TESTKLARE: VW ID. BUZZ og BMW i4 e-drive 40.Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Hvordan takler nyhetene vinteren?
Disse bilene er med i verdens største elbiltest
Finalistene i «Årets beste bilkjøp», VW ID. Buzz og BMW i4, drar i gang feltet av 29 nye elbiler som skal gjennomføre vinterversjonen av verdens største elbiltest.
Blant de 29 bilene som skal rulle gjennom Gudbrandsdalen mot Dombås, og forhåpentligvis opp stigningene mot Hjerkinn, finner vi to av de mest omdiskuterte bilene på det norske markedet i øyeblikket:
«Billigversjonen» av Tesla Model Y og Toyota bZ4X. Den første med bakhjulsdrift, den andre med forhjulstrekk.
Her er det altså duket for en svært spennende duell mellom to biler som i form og pris er ganske jevnbyrdige, men som neppe appellerer til de samme kundene.
Toyota trakk seg
Toyota ønsket ikke å delta med modellen med firehjulsdrift. Denne har underprestert så langt i ulike rekkevidde- og forbrukstester, og holdes igjen i påvente av diverse forbedringer.
Det samme argumentet bruker Subaru, som ikke ønsker å stille med sin Solterra – som kun leveres med firehjulsdrift. Solterra og bZ4X er som kjent tvillinger.
12 kinesere
Hele 11 av årets testbiler er kinesiske. Flere av dem så ferske at de mer eller mindre debuterer på norsk underlag til denne testen. Som for eksempel billig-SUV-en JAC e-JS4, luksus-SUV-en Voyah Free, ID.3-konkurrenten BYD Atto og de to store sedanene noen centimeter på hver sin side av femmetersgrensen, BYD Han og Nio ET7.
Her er tekniske data for de konkrete bilene som er med i testen – under kan du lese en kort presentasjon av hver bil.
Testbilenes spesifikasjoner
Modell
WLTP rekkevidde/forbruk
Utstyrsnivå
Pris testmodell (kr)
Hjuldrift
Batteri netto/brutto (kWt)
Dekkdimensjon
BMW i4 eDrive40
565/16,9
Fully charged
682.850
RWD
80,7/83,9
245/45-18
BMW i7 xDrive60
595/19,4
Individuelt konfigurert
1.877.400
4WD
101,7/105,6
255/45-20 (f) 285/40-20 (b)
BMW iX1 xDrive30
428/17,3
Fully charged
676.400
4WD
64,7/66,5
225/55-18
BYD Atto 3
420/15,6
Comfort trim
399.900
FWD
60,48/ikke oppgitt
215/65-16
Byd Han
521/18,5
Executive pack
614.900
4WD
85,4/ikke oppgitt
245/45-19
Hongqi E-HS9
465/22
Exclusive
939 275
4WD
95,3/99
255/55-20
Hongqi E-HS9 prototype 120 kWt
515/–
Prototype
-
4WD
111,5/120
255/50-20
Hyundai Ioniq 5 4WD
454/19,1
Premium og vision pack
584.900
4WD
77,4/ikke oppgitt
255/45-20
JAC e-JS4
433/–
Nordic edition
374.900
2WD
65,7/68,8
225/45-18
Kia EV6 GT
424/20,6
GT
749.900
4WD
77,4/ikke oppgitt
255/40-21
Kia Niro EV
460/16,2
Active plus
464.900
2WD
64,8/ikke oppgitt
215/55-17
Maxus Euniq6
354/21,5
Exclusive
419.900
FWD
70/ikke oppgitt
235/55-18
Mercedes EQB 250
452/15,4–17,1
Standardutg. m/advanced + kjøreassistent
549.938
FWD
66,5/ikke oppgitt
235/55-18
Mercedes EQE 300
614/16–18,8
Godt utstyrt premium plus
936.398
RWD
89/ikke oppgitt
255/45-19
MG 4
425/16,6
Luxury
335.813
2WD
61,7/64
205/50-16
MG 5
380/17,9
Luxury
357.165
2WD
61,1/57/61,1
215/50-17
MG Marvel R
370/20,9
Performance
472.400
4WD
65/69,9
235/45-19
MG ZS LR
440/17,8
Luxury
371.990
2WD
69,9/72,9
215/50-17
NIO ET7
580/19
Standard
574.690
4WD
100/ikke oppgitt
245/50-19
Nissan Ariya 2WD
533/18,1–18,4
Advance
516.995
2WD
87/91
