Hyundai Kona
INNFRIR: Hyundai Kona leverer rekkevidde på solid nivå, og tett opptil tallene fra fabrikken. Det gjør bilen til rekkeviddekongen blant de små elbilene. Foto: Tomm W. Christiansen
Hyundai Kona Electric:

Folkebilen som folket ikke får

Rekkeviddekongen er som konger flest: Vanskelig å komme i kontakt med. Men det kan være verdt å vente i rundt to år på en elbil du må lade nesten like sjeldent som du i gamle dager fylte diesel.

Del denne artikkelen
75 Poeng

Denne testen ble publisert første gang i desember 2018. Vi hadde med bilen i vår rekkeviddetest i juli 2019, der bilene ble kjørt fra fulladet til helt tomt batteri.

Testen hadde start i Oslo, med bykjøring, motorvei, riksvei og enkel fylkesvei på østlandet før vi endte opp på E6 oppover Gudbrandsdalen.

Hyundai Kona har en oppgitt rekkevidde på 449 km, men gikk 532,9 km fra fulladet til den stoppet fullstendig. Ved 8 prosent batterikapasitet varsler bilen «lavt batterinivå – kjør til nærmeste ladestasjon» både på skjermen, i bilens display og head-up displayet. State of Charge (SOC/ladestatus) for høyspenningsbatteriet har da kommet ned på rødt nivå (1-2 målesøyler) og det lyser varsellampe for å gjøre sjåføren obs på batterinivået. Ved 3 prosent batterikapasitet gis det nytt varsel på bilens skjerm og det lyser varsellampe for at kraften er innskrenket (skilpadde). Bilen viste 0 prosent batterikapasitet og 0 km rekkevidde etter 529,6 kjørte kilometer. Deretter ble den kjørt 3,3 kilometer før den var helt tom. 

Den mistet først muligheten til å øke hastigheten og deretter ble farten gradvis redusert til den stod stille Kjøreegenskapene var også noe dårligere, men kjører fortsatt fint.

Bilens 12V-batteri tappes ikke av at bilen kjøres tom, og oppladingen etterpå er problemfri.

Les hele rekkeviddetesten her!

Her fortsetter teksten fra den opprinnelige testen:

I en praktisk hverdag er Kona det beste valget for deg som vil ha flest mulig mil ut av batteriet. Men ikke for mange om gangen. Kona er ikke skapt for langturer.

Etter noen dager  i sludd og snø, kan vi gjenta oss selv fra prøvekjøringen på smeltet asfalt tidligere i sommer:

Med Hyundai Kona kommer du herfra og til hytta og tilbake igjen uten å lade.

Rekkevidden er klasseledende. Men ikke komforten.

Tips fra NAF
Lurer du på hva slags elbil du skal velge?
Finn elbilen som passer for deg

NAF har samlet elbilene som finnes på markedet og som kommer i nær fremtid i en egen elbilguide. Sett dine kriterier og sjekk hvilken elbil som passer for deg.

Komforten kommer vi tilbake til. Det er fortsatt rekkevidden både produsenter og kunder inntil videre er mest opptatt av.

Kona setter ikke bare en ny standard. Men også et slags foreløpig punktum – eller la oss si et komma -  i jakten på mest mulig rekkevidde.

Kona er en liten bil, primært for nærtrafikk. Under slike omstendigheter er rekkevidden så bra at man ikke bryr seg. Komma.

For selvsagt må du lade iblant. Men kan du gjøre det hjemme, så er rekkeviddeproblematikken hypotetisk. Punktum.

Vår testbil hadde en estimert rekkevidde på 445 kilometer da vi hentet den, altså mer eller mindre fulladet.

Da vi leverte den, var tallet redusert til 190 kilometer. Det er bare litt under sifrene en e-Golf-eier ser på displayet etter en natt med strøm.

I mellomtiden hadde bilen rullet utslippsfritt til en rekke hverdagslige gjøremål i en snau uke, inkludert tur/retur Oslo-Gardermoen med full bil.

