LJUBLANA (Motor): Det var mange som stusset da Ford valgte å kalle sin første helelektriske satsing for Mustang. Men «Mach-E» var en artig tilleggsbetegnelse, og modellen hadde en rekke designtrekk som viste at Ford hadde mikset fortid og framtid på både verdig og spennende vis.
Denne gangen er vi mer usikker. Motor og noen andre utvalgte medier fikk et kort møte med Fords nyhet i Ljublana for tre uker siden. Og vi fikk inntrykk av at alle tenkte det samme:
Sikkert en fin bil, men den likner jo over hodet ikke modellen den har arvet navnet til.
Først skal vi nyansere svaret vi gir i overskriften. For jo, vi – og sikkert flere observante lesere – ser hva dette likner. Myser du litt, så ser du at den likner en Volkswagen ID.5, som igjen er trillingen til Skoda Enyaq RS og Audi Q4 Sportback.
Helt riktig: Den nye Forden har fått navnet Capri. Etter den todørs-coupeen som i sin tid ble kalt Europas Mustang.
Administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg, ser koblingene Motor ikke har oppdaget ennå.
– Med nye Ford Capri viderefører vi de opprørske idealene som denne klassikeren av en sportskupé representerte på 1970- og 80-tallet, fastslår han i en pressemelding.
– Med basis i den stolte arven, vil nye Capri med sine sportslige kjøreegenskaper, sin svært gode bagasjeplass på hele 572 liter, lynraske hurtiglading og lange rekkevidde være den perfekte elektriske familiebilen for mange nordmenn.
Annonse
Rekkevidde
Når forfjamselsen over navnevalget har dempet seg, kan vi se på noen fakta som underbygger at dette er en bra bil:
Den får enten bakhjulsdrift og 296 hester, eller firehjulsdrift og 340 hester. Den første skal gi en rekkevidde på inntil 627 kilometer.
Capri kommer til Norge i to utstyrsversjoner: Capri og Premium. Som standard har den sportsseter med integrerte hodestøtter, elektrisk justerbart førersete med korsryggmassasje, oppvarmet ratt og nøkkelfritt system.
Norske priser
I Premium utstyrsversjon får den også blant annet 20 tommers felger, oppgradert lydanlegg og Matrix LED frontlys med blendingsfrie fjernlys.
Prisene starter på 468.000 med den største batteripakken og bakhjulsdrift – og 497.000 for firehjulsdrift. I fjerde kvartal kan den også bestilles med et mindre batteri i kombinasjon med bakhjulsdrift. Alle prisene inkluderer fem års fri service.