TESTKLARE: VW ID. BUZZ og BMW i4 e-drive 40.
TESTKLARE: VW ID. BUZZ og BMW i4 e-drive 40.

Hvordan takler nyhetene vinteren?

Disse bilene er med i verdens største elbiltest

Finalistene i «Årets beste bilkjøp», VW ID. Buzz og BMW i4, drar i gang feltet av 29 nye elbiler som skal gjennomføre vinterversjonen av verdens største elbiltest.

Publisert Sist oppdatert

Blant de 29 bilene som skal rulle gjennom Gudbrandsdalen mot Dombås, og forhåpentligvis opp stigningene mot Hjerkinn, finner vi to av de mest omdiskuterte bilene på det norske markedet i øyeblikket:

  • «Billigversjonen» av Tesla Model Y og Toyota bZ4X. Den første med bakhjulsdrift, den andre med forhjulstrekk.

Her er det altså duket for en svært spennende duell mellom to biler som i form og pris er ganske jevnbyrdige, men som neppe appellerer til de samme kundene.

Toyota trakk seg

Toyota ønsket ikke å delta med modellen med firehjulsdrift. Denne har underprestert så langt i ulike rekkevidde- og forbrukstester, og holdes igjen i påvente av diverse forbedringer.

Det samme argumentet bruker Subaru, som ikke ønsker å stille med sin Solterra – som kun leveres med firehjulsdrift. Solterra og bZ4X er som kjent tvillinger.

12 kinesere

Hele 11 av årets testbiler er kinesiske. Flere av dem så ferske at de mer eller mindre debuterer på norsk underlag til denne testen. Som for eksempel billig-SUV-en JAC e-JS4, luksus-SUV-en Voyah Free, ID.3-konkurrenten BYD Atto og de to store sedanene noen centimeter på hver sin side av femmetersgrensen, BYD Han og Nio ET7.

Her er tekniske data for de konkrete bilene som er med i testen – under kan du lese en kort presentasjon av hver bil.

Testbilenes spesifikasjoner

Modell WLTP rekkevidde/forbruk Utstyrsnivå Pris testmodell (kr) Hjuldrift Batteri netto/brutto (kWt) Dekkdimensjon
BMW i4 eDrive40565/16,9Fully charged682.850RWD80,7/83,9245/45-18
BMW i7 xDrive60595/19,4Individuelt konfigurert1.877.4004WD101,7/105,6255/45-20 (f) 285/40-20 (b)
BMW iX1 xDrive30428/17,3Fully charged676.4004WD64,7/66,5225/55-18
BYD Atto 3420/15,6Comfort trim399.900FWD60,48/ikke oppgitt215/65-16
Byd Han521/18,5Executive pack614.9004WD85,4/ikke oppgitt245/45-19
Hongqi E-HS9465/22Exclusive939 2754WD95,3/99255/55-20
Hongqi E-HS9 prototype 120 kWt515/–Prototype-4WD111,5/120255/50-20
Hyundai Ioniq 5 4WD454/19,1Premium og vision pack584.9004WD77,4/ikke oppgitt255/45-20
JAC e-JS4433/–Nordic edition374.9002WD65,7/68,8225/45-18
Kia EV6 GT424/20,6GT749.9004WD77,4/ikke oppgitt255/40-21
Kia Niro EV460/16,2Active plus464.9002WD64,8/ikke oppgitt215/55-17
Maxus Euniq6354/21,5Exclusive419.900FWD70/ikke oppgitt235/55-18
Mercedes EQB 250452/15,4–17,1Standardutg. m/advanced + kjøreassistent549.938FWD66,5/ikke oppgitt235/55-18
Mercedes EQE 300614/16–18,8Godt utstyrt premium plus936.398RWD89/ikke oppgitt255/45-19
MG 4425/16,6Luxury335.8132WD61,7/64205/50-16
MG 5380/17,9Luxury357.1652WD61,1/57/61,1215/50-17
MG Marvel R370/20,9Performance472.4004WD65/69,9235/45-19
MG ZS LR440/17,8Luxury371.9902WD69,9/72,9215/50-17
NIO ET7580/19Standard574.6904WD100/ikke oppgitt245/50-19
Nissan Ariya 2WD533/18,1–18,4Advance516.9952WD87/91235/55-19
Renault Megane E-tech428/16,4Iconic477.700FWD60/Ikke oppgitt215/45-20
Skoda Enyaq Coupe RS510/17,2RS iV682.0734WD77/82235/55-19 (f) 255/50-19 (b)
Tesla Model S634/17,5Standard1.275.3404WD95/100 (estimert)255/45-19 (f) 285/40-19 (b)
Tesla Model X Plaid543/214Standard1.612.0034WD95/100 (estimert)265/45-20 (f) 275/45-20 (b)
Tesla Model Y 2WD455/15,7Base autopilot466.7452WD57.5/60 (estimert)255/45-19
Toyota BZ4X 2WD503/14,7Active tech486.5002WD64/71,4235/60-18
Volkswagen ID Buzz408/21,4Standard691.075RWD77/82235/55-19 (f) 255/50-19 (b)
Volkswagen ID. 5 Pro526/17Standard606.578RWD77/82235/55-19 (f) 255/50-19 (b)
Voyah Free501/20,2Standard839.0004WD106/100255/45-20