Les også: Her er alle Motors biltester

Blå Hyundai Kona sett bakfra.STILIG: Utseendemessig er det en del SUV-elementer som gir bilen særpreg. Foto: Tomm W. Christiansen

Ja, den ble injisert med noen ekstra mil i et parkeringshus i Bjørvika, men mest fordi det var en ledig ladeplass. Det var slett ingen nødvendighet.

Poenget: Ikke én gang var rekkevidden et tema. Med Kona kan du stryke rekkeviddeangst fra listen over diagnoser.

Den leveres bare med den største av to batteripakker her i Norge - på 64 kWt. Den mindre ble ikke vurdert som bra nok for norsk klima og nordmenns kjøremønster.

Batteriet kan lades fra 0-80 prosent på 75 minutter med 50 kW hurtiglader eller 54 minutter om du finner en på 100 kW.

Så til komforten. Eller mer presist, mangelen på komfort.

Støydempingen er Konas største svakhet. Dekkstøyen blir høyst merkbar allerede i lav hastighet, og det er egentlig bare ditt eget øre som kan vurdere om det er greit eller plagsomt.

Hører du mye på radio, går det greit. Hører du mye på musikk, er det helt uproblematisk. Men liker du å ferdes i mest mulig stillhet – eller du har passasjerer i baksetet som du skal snakke med – kan støyen bli en irritasjonsfaktor.  

En selger vil naturligvis si at du hører mer dekkstøy fordi bilen ellers går så stille. Det er feil.

På norsk asfalt blir dekkstøy dominerende i alle biler allerede fra lave hastigheter. Det spiller ingen rolle om du kjører på strøm eller diesel.

Poenget er at dekkstøyen kommer tidligere og med mer ubehagelig trykk mot trommehinnene i Kona enn i konkurrentene.

Instrumentpanel i Hyundai Kona.LOGISK: Interiøret har grei brukskarakter og selve instrumentpanelet er lettbetjent. 

Vektbesparelse har naturligvis ekstra høy prioritet i biler som skal finjusteres til å forbruke minst mulig og rekke lengst mulig. I tillegg skal bilene romme teknologi som for få år siden bare fantes på digre luksusbiler.

Kameraer og sensorer og betjeningssystemer har naturligvis en vekt. Og noen steder må det spares. Kanskje er det de støydempende materialene som ofres på rekkeviddens alter. Konkurrenter som Nissan Leaf, VW e-Golf og BMW i3 framstår heller ikke som spesielt godt polstrede, men hakket bedre.

Kona har 204 hestekrefter. Det er flere enn konkurrentene. Og kanskje hundre flere enn nødvendig i den daglige driften Kona er konstruert for.

Trykker du klampen i bånn og dytter alle krefter og det umiddelbare momentet ned i underlaget, så svarer bilen med en blinkende lampe i displayet og en høyst lunken fartsøkning. Det blir for mye hjulspinn.

Elektronikken begrenser moroa. Firehjulsdrift kunne selvsagt løst dette, samt en del andre langt viktigere utfordringer på vinterstid her i nord.

Men på verdensbasis er etterspørselen etter firehjulsdrift i småbilsegmentet omtrent lik null. 

Les også: Vurderer du Leaf eller e-Golf? Her er vår dom!

Og i frykt for å virke urimelig kjedelig: Selvsagt kan det være hysterisk morsomt å ha 204 hester disponibelt. Tradisjonelle sportsbiler har knapt fått orden på utvekslingen før en elbil for lengst har satt inn støtet.

Poenget er at man sjelden eller aldri trenger kreftene. Ikke innenfor norske hastighetsbegrensninger. Ikke innenfor fornuftig kjøring med elbil.

Kona er oversiktlig, lettkjørt og lettbetjent på alle vis. Uklanderlig i all sin hverdagslighet.

