INGEN LØSNING I SIKTE: Databrikkemangelen vil fortsette ut 2023, tror Volkswagen. Her er fra samlebåndet ved elbilbilfabrikken i Zwickau.

VW og Toyota advarer:

Frykter fortsatt lang ventetid på nye biler

Problemene med databrikker som har skapt rekordlang ventetid på nye biler, er slett ikke over. Verdens to største bilprodusenter ser utfordringer langt inn i 2023.

Publisert

Hos Volkswagen sier konsernets innkjøpssjef Murat Aksel at de venter en mangel på de små databrikkene gjennom hele neste år.

– Totalt sett har situasjonen bedret seg, men vi vil sannsynligvis se en strukturell mangel på mikrobrikker gjennom hele 2023, sier han i et intervju med det tyske bransjemagasinet Automobilwoche.

Toyota, verdens aller største bilprodusent, har nedjustert produksjonsvolumet med 100.000 biler i oktober og 50.000 i november, som følge av covid-problemer og databrikkemangel.

Så sent som i august meldte japanerne at de forventet en stabil produksjonstakt på 900.000 biler per måned fra september, men nå blir altså disse tallene justert.

Bremser hos halvparten

Det er uklart hvordan de stadige problemene vil ramme leveransene av modeller som er populære i Norge.

Elbilene har generelt vært prioritert, fordi bilprodusentene trenger å levere lavutslippsbiler for å møte myndighetenes krav.

For Toyotas del sørger hybridbilene for at de ligger bedre an med utslippstallene, mens uheldige omstendigheter rundt deres første elbil har skapt forsinkelser. Det er ikke meldt om reduserte volumer på anlegget som produserer el-SUVen bZ4X, men det er heller ikke avklart når leveringene kan gjenopptas av denne modellen.

I en produksjonsoppdatering torsdag varsler Toyota at det midlertidig blir færre leveringer fra sju av selskapets 14 fabrikker i Japan.

Likevel opprettholder Toyota guidingen om en produksjon på 9,7 millioner biler i 12-månedersperioden som avsluttes 31. mars.

Urealistisk

I Wolfsburg har Volkswagen-ledelsen vedtatt tunge investeringer i produksjonskapasitet som kan bøte på delemangelen, men den optimismen som rådde i vår om retur til en slags normaltilstand i løpet av året, viste seg urealistisk.

– Det er strukturelle utfordringer som ikke lar seg løse så raskt som vi håpet. Det vil ta flere år å bygge opp den kapasiteten som er nødvendig, sier Murat Aksel til Automobilwoche.

Det har vært relativt gode nyheter om produksjonen av ledningsanlegg i krigsherjede Ukraina, men Volkswagen har bygget opp parallelle leverandørlinjer i andre land som kan tre inn hvis problemene topper seg igjen i Ukraina.

Men Aksel advarer om at de store utfordringene man har sett i leverandørindustrien de siste årene, trolig bare er den nye normalen.

Dobbel produksjon

– Med de nye geopolitiske utfordringene blir dette bare vanskeligere. Vi må forberede oss på stadig nye problemer i leverandørleddet, sier Aksel, som forteller at Volkswagen arbeider med å etablere back-up-leverandører på bred front.

– Dette gjelder riktignok bare de kritiske komponentene. Vi har spurt oss: Hva kan stanse produksjonen? Og hvor lang tid tar det å skaffe alternative leverandører?

Han tror imidlertid ikke dette forblir situasjonen for all fremtid, for bilindustrien har en altfor kapital- og innsatskrevende produksjon til at man kan holde seg med doble løsninger på permanent basis.

– Det vil ikke fungere i det lange løp, sier innkjøpssjef Murat Aksel i Volkswagen.