TA LADEGREP: Med noen enkle tips og forholdsregler får du mer ut av ladingen din. Spesielt nå i sommer er det mange elbileiere som vil hurtiglade for første gang. Foto: VAG

Her er de beste ladegrepene:

Slik blir du en superlader

Lading handler om å få mest mulig rekkevidde på kortest mulig tid – og selvsagt billigst mulig. Her er tipsene som hjelper deg til å bli en bedre lader.

Publisert Sist oppdatert

Først som sist: 

Lader du mest hjemme, så bør du investere i en veggladeboks. Den gamle stikkontakten er mest en nødløsning.

En vegglader er også en investering i boligen, i tillegg til at du kan sove trygt om natten, mens de fleste lader. Trafikken på strømnettet er likevel på det laveste, og strømmen på sitt billigste.

Bra for både deg og strømleverandøren. 

På lengre turer handler det om fornuftig hurtiglading. 

Spesielt nå i ferietiden er det mange som får sine første erfaringer med dette. Du sparer mye tid og litt penger på å sette deg inn i hvordan de ulike ladeuttakene fungerer, hva det koster å lade, hvor mye strøm du får og hvor raskt.

Les også: Dette er de beste elbilene akkurat nå

Ladingens 10 bud

Her er noen gode tips fra NAF og Elbilforeningen, summert opp i 10 punkter: 

  • Lad når du stopper, ikke stopp for å lade. Da blir ikke lading et irritasjonsmoment. Du får ladet mer enn du tror på tiden av en spisepause og et toalettbesøk. Og pause trenger du uansett når du kjører langt.

  • Skaff deg en ladebrikke. Både NAF og Elbilforeningen har universalbrikker, i tillegg har de fleste ladeoperatørene sine egne. Opprett profil hos operatørene som er relevante for deg og din reise, og legg inn betalingskort. Hurtiglading via sms er mer tungvint og dyrere. Mobilapp tar noe lengre tid, og er mindre praktisk i kulda.

  • Mange selskaper og kredittkort-tilbydere gir rabatt på lading i sommer. Andre gir volumrabatt hele året. Her er det potensielt mye penger å spare hvis du skal kjøre langt og lade mye. Søk litt på nettet etter kampanjer du kan benytte deg av.

  • Lad heller litt og ofte enn å stå og fyll opp til 80 prosent. Lad når batteriet tar imot strøm mest effektivt, som ofte er mellom 20 og 60-70 prosent. Det er tidseffektivt og økonomisk. 

  • Hurtiglading i Norge koster rundt 2,50 kroner minuttet på de typiske 50 kW-laderne. Du betaler altså ikke for hver kilowattime (kWt), men for tiden du står ved laderen. Eksempel: Hvis du bruker 40 minutter på å fylle 25 kilowattimer (12-80 prosent) på en 2018-modell Nissan Leaf, så koster hver kWt 4 kroner. Derfor er det lurt ikke å lade mer enn du trenger for å komme dit du skal. Du sparer både penger - lavere pris pr. kWt - og tid. Det blir også mindre kø ved hurtigladestasjonen. Spesielt viktig på fredager og søndager når mange ønsker påfyll.

  • Moderne lynladere med høyere effekt, kan være dyrere å bruke. Det er penger ut av vinduet å lade på en lynlader som gir 150 kW, men som koster mer per minutt hvis bilen din bare kan lade med 50 kW. Med andre ord: Sjekk hvor høy effekt (DC) bilen din kan ta imot.

  • På denne tiden av året gir som regel batteritemperaturen god lading allerede fra start når du hurtiglader. Men er det flere minusgrader ute, kan det fort gå nærmere en halvtime bare å varme opp batteriet før det kan ta imot lading. Altså går det med tid og minst 75 kroner til lunk på en vanlig kommersiell hurtiglader. Rådet er å lade opp batteriet før du parkerer i kaldt vær, mens batteripakken er temperert, slik at du har en grei basiskapasitet neste dag. Da kan du kjøre batteriet varmt før du hurtiglader med grei effekt.

  • Sjekk hvilke hurtigladere du faktisk kan benytte. I senere år har den europeiske CCS-pluggen blitt mer vanlig på norske hurtigladestasjoner enn tradisjonelle CHAdeMO. I dag er det bare Nissan som selger nye elbiler med denne pluggen for hurtiglading i Norge. Det betyr at de ikke kan benytte de nye IONITY-stasjonene, som kun har CCS-uttak. Tesla kan lades på alle hurtigladestasjoner. I tillegg har Tesla sitt eget omfattende nett av hurtigladere, som kun er tilpasset Tesla.

  • Ha god batterikapasitet når du starter turen. Når du da må lade, er batteriet varmt og det tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri.

  • Ankommer du ladestasjonen nesten tom for strøm, vil ladingen gå sakte i begynnelsen for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Ikke vent til batteriet er 100 prosent ladet. Mot slutten synker ladehastigheten betydelig, også dette for å skåne batteriet.

God tur!