Materialer og overflater er bruksvennlige og lettstelte. Berøringsskjermen er enkel å bruke, skarpheten god. Indikatorene i displayet som viser i hvilken posisjon du har henholdsvis vinduspusser og lys, er til utmerket hjelp.

Klimaanlegget styres med knapper. Det samme med girkassen. Fire knapper for de nødvendige funksjonene «framover, bakover, fri og park». Enkelt og greit.

Du har litt mer luksusfølelse i en Leaf og litt bedre kvalitetsfølelse i en e-Golf. Og litt festligere linjer i en BMW i3, selv om SUV-preget med de svarte kanalene og skjermbuene og den litt økte bakkeklaringen gir Kona særpreg.

Bagasjerommet på en bil. LITE: Bare 332 liters bagasjeplass er snaut. Kona er ikke stor nok til normal familiebruk.

Bagasjerommet er på beskjedne 332 liter, inkludert oppbevaring av ladekabler. Baksetet kan deles 60/40, men mangler skiluke. Nissan Leaf har til sammenlikning over 100 liter mer kapasitet med baksetene på plass.

Kona er ikke stor nok til de familieutfluktene rekkevidden innbyr til. Batteriplasseringen under setene, gjør også at voksne i baksetet får en unaturlig skarp beinvinkel.

Les også: Slik er alle bilprodusentenes elbilplaner

Startprisen er 325.900. Utstyrstilleggene er få. Selvsagt fordi standardutstyret er rikholdig.

Blant annet blindsonevarsler, elektriske seter, ryggekamera, head-up display, aktiv filholder, LED hovedlykter, skiltleser, varmepumpe, batterivarmer, ryggeradar for kryssende trafikk, navigasjon, nøkkelfri tilgang og start/stopp.  Svært mye av dette er tillegg hos konkurrentene.

Filholderen slo vi for øvrig konsekvent av. Den griper inn for aggressivt, og på sporete norsk landevei kan det gi retningsendringer som rett og slett er ubehagelig.

Tilleggene på en Kona begrenser seg stort sett til ventilerte skinnseter og soltak. Vi anbefaler gjerne skinnsetene, ikke minst på grunn av ventilasjonen.

Varme i rattet er standard. Det siste mente vi lenge var tøys. Teorien vår var at hendene varmer opp rattet før bilen selv – slik rumper ofte gjør i biler med treg setevarme.

Men rattvarmen kommer svært raskt og effektivt, og er et kjærkomment komfortelement Hyundai har levert i mange år.

Rekkeviddekongen Kona er ikke innen rekkevidde for alle. Bestiller du i dag, må du trolig vente i rundt to år på bilen. Det er lenge. Fort en evighet i elbilhistorien.

Utviklingen går i rasende fart, og unike elbiler – ikke biler basert på fossile foreldre, som for eksempel Kona og e-Golf - er rett rundt hjørnet.

Samtidig øker etterspørselen på verdensbasis. Bittelille Norge kan fort skyves nedover på listen over attraktive markeder. Ventetiden kan med andre ord bli enda lenger enn de to årene du må vente på en Kona.

Hyundai Kona Electric

Lengde/bredde/høyde 418/180/157 cm
Hengervekt 0 kg
Sikkerhet 5 stjerner for en fossil Kona i 2017 (på en skala fra en til fem, testet av Euro NCAP, du kan lese detaljert om testene på www.euroncap.com. I en test hos Euro NCAP «kolliderer» bilene med et kjøretøy tilsvarende egen vekt/størrelse).
Sikkerhet voksne 87 prosent (testet av Euro NCAP, prosent på skala opp til 100)
Sikkerhet barn 85 prosent (testet av Euro NCAP, prosent på skala opp til 100)
CO2 (g/kg) 0 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
NOx (mg/km) 0 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
Bagasjerom (liter) 332 (oppgitte fabrikktall)
Opplyst rekkevidde: 449 km etter den nye og mer realistiske WLTP-normen.
Vår målte rekkevidde: 385 km (rekkevidde på strøm under samme kjøreforhold, målt i minus 1-3 grader)
Opplyst forbruk (kwh/mil): 1,43 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
Vårt målte forbruk (kwh/mil): 1,51 (forbruk på blanding av landevei og småkjøring over en strekning på cirka 250 kilometer, start med fulladet batteri)
75 Poeng