235/55-19
Renault Megane E-tech
428/16,4
Iconic
477.700
FWD
60/Ikke oppgitt
215/45-20
Skoda Enyaq Coupe RS
510/17,2
RS iV
682.073
4WD
77/82
235/55-19 (f) 255/50-19 (b)
Tesla Model S
634/17,5
Standard
1.275.340
4WD
95/100 (estimert)
255/45-19 (f) 285/40-19 (b)
Tesla Model X Plaid
543/214
Standard
1.612.003
4WD
95/100 (estimert)
265/45-20 (f) 275/45-20 (b)
Tesla Model Y 2WD
455/15,7
Base autopilot
466.745
2WD
57.5/60 (estimert)
255/45-19
Toyota BZ4X 2WD
503/14,7
Active tech
486.500
2WD
64/71,4
235/60-18
Volkswagen ID Buzz
408/21,4
Standard
691.075
RWD
77/82
235/55-19 (f) 255/50-19 (b)
Volkswagen ID. 5 Pro
526/17
Standard
606.578
RWD
77/82
235/55-19 (f) 255/50-19 (b)
Voyah Free
501/20,2
Standard
839.000
4WD
106/100
255/45-20
Dette er bilene som er med, i alfabetisk rekkefølge:
BMW i4: Foto: Tomm W. Christiansen
BMW i4 e-drive 40
Kåret til Årets beste bilkjøp av oss i Motor. Mye på grunn av den solide rekkevidden. Selv på denne tiden av året bør den passere 50 mil.
BMW i7Foto: DANIEL KRAUS
BMW i7
Luksussedanen fra BMW er testens nest dyreste, med startpris på 1,4 millioner. Oppgitt rekkevidde på over 60 mil, men hvor lenge varer kosen på vinterføre?
BMW iX1Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
BMW iX1
Mange har ventet på denne, men offisiell rekkevidde ned mot 40 mil kan bli snaut for en familie-SUV på vinteren – eller viser BMW nok en gang sin effektivitet under lavere temperaturer?
BYD ATTO 3Foto: BYD
BYD ATTO 3
Kompakt og romslig kineser som utfordrer biler som VW ID.3 og Renault Megane med mye utstyr til lav pris. Men hvordan holder rekkevidden på snaue 40 mil når kulda kommer?
BYD HANFoto: BYD
BYD HAN
Splitter ny sedan på nesten fem meter, med 509 hester og firehjulsdrift. Offisiell rekkevidde på 521 km.
HONGQI E-HS9 (prototype) med 120 kWt (t.v) og den ordinære (t.h).Foto: MOTOR
Hongqi e-HS9
Den store kineseren har mye å bevise etter et svakt resultat i sommerens test, med tidenes største avvik mellom WLTP-rekkevidde og reell rekkevidde.
HYUNDAI IONIQ 5Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Hyundai Ioniq 5 4WD
Bilen Motor kåret til Årets beste bilkjøp for et drøyt år siden, har fått større batteri, bedre rekkevidde og forvarmingsfunksjon. Dermed får den igjen måle krefter med nyere konkurrenter.
JACFoto: JAC
JAC e-JS4
Liten og SUV-aktig, åtte cm kortere enn for eksempel Nissan Leaf, med forhjulstrekk og oppgitt rekkevidde på 433 km under ideelle forhold.
KIA EV6 GTFoto: KIA
Kia EV6 GT
Råtassen i EV6-utvalget, med 585 hester, er omsider klar. Men kanskje ikke verdens morsomste i en fornuftig rekkeviddetest ... 424 km rekkevidde.
KIA NIROFoto: KIA
Kia Niro EV
Kraftig oppgradert versjon av e-Niro, som har vært på veiene i mange år – ikke minst innvendig. Også rekkevidden har økt bittelitt – til 460 km.
MAXUS EUNIQ 6Foto: MOTOR
Maxus Euniq6
SUV-en med det gigantiske bagasjerommet gjorde det bra – målt opp mot egen WLTP (345 km) – i sommerens test. Men vinter er noe ganske annet.
MERCEDES EQBFoto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Mercedes EQB 250
Kutter man ut firehjulsdriften på denne sjuseteren, så øker den teoretiske rekkevidden med drøye tre mil – til 453 km. Men hva skjer på en kald vinterdag?