Dette er bilene som er med, i alfabetisk rekkefølge:

BMW i4: Foto: Tomm W. Christiansen
BMW i4: Foto: Tomm W. Christiansen

BMW i4 e-drive 40

  • Kåret til Årets beste bilkjøp av oss i Motor. Mye på grunn av den solide rekkevidden. Selv på denne tiden av året bør den passere 50 mil.
BMW i7
BMW i7

BMW i7

  • Luksussedanen fra BMW er testens nest dyreste, med startpris på 1,4 millioner. Oppgitt rekkevidde på over 60 mil, men hvor lenge varer kosen på vinterføre?
BMW iX1
BMW iX1

BMW iX1

  • Mange har ventet på denne, men offisiell rekkevidde ned mot 40 mil kan bli snaut for en familie-SUV på vinteren – eller viser BMW nok en gang sin effektivitet under lavere temperaturer?
BYD ATTO 3
BYD ATTO 3

BYD ATTO 3

  • Kompakt og romslig kineser som utfordrer biler som VW ID.3 og Renault Megane med mye utstyr til lav pris. Men hvordan holder rekkevidden på snaue 40 mil når kulda kommer?
BYD HAN
BYD HAN

BYD HAN

  • Splitter ny sedan på nesten fem meter, med 509 hester og firehjulsdrift. Offisiell rekkevidde på 521 km.
HONGQI E-HS9 (prototype) med 120 kWt (t.v) og den ordinære (t.h).
HONGQI E-HS9 (prototype) med 120 kWt (t.v) og den ordinære (t.h).

Hongqi e-HS9

  • Den store kineseren har mye å bevise etter et svakt resultat i sommerens test, med tidenes største avvik mellom WLTP-rekkevidde og reell rekkevidde.
HYUNDAI IONIQ 5
HYUNDAI IONIQ 5

Hyundai Ioniq 5 4WD

JAC
JAC

JAC e-JS4

  • Liten og SUV-aktig, åtte cm kortere enn for eksempel Nissan Leaf, med forhjulstrekk og oppgitt rekkevidde på 433 km under ideelle forhold.
KIA EV6 GT
KIA EV6 GT

Kia EV6 GT

  • Råtassen i EV6-utvalget, med 585 hester, er omsider klar. Men kanskje ikke verdens morsomste i en fornuftig rekkeviddetest ... 424 km rekkevidde.
KIA NIRO
KIA NIRO

Kia Niro EV

  • Kraftig oppgradert versjon av e-Niro, som har vært på veiene i mange år – ikke minst innvendig. Også rekkevidden har økt bittelitt – til 460 km.
MAXUS EUNIQ 6
MAXUS EUNIQ 6

Maxus Euniq6

  • SUV-en med det gigantiske bagasjerommet gjorde det bra – målt opp mot egen WLTP (345 km) – i sommerens test. Men vinter er noe ganske annet.
MERCEDES EQB
MERCEDES EQB

Mercedes EQB 250

  • Kutter man ut firehjulsdriften på denne sjuseteren, så øker den teoretiske rekkevidden med drøye tre mil – til 453 km. Men hva skjer på en kald vinterdag?
MERCEDES EQE
MERCEDES EQE

Mercedes EQE 300

  • Rimeligste EQE gir også best rekkevidde – 626 km – utsøkt komfort, men også litt færre hestekrefter og kun bakhjulsdrift gjennom vinteren.
MG 4
MG 4

MG 4

  • Rekkevidde på 423 km og en pris som fort ligger 100.000 under konkurrentene, gjør denne kinesiske nykommeren svært interessant for mange.
MG MARVEL
MG MARVEL

MG Marvel R

  • Masse krefter, utstyr og firehjulsdrift til godt under en halv million. Men her er vi spent på rekkevidden – 370 km virker litt knapt i kulde og slaps.
MG 5 (t.v) og MG ZS (bak)
MG 5 (t.v) og MG ZS (bak)

MG 5

  • Norges eneste elektriske stasjonsvogn – og da holder vi Porsche sin Taycan-variant utenom. Mye plass for lite penger.

