Én kjede utpekte seg da vi testet bensinstasjoner langs veien gjennom Gudbrandsdalen og Østerdalen. Lokale tilskudd på menyen er en av suksessfaktorene.
– Vinneren hadde særpreg og var i det hele tatt veldig bra,
sier Simen Vatne, kokebokforfatter og matformidler.
Vatne har tatt turen ut på veien for å teste og vurdere de
ulike bensinstasjonenes utvalg av mat og kaffe. Han er tidligere
Masterchef-deltaker, har egne matprodukter i butikkhyllene og lager sin egen
matserie i sosiale medier. I tillegg er han en entusiastisk bilferierende.
– Om du er sulten og ute på biltur, så gjelder det virkelig
å velge riktig bensinstasjon. Det er ekstremt stor variasjon mellom dem, sier
Vatne.
Gjennom testingen av stasjonenes pølser, hamburger, boller
og kaffekopper, erfarte han at det er kvaliteten på maten som skiller den beste
fra den verste. Ferskhet er et viktig element i alle kategoriene.
– Det er mye som kan gå galt, og her handler det om å ikke
la maten ligge fremme for lenge.
Fraværende frukt på bensinstasjonene
I tillegg til smak og kvalitet, har Vatne vurdert pris, hygiene og renslighet, og muligheter for å sette seg ned og spise på stasjonen.
Motor tester bensinstasjonmaten
Mange skal ut på veiene de neste ukene, og kjører du langt eller med bilen full av barn, kan det bli behov for mat underveis. Derfor har Motor testet mat og drikke hos bensinstasjoner, sammen med matprofil og kokebokforfatter Simen Vatne.
Vatne har smakt seg gjennom boller, pølser, hamburgere og kaffe, slik at dere kan stoppe der maten og fasilitetene er best!
Testene er gjennomført med utgangspunkt i strekningene E6 og rv. 3 gjennom Gudbrandsdalen og Østerdalen, begge hovedfartsårer med stor trafikk mellom Oslo og Trondheim.
– Det er mye hyggeligere å sette seg ned og ta en pause der fasilitetene er i god stand. Her var det enorme forskjeller mellom stasjonene, og noen virket å ha gått ut på dato, sier han.
Tilbudet av sunn mat var dessuten generelt skuffende. Dette varierte fra stasjon til stasjon, men hyllene hadde et relativt lite og tidvis dårlig utvalg. Frukt var nesten fraværende.
– Det har vært vanskelig å finne gode og sunne alternativer. Det jeg også legger merke til er at smørbrød og bagetter ofte er ganske mye dyrere enn annen mat. Det er synd, sier Vatne.
Annonse
Dette er testens vinner
Testens store vinner ble Shell i Alvdal, tett etterfulgt av Shell på Espa.
To eksemplarer av Shell deltok i testen på grunn av Espa-stasjonens særegne posisjon som Bolleland. Begge stasjonene leverte god mat, og det var bollene og wienerpølsa som utpekte seg spesielt på Espa.
I Alvdal lot Vatne seg imponere av både kaffe, burger og bolle – og de øvrige fasilitetene.
– Det er kjempeartig og stas når folk synes at det vi gjør, er bra, sier Lars Martin Måna Holen, daglig leder og eier av Shell i Alvdal.
Shell-stasjonen er over 50 år gammel, og Måna Holen har vokst opp mellom butikkhyllene og drivstoffpumpene, før han etter hvert tok over driften etter far og bror.
De gode resultatene er takket være dyktige ansatte, mener han.
– Det hjelper ikke å ha en bra butikk om du ikke har gode ansatte, så all honnør går til dem.
Mat er blitt det viktigste produktet
Vatne mener den gode maten han fikk servert hos Måna Holen, handler om riktig bruk av råvarer, som friske grønnsaker og god kvalitet på kjøttet.
– Maten er nå et av de viktigste produktene vi bensinstasjoner tilbyr. Da er det viktig at den er god hver eneste gang en kunde kjøper mat, sier Måna Holen.
Sammen med kona jobber han hardt for at mattilbudet hele tiden skal være godt og relevant. På menyen står både pølser, burgere og pizza, med leverandører som Rørosmat og Slåtto, i tillegg til Orkla.
– Vi ser hva slags mat kundene liker, og hva vi er fornøyde med selv. Nå kommer vi for eksempel med en ny pizza med reinsdyrskjøtt fra Stensaas reinsdyrslakteri, forteller han.
