Rød bil på vei
KJENTE LINJER: Tesla Model 3 er en kompakt blanding av de større søsknene Model S og Model X. Men fronten er enda mer ribbet for pynteelementer. Foto: Tomm W. Christiansen
Motor-test: Tesla Model 3

Alle gode ting er 3

Omsider kan vi ønske Tesla Model 3 velkommen på norske veier. På høy tid for kundene. Altfor tidlig for konkurrentene – som dessverre må konstatere at Tesla Model 3 tar teten blant elbiler for folk flest.

Del denne artikkelen
83 Poeng

PS: Denne testen ble publisert i mars 2019. Vi hadde med bilen i vår rekkeviddetest i juli 2019, der bilene ble kjørt fra fulladet til helt tomt batteri.

Testen hadde start i Oslo, med bykjøring, motorvei, riksvei og enkel fylkesvei på østlandet før vi endte opp på E6 oppover Gudbrandsdalen.

Tesla Model 3 Long Range AWD kommer med 560 km oppgitt rekkevidde, men stoppet for oss etter 540,4 km. Da det var 20 prosent/91 km igjen gikk batteriet fra grønt til oransje i displayet, og deretter i rødt ved 7 prosent/35 km. Bilen varslet ved 4 prosent/ 21 km rekkevidde at det begynte å bli lite strøm, og ba oss planlegge lading umiddelbart. Bilen viste 0 prosent batteri ved 520 kjørte kilometer, men gikk ytterligere 20,1 km.

Bilen har en enkel visning av strømforbruk ved gasspådrag og i motsatt ende av skalaen det man regenererer. Etter hvert som batteriet nærmer seg tomt, mister bilen kraften «i toppen». Det betyr at vanlig gasspådrag fungerer som normalt, men at det er mindre å gå på om man tråkker hardt på. Pådraget reduseres stadig mer etter at bilen viser 0 i rekkevidde.

Ingen komfortfunksjoner sluttet å virke, på tross av at bilen var fullstendig strømtom på driftsbatteriet. Til og med klimaanlegget fungerte på strømtom bil. Men klimaanlegget bør skrus av om bilen er helt tom for strøm. Etter en halvtime fikk vi beskjed om at spenningen på 12-voltsbatteriet var redusert. Men det er altså først når driftsbatteriet er helt tomt at spenningen på 12-voltsbatteriet reduseres.

Tesla Model 3 har en egen modus for tauing. Ved å trykke inn bremsen kan man aktivere tauefunksjonen via bilens skjerm. Da frikobles drivverket, og bilen kan trekkes om bord på bergingsbilen med den medfølgende kroken som festes i støtfangeren. Funksjonen må brukes med varsomhet og i samarbeid med bilbergeren.

Etter testen ladet den problemfritt ved en Supercharger.

Les hele rekkeviddetesten her!

Her fortsetter den opprinnelige testen:

Model 3 ble presentert 1. april 2016. Noen ventet vel egentlig bare på at Elon Musk skulle dukke opp på Twitter med et «aprilsnarr!»

For sikringene har gått etter tur for denne kompakte blandingen av en lav Model S og en mer oppblåst Model X.

Men nå er den altså her.

Prisen ble satt ned i begynnelsen av mars, til 429.800 kroner (frapris). Da får du firehjulsdrift, best rekkevidde, godkjent familiestørrelse, vanvittig med krefter – og den spesielle følelsen av å være en teknologisk racer.

En enda rimeligere versjon med bakhjulsdrift kommer, men uvisst når. Den blir uansett ingen volummodell i Norge.

Les også: Test av Model X – bilen vi hater å elske

Rød bil med hav bak

Rød bil bakfra

Rød bil fra siden

Rød bil bakfra

Finesse

I kjent stil kommer Tesla med finesser du ikke visste at du trengte – og som du etter en stund ikke skjønner at du har klart deg uten. Det er sånn lidenskap oppstår.

Vi er fristet til å kalle hele den midtstilte 15-tommers skjermen en slik finesse. Herfra kan du styre de fleste tenkelige funksjoner på en bil – og en hel rekke utenkelige.

Luftstrømmen fra klimaanlegget justerer du ved å dra en liten markør over bildet av instrumentpanelet.

Skal du endre innstilling på speil eller ratt, må du først finne riktig funksjon på skjermen.

Deretter justerer du med en av de to små ballene du finner på rattet. Litt tungvint kanskje, men også svært fascinerende.

Les også: Test av Kia e-Niro – hvis du klarer deg uten prestisje

Forhistoriske konkurrenter

Betjeningen er stort sett intuitiv, og skjermen reagerer lynraskt. Etter noen timer i en Model 3 blir alle andre førermiljøer forhistoriske.

En stor skjerm er selvsagt ikke unikt. Den er litt større i både Model S og i Model X. Forskjellen er at i Model 3 får du ikke informasjon andre steder enn på denne skjermen.

