Audun & Benny svarer:

Slik får du felgen til å skinne

Med nyvasket og nypolert bil nytter det ikke med matte felger og grå hjul. Her viser Benny deg hvordan du setter prikken over i-en og får felgene til å skinne.

Publisert

Noe du lurer på om bil?

Send oss dine spørsmål til Benny & Audun på e-post til: redaksjonen@motor.no

– Hjulene er bilens viktigste del. Det er de som holder deg på veien. Selvsagt skal de ha riktig mønster og dimensjon, men de må jo se bra ut også, smiler Benny der han sitter på huk ved siden av sin gamle Volvo. 

Bilen har skinnende blanke aluminiumsfelger og tøffe dekk med hvit stripe. Pluss en liten detalj som Benny lærte da han var mekaniker for Porsche. Mer om det seinere.

Hvordan polere felgene?

– Dette er enkelt. Jeg bruker noe gammel polish jeg har liggende. Du trenger ikke bruke den dyreste du finner, forklarer Benny, som har mer enn 40 års erfaring som bilmekaniker og teknisk konsulent for NAF. Han er også ivrig rallysjåfør, så bilene hans får hard medfart og må jevnlig vaskes og vedlikeholdes. 

SISTE FINPUSS: Felgene må poleres. Da holder de seg fine og smuss fester seg ikke så lett.
POLERINGSPAPIR: Benny sverger til poleringspapir når han tar for seg felgene.

– Jeg bruker poleringspapir og litt polish. Ikke mikrofiberkluter på felgene. Smører på litt voks og tørker av etter noen sekunder. Når jeg tørker av voksen, snur jeg poleringspapiret, så jeg får en rein side ut. Husk hjulmutterne. De fortjener å skinne som resten av felgen, sier Benny. 

Har du sett disse sakene?

– Poleringen gjør at felgen blir blank og hard. Det er ekstra viktig på aluminium, som har lett for å få en grov struktur. Den harde overflaten gjør at asfalt- og bremsestøv ikke fester seg så lett og enkelt kan spyles av eller vaskes bort. Polering av felger er både viktig for levetiden og utseendet, sier Benny. 

Gummifornyer

Benny har en gammel kanne med gummifornyer han kjøpte for ti år siden. Den er fortsatt like god og drøy i bruk. 

– Bare ta litt på et poleringspapir og stryk det utover siden på hjulet. Det er deilig å se hvor svart og fint det blir, avslutter Benny før han kommer med et siste knep han lærte som mekaniker hos Porsche. 

LOGO: Senterkoppen skal monteres slik at bunnen på emblemet peker rett ned mot ventilen.

– Bunnen av emblemet på senterkoppen skal peke ned mot ventilen. Da er alt perfekt, smiler Benny.