På burgeren har han dessuten rømme fra Rørosmeieriet, og fremover vil Måna Holen tilby flere produkter fra bergstaden, som bare er en times kjøretur lenger nord.
Annonse
Lokale tilpasninger med stor suksess
At Måna Holen har sin egen vri på mattilbudet, er noe av grunnen til suksessen, tror Hæge Vagle, markedssjef for mat og kaffe i ST1 – selskapet som driver landets Shell-stasjoner.
– Det er veldig gøy at Shell Alvdal har stukket av med seieren i denne testen, og vi er veldig stolte over at de gjør det så bra. Dette er en forhandlerdrevet stasjon, hvor de i tillegg til å ha vårt eget matkonsept har gjort lokale tilpasninger med stor suksess. For eksempel er Alvdal-burger og pizzaproduksjonen unikt for denne stasjonen, sier hun.
Basert på beliggenhet og kundegrunnlaget, har Shell-stasjonene frihet til å tilpasse mattilbudet sitt lokalt. Likevel har de aller fleste stasjonene i kjeden det komplette matutvalget i konseptet, ifølge markedssjefen.
– Målet er at kundene skal få den samme gode maten på alle våre Shell-stasjoner, og derfor vil utvalget være likt hos de fleste stasjonene over hele landet – selv om noen til en viss grad har et større eller mindre utvalg, sier Vagle.
Renslighet har mye å si for matlysten
Shell-stasjonen i Alvdal utpekte seg også på renslighet, og her var det store sprik blant testens stasjoner. Hos enkelte var det tydelig skittent både bak disken og på toalettene.
– Renslighet er kjempeviktig for opplevelsen. Hvis jeg ser at ansatte går fra å trykke på kassa til å lage mat uten hansker eller å vaske hendene sine, da mister jeg matlysten, sier Vatne.
I Alvdal var derimot toalettene i en klasse for seg. Testpanelet ble raskt enige om at dette var de fineste bensinstasjonstoalettene de noen gang har sett – skinnende rene, splitter nye og elleve av dem i antall. Måna Holen kan også røpe at vasken er en av de dyrere investeringene på stasjonen.
– Vasken er spesiallaget og støpt kun for oss. Det var ikke akkurat det billigste alternativet, men den ble veldig fin, sier han.
Annonse
Et godt stoppested for barnefamilier
En småbarnsfamilie på tur bør også vurdere å legge lade- eller drivstoffpausen sin hos Shell Alvdal, for her er fasilitetene barnevennlige. Med stor sitteavdeling og nytt, lite lekeland for barna rett ved siden av.
Måna Holen forteller om oppussingen som har foregått over flere år, og enda ikke er ferdig. En ekstra sitteavdeling er på trappene i andre etasje, og stasjonen får med det nesten dobbelt så mange sitteplasser.
– Det virker som om Shell og Esso er veldig opptatte av at det skal være hyggelig å sette seg ned, for det er de som har hatt de beste sitteplassene, konkluderer Vatne.
Bunnplassering
YX ble testens taper, i varianten som drives av GIR – YX Butikk. Matekspert Vatne ga blant annet trekk for liten grad av ferskhet på maten han fikk servert hos begge YX-stasjonene i testen.
Daglig leder i GIR, Hans Petter Andersson, sier at de ulike stasjonene har stor frihet til å justere mattilbudet sitt.
– YX er selveide stasjoner, så selv om mye kommer fra sentralt hold, styrer stasjonene i stor grad hva de selger i butikkene.
Andersson forteller også at de jobber tett med Orkla Foods om mattilbudet hos YX-stasjonene.
– Produktene er av veldig god kvalitet, enkle i drift og de leverer på det forbrukerne etterspør. Vi mener selv at vi har både kvalitet på mat og servering som gjør at vi bør være et godt alternativ langs vei for kunden, sier Andersson.
Slik utførte vi testen
Motors testpanel tok turen langs E6 nordover fra Oslo, via Espa og opp Gudbrandsdalen med et par avstikkere til Vågå og Lom, og så langs Rv. 3 gjennom Østerdalen.
Her vurderte vi mat og kaffe, hygiene, toalettforhold, ventetid og spiseplasser.
Én stasjon fra hver kjede løftes frem i vurderingen, og to Shell-stasjoner er med på grunn av Bollelands posisjon. Stikkprøver er gjort på stasjoner på Shell Brumunddal, Cricle K Lillehammer og YX Vinstra.