MERCEDES EQEFoto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Mercedes EQE 300
Rimeligste EQE gir også best rekkevidde – 626 km – utsøkt komfort, men også litt færre hestekrefter og kun bakhjulsdrift gjennom vinteren.
MG 4Foto: MG
MG 4
Rekkevidde på 423 km og en pris som fort ligger 100.000 under konkurrentene, gjør denne kinesiske nykommeren svært interessant for mange.
MG MARVELFoto: MARVEL
MG Marvel R
Masse krefter, utstyr og firehjulsdrift til godt under en halv million. Men her er vi spent på rekkevidden – 370 km virker litt knapt i kulde og slaps.
MG 5 (t.v) og MG ZS (bak)Foto: MOTOR
MG 5
Norges eneste elektriske stasjonsvogn – og da holder vi Porsche sin Taycan-variant utenom. Mye plass for lite penger.
MG ZS LR
En kraftig oppgradering har gitt rekkevidde på 440 km, og plutselig er denne konkurransekraftig som rimelig familiebil med stort bagasjerom.
NIO ET7Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
NIO ET7
En av modellene som gjør at mange hilser sedanen velkommen tilbake. Særdeles linjelekker og utstyrstung. Klarer den 50 mil?
NISSAN ARIYAFoto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Nissan Ariya 2WD
Etterlengtet modell som omsider er på norske veier. Versjonen med firehjulsdrift er ennå ikke kommet. Men med forhjulstrekk skal den komme litt lenger, passerer den 40 mil?
RENAULT MEGANEFoto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Renault Megane
Kompaktklassens lekreste skal på papiret strekke seg litt over 40 mil på en god sommerdag. Dette blir den første virkelige vintertesten.
SKODA ENYAQ COUPE RSFoto: PETER RAAUM
Skoda Enyaq Coupe RS
Skodas mest sportslige modell deltar i en farge som gjør den lett synlig for bergingsbilen. Skoda har tidligere hatt varierende resultater i elbiltesten, så her er vi spent.
TESLA MODEL SFoto: TESLA
Tesla Model S
Etterlengtet comeback i oppgradert versjon, og med Yoke-rattet til glede for dagens sjåfør. Her skal det garantert styres i godt over 50 mil.
TESLA MODEL X PLAIDFoto: TESLA
Tesla Model X Plaid
Testens dyreste og kraftigste bil med – hold deg fast – 1020 hester! Med andre ord, kanskje ikke verdens morsomste bil i en test som dette ...
TESLA MODEL YFoto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Tesla Model Y 2WD
Modellen du plutselig får til 450.000, ferdig på veien, inkludert vinterhjul. Beholder den grepet på konkurrentene også i det praktiske liv, altså på vinterveiene?
TOYOTA BZ4XFoto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Toyota bZ4X 2WD
Bilverdenens mest omtalte, dessverre oftest med negativt fortegn. Toyota ønsket ikke å stille med firehjulsdrift, men håper på en etterlengtet (t)opptur med denne, altså opp mot 40 mil.
ID. BUZZFoto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Volkswagen ID. Buzz
En av de kuleste nyhetene på lang tid. Men rekkevidden på drøye 40 mil under ideelle forhold – man må fort trekke fra 30 prosent på vinteren – gir noen opplagte spørsmål rundt en bil som er bygd for personer og last.
VW ID.5Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Volkswagen ID. 5 Pro
GTX var meldt inn, men VW valgte i siste liten å stille med en av de første versjonene uten firehjulsdrift. Da snakker vi plutselig om offisiell rekkevidde på godt over 50 mil.
VOYAH FREEFoto: MOTOR
Voyah Free
Spennende kinesisk nyhet som både ser elegant ut og som har det meste av spesifikasjoner på plass – på papiret. 490 hester, firehjulsdrift og 50 mil rekkevidde.
Hongqi e-HS9 120 kWt
Hongqi ønsket å stille med en prototype av versjonen med 120 kWt-batteri. Dette kan fort være batteripakken som kler en langdistansebil som dette best. Skal vi tippe at den klarer 50 mil?
Alt av rekkeviddetall vi oppgir her, er såkalte WLTP-tall, som alle biler får etter å ha vært gjennom en identisk testsyklus. Modellene på det norske markedet er utstyrt etter norske kunders ønsker og behov, og veier som regel noe mer. Dermed vil også det reelle rekkeviddetallet på disse bilene være noe lavere.