KJØREKLAR: BMW X5 på hydrogen blir testet ut på veiene i disse dager.

BMW og Toyota samarbeider:

Hydrogen-versjon av X5 vil være klar i 2022

I disse dager tester BMW ut en hydrogendrevet X5 på europeiske veier. Allerede om et års tid vil den produseres i et begrenset antall.

Publisert

Toyota er en pionér i utviklingen av hydrogenbiler, spesielt gjennom Mirai, som nylig har kommet i helt ny utgave (les test her), mens BMW har demonstrert hvor innovative og effektive de kan være med sine elbiler.

Lille i3 kom allerede i 2013, men framstår fortsatt moderne. Og BMW iX3 har imponert i både sommer- og vinterversjonen av verdens største elbiltest (les mer her) som Motor og NAF arrangerer.

Nå er det den store luksus-SUV-en til BMW som skal testes ut med teknologien fra de to bilgigantene. Samarbeidet har tidligere blant annet resultert i de litt mindre politisk korrekte modellene Toyota Supra og BMW Z4. Til gjengjeld har disse et skyhøyt utslipp av glede.

TO TANKER: En stor og en liten hydrogentank forsyner brenselcellene med drivstoff i BMWs hydrogenbil.

347 hester

Hydrogen-versjonen av X5 ble først vist på bilutstillingen i Frankfurt i 2019. Den kommer med femte generasjon batteriteknologi og 347 hestekrefter, som matcher de kraftigste sekssylindrede bensinmotorene leverer i dag.

Selv om det i øyeblikket ikke legges opp til noen fullskalaproduksjon av X5 i hydrogenversjon, så er signalene interessante.

Toyota og BMW bruker store ressurser på denne teknologien i sine personbiler, i motsetning til store konkurrenter som General Motors og Mercedes-Benz.

Samarbeid

Britiske Land Rover derimot, som tidligere ikke har signalisert særlig interesse for hydrogenteknologi, viser nå en prototype av Defender.

Modellen skal etter planen tester ut på veiene i 2022, og er resultat av et omfattende samarbeid mellom bilprodusenten, batteriutviklere og teknologiselskaper.

TESTES: Land Rover jobber med en hydrogen-versjon av Defender, som etter planen skal testes ut på veiene i 2022.