BILLIGST: Populære biler som Tesla Model 3 er fortsatt mye billigere å bruke enn tilsvarende bensin- og dieselbiler.

Rekordhøy strømpris til tross:

Elbiler fortsatt klart billigere enn dieselbiler

De mest populære elbilene er fortatt mye billigere å bruke enn selv de gjerrigste bensin- og dieselbilene, viser Motors store oversikt.

Publisert

Strømprisene fyker i været, og på kort tid har spotpriser på fire–fem kroner per kilowatt-time blitt vanlig i Sør-Norge. Med nettleie, avgifter og påslaget til strømselskapet, er de reelle prisene seks–syv kroner.

Samtidig har diesel og spesielt bensinprisene nå falt litt, ned mot 20 kroner noen steder.

Hva er nå billigst å kjøre? Elbil? Eller bensin- og dieselbil?

Se store tabeller lenger ned.

30 kroner

Svaret er klart, med to streker under:

Med dagens bensin- og dieselpriser på 20–25 kroner literen, er fortsatt bensin og diesel mye dyrere å kjøre enn alle elbilene.

Energivennlige og populære elbiler som Tesla Model 3 bruker rundt 1,5 kWt per mil. Med en strømpris etter strømstøtte på to kroner per kilowatt-time, vil 100 kilometer i bilen koste cirka 30 kroner i strøm.

Bensin- og dieselgjerrige biler, som Toyota Prius, bruker rundt 0,5 liter per mil. Med en literpris på 22,50 kroner, koster 100 kilometer i denne og tilsvarende biler 113 kroner.

Det er nesten fire ganger så mye.

105 kroner

Selv med rekordhøy strømpris på syv kroner per kilowatt-time, som du nå må betale både når du lader på hytta hvor det ikke er strømstøtte, og på flere lynladestasjoner, blir ikke Tesla Model 3 dyrere i bruk enn en gjerrig Toyota Prius.

Med strøm til syv kroner/kWt koster 100 kilometer i Tesla Model 3 og tilsvarende biler 105 kroner, som fortsatt er mindre enn for en tilsvarende dieselbil.

Oppdaterte, ferske priser på ladestasjonene finner du i denne artikkelen.

Eksempel-modeller

Nå har det svært mye å si hvor mye strøm og drivstoff bilen bruker.

I tabellene lenger nede ser du hvor mye det koster å kjøre 100 kilometer med elbiler som bruker henholdsvis 1,5, 1,7, 2 og 2,3 kilowatt-timer per mil.

Dette er forbrukstall som følgende bilmodeller gjerne har:

  • 1,5 kWt i forbruk per mil: Tesla Model 3
  • 1,7 kWt i forbruk per mil: VW ID.4
  • 2 kWt i forbruk per mil: Volvo XC40
  • 2,3 kWt i forbruk per mil: Audi e-tron

Tilsvarende har vi sett på bensin- og dieselbiler som bruker henholdsvis 0,5, 0,6, 0,7 og 0,8 liter på mila.

Det er forbrukstall som følgende bilmodeller gjerne bruker:

  • 0,5 liter i forbruk per mil: Toyota Prius
  • 0,6 liter i forbruk per mil: Ford Focus
  • 0,7 liter i forbruk per mil: Mazda 6
  • 0,8 liter i forbruk per mil: Toyota Rav4

Dette er bare eksempler på bilmodeller. Kjørestil, vær og føre gir dessuten andre verdier for den enkelte, både opp og ned.

Strøm-eksempler

Mens en Tesla Model 3 koster 30 kroner for 100 kilometer med en strømpris på to kroner per kilowatt-time, koster tilsvarende for en Audi e-tron 46 kroner.

Enda større forskjell blir det om du lader langs veien eller på hytta, hvor det ikke gis strømstøtte.

Med en strømpris på syv kroner per kilowatt-time, koster 100 kilometer i Tesla Model 3 105 kroner i strøm, mens det koster 161 kroner i en Audi e-tron.

Dieselpris-eksempler

De samme forskjellene er det på bensin- og dieselbiler.

Med en dieselpris på 25 kroner koster 100 kilometer i en Toyota Prius 125 kroner, mens 100 kilometer i en Toyota Rav4 koster 200 kroner.

I tabellen under ser du hvor mye det koster å kjøre 100 kilometer avhengig av hvor mye strøm eller drivstoff bilen din bruker, og hva som er strømpris/drivstoffpris.

Vi har også tatt med det som i mange år var en gjengs strømpris, én krone per kilowatt-time, og det som inntil 2020 var en vanlig pris på drivstoff, 15 kr per liter.

Dette er imidlertid – dessverre – usannsynlige priser fremover, muligens med unntak for Nord-Norge som har hatt svært lave kraftpriser..

Vi har også regnet på strømpriser opp til åtte kr/kWt og bensin/dieselpriser på opp til 32,50 kr/literen.

[Artikkelen fortsetter under tabellen – også med de samme tallene satt opp på en litt annen måte]

Diesel billigere

I noen situasjoner kan det bli billigere å kjøre dieselbil enn elbil.

Dersom du må betale 8 kr/kWt for å lade Audi e-tron og tilsvarende biler, vil det koste 184 kroner for 100 kilometer.

Faller dieselprisen til 20 kroner, koster en tilsvarende dieselbil, som Toyota RAV4, 160 kroner for 100 kilometer. Det er over 20 kroner mindre.

Under ser du samme tabell i et annet format. Her kan du enklere se hva din bil koster å kjøre i 100 kilometer, avhengig av pris på strøm og drivstoff.

Husk at det nå har svært stor betydning hvor du lader. Med strømstøtte er det klart billigst å lade elbilen hjemme, og dramatisk mye dyrere langs veien og spesielt på hytta – hvor det ikke gis strømstøtte.