MG ZS LR

  • En kraftig oppgradering har gitt rekkevidde på 440 km, og plutselig er denne konkurransekraftig som rimelig familiebil med stort bagasjerom.
NIO ET7
NIO ET7

NIO ET7

  • En av modellene som gjør at mange hilser sedanen velkommen tilbake. Særdeles linjelekker og utstyrstung. Klarer den 50 mil?
NISSAN ARIYA
NISSAN ARIYA

Nissan Ariya 2WD

  • Etterlengtet modell som omsider er på norske veier. Versjonen med firehjulsdrift er ennå ikke kommet. Men med forhjulstrekk skal den komme litt lenger, passerer den 40 mil?
RENAULT MEGANE
RENAULT MEGANE

Renault Megane

  • Kompaktklassens lekreste skal på papiret strekke seg litt over 40 mil på en god sommerdag. Dette blir den første virkelige vintertesten.
SKODA ENYAQ COUPE RS
SKODA ENYAQ COUPE RS

Skoda Enyaq Coupe RS

  • Skodas mest sportslige modell deltar i en farge som gjør den lett synlig for bergingsbilen. Skoda har tidligere hatt varierende resultater i elbiltesten, så her er vi spent.
TESLA MODEL S
TESLA MODEL S

Tesla Model S

  • Etterlengtet comeback i oppgradert versjon, og med Yoke-rattet til glede for dagens sjåfør. Her skal det garantert styres i godt over 50 mil.
TESLA MODEL X PLAID
TESLA MODEL X PLAID

Tesla Model X Plaid

  • Testens dyreste og kraftigste bil med – hold deg fast – 1020 hester! Med andre ord, kanskje ikke verdens morsomste bil i en test som dette ...
TESLA MODEL Y
TESLA MODEL Y

Tesla Model Y 2WD

  • Modellen du plutselig får til 450.000, ferdig på veien, inkludert vinterhjul. Beholder den grepet på konkurrentene også i det praktiske liv, altså på vinterveiene?
TOYOTA BZ4X
TOYOTA BZ4X

Toyota bZ4X 2WD

  • Bilverdenens mest omtalte, dessverre oftest med negativt fortegn. Toyota ønsket ikke å stille med firehjulsdrift, men håper på en etterlengtet (t)opptur med denne, altså opp mot 40 mil.
ID. BUZZ
ID. BUZZ

Volkswagen ID. Buzz

  • En av de kuleste nyhetene på lang tid. Men rekkevidden på drøye 40 mil under ideelle forhold – man må fort trekke fra 30 prosent på vinteren – gir noen opplagte spørsmål rundt en bil som er bygd for personer og last.
VW ID.5
VW ID.5

Volkswagen ID. 5 Pro

  • GTX var meldt inn, men VW valgte i siste liten å stille med en av de første versjonene uten firehjulsdrift. Da snakker vi plutselig om offisiell rekkevidde på godt over 50 mil.
VOYAH FREE
VOYAH FREE

Voyah Free

  • Spennende kinesisk nyhet som både ser elegant ut og som har det meste av spesifikasjoner på plass – på papiret. 490 hester, firehjulsdrift og 50 mil rekkevidde.

Hongqi e-HS9 120 kWt

  • Hongqi ønsket å stille med en prototype av versjonen med 120 kWt-batteri. Dette kan fort være batteripakken som kler en langdistansebil som dette best. Skal vi tippe at den klarer 50 mil?

Nb!

Alt av rekkeviddetall vi oppgir her, er såkalte WLTP-tall, som alle biler får etter å ha vært gjennom en identisk testsyklus. Modellene på det norske markedet er utstyrt etter norske kunders ønsker og behov, og veier som regel noe mer. Dermed vil også det reelle rekkeviddetallet på disse bilene være noe lavere.

I selve testen vil WLTP være justert etter den spesifikke bilens utstyrsnivå.