Rett foran føreren finnes bare et ratt og en smal horisontal ventilasjonsåpning over en bred pyntelist i imitert treverk, før du stirrer gjennom en stor frontrute og nærmest rett ned i asfalten. Interiøret løfter minimalismen til et nytt nivå.

Oversikten framover er formidabel – og uvant. Berøringsskjermen har du i høyre øyekrok, og aller nærmest: Hastighetsmåleren. Helt uproblematisk etter noen mils kjøring.

Men i dette avanserte digitale universet føles det unektelig litt rart at man må både kikke og trykke to ganger på skjermen for å skifte intervall på vinduspusserne.

Heldigvis finnes det en klassisk hurtigknapp ytterst på blinklysspaken om du plutselig får en sprut fra et motgående vogntog.

Les også: Test av Hyundai Kon Electric – folkebilen folket ikke får

Interiør i bil

Infoskjerm i bil

Forsetene i bil

Bakseter i bilMINIMALISTISK: Instrumentpanelet er i praksis flytter over til den 15 tommers store skjermen. Men blinklysspaken (t.v.) og girvelgeren (t.h.) sitter der vi er vant til hos Tesla (og Mercedes).

Ganske klossete

Fra utsiden låser du dørene enten ved å nærme deg med din egen oppkoblede mobiltelefon, eller med et nøkkelkort som du legger mot den såkalte b-stolpen – stolpen mellom første og andre sidevindu.

Men dørhåndtakene kommer ikke elegant ut av dørene som på en Tesla S. Tvert imot, her føles det ganske klossete: Du må først trykke på håndtaket for å løse det ut, deretter skifte grep og trekke i det.

Fra innsiden er det langt enklere: Du trykker på en knapp, så åpner dørene seg selv de første centimeterne.

Det omfattende nettverket av superladere er naturligvis et stort pluss – og gir en Tesla-eier et solid forsprang på andre elbil-eiere. Spesielt når du trolig også har den beste rekkevidden.

Forutsetningen er at du ikke lar deg rive med av de ekstreme fartsressursene og tømmer batteriet. Vår «Performance»-utgave gjør klassikeren 0-100 på 3,5 sekunder – og med et så umiddelbart moment at du knapt finner en bil i verden som holder følge. Og definitivt ingen til rundt en halv million.

Les også: Slik er bilprodusentenes elektriske planer

Poengrekord

Kjøreegenskapene er heldigvis eminente. Kreftene håndteres av firehjulsdriften, den presise styringen, den gunstige vektbalansen og en fjæring som noen mener vil være for sporty. Andre versjoner er hakket mer siviliserte.

Model 3 setter ny poengrekord for en elbil i Motor, til tross for at den får et digert spark i fronten fra en av våre kjepphester: Det er for mye dekkstøy.

Vår testbil sto på piggfrie vinterdekk – som støyer vesentlig mindre enn sommerdekk – i dimensjonen 235/35-20. Opp til 60-70 km/t er den stillegående som elbiler flest, men så tar dekkstøyen over.

Som alle andre elbilprodusenter har Tesla batterier som veier mye. Og vår høyst udokumenterte påstand er at elbilprodusenter flest kompenserer ved å spare på støyisolasjon.

I en Model 3 kan du gjøre ett av to hvis støyen plager deg. Det mest effektive og morsomste: Du bare skrur opp det fantastiske lydanlegget på full guffe.

Les også: Elbilene dominerer vårens store bilutstilling

Bagasjeriom i bil

Bagasjerom i bilPLASS NOK: Det totale bagasjevolumet er oppgitt til 425 liter, inkludert rommet under panseret. Vi synes bagasjerommet virket større.

Forparti på bil

Kanskje den beste

Det kjedeligere og kanskje bare marginalt effektfulle: Du bestiller bilen med 18 tommers dekk og får litt mer dempende gummi mellom asfalten og felgen. Inntrykket av manglende støyisolering forsvinner neppe, men frekvensene blir trolig litt mer behagelige hvis du skal høre på radio eller snakke med passasjerene.

Andre minuspunkter?

Bagasjeromåpningen er smal og terskelen høy. Her trenger man den ganske sjeldne kombinasjonen av styrke og finmotorikk for å lirke inn en stor koffert eller en sammenslått barnevogn uten å skrape borti lakken.

Volumet er oppgitt til 425 liter, inkludert rommet under panseret. I motsetning til et par konkurrenter, som vi mistenker for å skryte på seg bagasjeplass, framstår Tesla som litt beskjeden her.

Bagasjerommet virker rett og slett en god del større enn oppgitt.

Nylig kunne Tesla opplyse at de har doblet antall mekanikere, endret skiftrutiner og utvidet åpningstider på verkstedene for å møte Model 3-kundene med forbedret service. Og her er vi ved det kanskje største og viktigste minuspunktet for mange Tesla-eiere: Trøbbel med bilene og ventetid på både deler og utbedringer. Frustrasjonen er tidvis høy, og rapportene om feil på Model 3 kom lenge før de første bilene kom til Norge.

