MODERNE IKON: Denne modellen er oppkalt etter en klassiker i Ford-historien.

Ford elektrifiserer nok et ikon:

Ser du hva dette likner? Ikke vi heller

Ford har garantert laget en fin bil. Men vi ser ikke én grunn til at Ford nok en gang skal oppkalle den etter et ikon. 

Publisert Sist oppdatert

LJUBLANA (Motor): Det var mange som stusset da Ford valgte å kalle sin første helelektriske satsing for Mustang. Men «Mach-E» var en artig tilleggsbetegnelse, og modellen hadde en rekke designtrekk som viste at Ford hadde mikset fortid og framtid på både verdig og spennende vis.

Denne gangen er vi mer usikker. Motor og noen andre utvalgte medier fikk et kort møte med Fords nyhet i Ljublana for tre uker siden. Og vi fikk inntrykk av at alle tenkte det samme:

Sikkert en fin bil, men den likner jo over hodet ikke modellen den har arvet navnet til.

Her er svaret

Først skal vi nyansere svaret vi gir i overskriften. For jo, vi – og sikkert flere observante lesere – ser hva dette likner. Myser du litt, så ser du at den likner en Volkswagen ID.5, som igjen er trillingen til Skoda Enyaq RS og Audi Q4 Sportback. 

Samarbeidet Ford-Volkswagen begynner å bli ganske godt kjent, mye på grunn av nylig lanserte Ford Explorer, som Motor nylig har prøvekjørt

Men svaret får du her:

FORD CAPRI: Basert på den mer tradisjonelle sedanen Cortina, ble Capri en stilig og ganske rimelig coupe. Første generasjon hadde 52 hester og gjorde unna 0–100 på nærmere halvminuttet, men fikk etter hvert også en stor V6-motor.
LIKHETSTREKK: Legger vi godviljen til, så ser vi kanskje at den elektriske Caprien har trekk fra Mark 3, altså tredje generasjon, som ble produsert fra 1977 til 1986.

Helt riktig: Den nye Forden har fått navnet Capri. Etter den todørs-coupeen som i sin tid ble kalt Europas Mustang. 

Administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg, ser koblingene Motor ikke har oppdaget ennå.

– Med nye Ford Capri viderefører vi de opprørske idealene som denne klassikeren av en sportskupé representerte på 1970- og 80-tallet, fastslår han i en pressemelding.

LIKHET? Legger vi alt av godvilje til, så ser vi at de bakre sidevinduene har fått samme form som originale Capri.
EXPLORER: Interiøret på Capri er det samme som på nylig lanserte Ford Explorer. Men Capri har et et høyere utstyrsnivå, blant annet med sportsseter foran.

– Med basis i den stolte arven, vil nye Capri med sine sportslige kjøreegenskaper, sin svært gode bagasjeplass på hele 572 liter, lynraske hurtiglading og lange rekkevidde være den perfekte elektriske familiebilen for mange nordmenn.

Rekkevidde

Når forfjamselsen over navnevalget har dempet seg, kan vi se på noen fakta som underbygger at dette er en bra bil:

Den får enten bakhjulsdrift og 296 hester, eller firehjulsdrift og 340 hester. Den første skal gi en rekkevidde på inntil 627 kilometer.

Capri kommer til Norge i to utstyrsversjoner: Capri og Premium. Som standard har den sportsseter med integrerte hodestøtter, elektrisk justerbart førersete med korsryggmassasje, oppvarmet ratt og nøkkelfritt system.

FOTBALLIKON: Franskmannen Eric Cantona, mest kjent for sine år i Manchester United, er hyret inn for å markedsføre Capri.

Norske priser

I Premium utstyrsversjon får den også blant annet 20 tommers felger, oppgradert lydanlegg og Matrix LED frontlys med blendingsfrie fjernlys.

Prisene starter på 468.000 med den største batteripakken og bakhjulsdrift – og 497.000 for firehjulsdrift. I fjerde kvartal kan den også bestilles med et mindre batteri i kombinasjon med bakhjulsdrift. Alle prisene inkluderer fem års fri service.