produksjonen i 2022, sier Herbert Diess.

Men enkelte observatører tar for gitt at anslagene må revideres.

Colin Langan, analytiker i Wells Fargo, tror problemene for produsentene av ledningssystemer alene vil føre til at 700.000 færre biler blir produsert i Europa i første og andre kvartal. Han peker på at det er 17 forskjellige slike fabrikker bare i Ukraina. Det er usikkert hvor mye av den produksjonen som kan hentes inn senere.