Hyundai Kona Electric

Pris: Pris: Fra kr. 325.00 (eks. levering/registrering)
Vi testet: Pris: Kr. 359.400 (204 hk. elektrisk, inkl. reg/frakt). Elmotor 150kw/204 hk, dreiemoment 395 Nm. Batteri 64 kWt, forhjulstrekk, trinnløst automatgir. 0-100 sek.: 7,6 sek. (fabrikkmålt).

Miljø og forbruk: 10/10

10

Best i klassen. Den teoretiske rekkevidden ble nylig nedjustert med tre mil, men er fortsatt på snaue 45 mil. Det virker oppnåelig på gode sommerdager, i god koreansk rekkeviddetradisjon. Kona er uansett årstid i en egen divisjon sammenliknet med konkurrentene.

Pris: 8/10

8

Startpris på 325.000 (eks. levering/registrering) – og da er nesten alt inkludert, bortsett fra skinn (10.000), soltak (10.000) og metallic lakk (4900). Dyr til å være såpass liten, billig til å ha så mange hestekrefter – men som elbil svært konkurransedyktig.

Driftskostnader: 7/10

7

Hyundai har med elutgaven av Ioniq bevist at de leverer høy kvalitet og mye utstyr for pengene. Alt tilsier at Kona vil følge opp. Hyundai har litt høyere servicepriser enn hovedkonkurrentene Volkswagen og Nissan.

Annenhåndsverdi: 10/10

10

Garantert en ettertraktet bruktbil, med dokumentert kvalitet og rekkevidde som vil ligge i tetsjiktet i mange år framover. I øyeblikket er det to års ventetid på ny bil – og prisene på de få tilgjengelige brukte bilene er absurd høye.

Praktisk: 4/10

4

Lite bagasjerom (332 liter) som verken matcher familielivet eller rekkevidden som innbyr til langtur. Enkel å gå ut og inn av, SUV-formen gjør den oversiktlig fra førerplass, men sikten bakover krever ryggekamera (standard).

Sikkerhet: 8/10

8

Den fossile modellen fikk maksimale fem stjerner i 2017. Elmodellen er i prinsippet samme bil, men litt tyngre. Har det meste av ny sikkerhetsteknologi, som filholder, autobrems med fotgjengerfunksjon og varsling om kryssene trafikk bak.

Design: 7/10

7

Mye karakter. Til tross for manglende firehjulsdrift har den mer SUV-preg enn mange av de vaskeekte. I litt sterke farger blir den lagt merke til i trafikken. Særpreget opphører innenfor dørene, med unntak av de fire knappene til girvelgeren.

Utstyr: 9/10

9

De norske utstyrsversjonene er proppet med det meste Hyundai kan by på i denne prisklassen. Bare skinn, soltak, metallic lakk og vinterhjul er ekstra. Komfortdetaljer som varme i rattet og ventilasjon i setene er standard.

Komfort: 5/10

5

Forseter som passer de fleste, lett å finne god kjørestilling. I baksetet sitter voksne høyt med beina på grunn av batteriplasseringen, slitsomt på langkjøring. Stiv som elbiler flest, mye vekt på små flater. Mye dekkstøy, spesielt på sommerdekk.

Kjøreegenskaper: 7/10

7

Trygg og forutsigbar i all daglig kjøring. Tung og stabil i landeveisfart, kvikk og smidig i bytrafikk. 204 hester er voldsomt på papiret, i praksis føles det ikke like brutalt. Bortimot hundre av dem er uansett overflødige i en liten elbil. Men du kan absolutt ha det litt gøy.

Konkurrenter