Men vi lar ikke potensielle problemer overskygge det foreløpige og konkrete faktum at vi her har en særdeles god elbil.

Kanskje den beste av dem alle.

Tips fra NAF
Hva mener ekspertene om elbil-utviklingen?
Hør NAFs podcast om elbil

Hvilken elbil passer for meg? Hvilke elbiler kommer på markedet, og vil alle biler bli selvkjørende? Anette og Harald samler gjester i studio og stiller ekspertene spørsmålene du lurer på!

Tesla Model 3

Lengde/bredde/høyde 469/185/143 cm
Hengervekt Kan ikke ha hengerfeste
Sikkerhet Ikke EuroNCAP-testet, men har toppscore i tilsvarende amerikansk test
CO2 (g/kg) 0
NOx (mg/km) 0
Akselerasjon (0-100) 3,5 sekunder
Bagasjerom (liter) 425
Bakkeklaring 14 cm
Beregning av annenhåndsverdi Beregnet av Leaseplan, som er merkeuavhengig og vurderer alle nye modeller. De gir score fra 1 til 10, der 10 er best, i forhold til klassen og markedet. I denne testen har man estimert markedsverdien etter tre år/45.000 km
WLTP-rekkevidde (opplyst) 560 km
83 Poeng

Tesla Model 3

Pris: Fra kr. 429.800, modell «Long Range» med firehjulsdrift.
Vi testet: Pris testet bil: 521.100, modell «Performance» med firehjulsdrift. Elmotor 462 hk. («Performance»), 346 hk. («Long Range») dreiemoment 357 Nm. Batteri 75 kWt, firehjulstrekk, trinnløst automatgir. 0-100 sek. (fabrikkmålt): 3,5 sekunder («Performance»), 4,8 sekunder («Long Range»).

Miljø og forbruk 10/10

10

Rekkevidde på 560 km («Long Range») og 530 km («Performance») er meget bra. Motor har ikke hatt mulighet til å gjøre fullverdige tester på den tiden vi har hatt testbilen, men indikasjonene er positive. Tallene vil bli oppdatert.

Pris 9/10

9

Danner sin egen prisklasse, men legger seg mye nærmere «folkebilene» enn «luksusbilene». Firehjulsdriften, rekkevidden, kraftressursene og den mer subjektive følelsen av å kjøre noe ekstraordinært, gjør den svært konkurransedyktig.

Driftskostnader 7/10

7

Gunstig serviceintervall – to år eller 40.000 km – samt generelt lavere serviceutgifter på elbiler, gir høy score på papiret. Men rapportene om feil og mangler er mange. Tiden vil vise om bilene som kommer til Norge er kvitt de verste barnesykdommene.

Annenhåndsverdi 8/10

8

Kvaliteten på bilene vil naturligvis påvirke verdifall og etterspørsel, men vi vurderer den som svært attraktiv i utgangspunktet. Biladministrasjonselskapet Leaseplan forventer et årlig verditap på mellom 65-75.000 kroner de første tre årene.

Praktisk 6/10

6

Bagasjerommet på 340 liter (pluss 85 liter under panseret) føles større. Men smal åpning og høy lastekant. Dørhåndtakene krever først et trykk, så et grep, og er mest en upraktisk gimmick. Ikke mulighet for tilhengerfeste.

Sikkerhet 10/10

10

Toppscore i NHTSA (amerikansk etat som tester etter prinsippene til Euro NCAP). Testbilen hadde bakhjulsdrift, men ellers alle sikkerhetssystemer som kommer på norskregistrerte biler.

Design 8/10

8

Lekker innvendig, forutsatt at man glemmer tradisjonelle oppfatninger om design. Her løftes minimalismen til nye høyder. Umiskjennelig Tesla bakfra og i profil, men den lave fronten harmonerer ikke helt med resten. Blir fort vanlig i trafikken – og fort litt anonym?

Utstyr 8/10

8

Viktigst er kanskje firehjulsdriften – som ikke koster urimelig mye sammenliknet med de tohjulsdrevne «folkebilene». I tillegg til et grunnleggende høyt utstyrsnivå, har vår testbil blant annet 20-tommers alufelger, glasstak og oppgradert lydsystem.

Komfort 7/10

7

For mye dekkstøy, men flott lydanlegg kompenserer. Lavt instrumentpanel og svær frontrute gir suveren sikt framover. Storskjermen krever tilvenning. Gode seter foran og utmerket fjæring, selv uten luftfjæring. Bra plass bak, men slitsom beinvinkel for voksne.

Kjøreegenskaper 10/10

10

Hysterisk mye krefter, firehjulsdrift, sporty dekk og optimal vektbalanse i en kompakt bil. Selv på vinterhjul er det bare å fastslå at dette knuser det meste. Klassikeren 0-100 tar vanvittige 3,5 sekunder. Den litt folkelige utgaven bruker 4,8...

Konkurrenter