STORSELGER: 2. generasjon Nissan Leaf sprenger alle salgsrekorder blant elbil-hungrige nordmenn. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Test: Nissan Leaf 42 kWt (elbil)

Fulladet til kamp

Det er ikke enkelt å lage en bil som både skal framstå som veldig ny og samtidig appellere til gamle kunder – uten at prisen raser i vei. Nissan har langt på vei lykkes.

Publisert Sist oppdatert

Etter å ha testet nye Nissan Leaf, både alene og i en ren duell mot hovedkonkurrenten e-Golf, kan vi konkludere med at el-pionéren ivaretar posisjonen som Norges kanskje beste el-bilkjøp.

Kanskje.

Nissan Leaf 2018

73 poeng

Pris: Kr. 304.900 (150 hk. elektrisk, inkl. reg/frakt). Elmotor 110 kW/150 hk, dreiemoment 320 Nm. Laminert Lithium batteri 40,0 kWh, forhjulstrekk, trinnløst automatgir. 0-100 km/t: 7,9 sek. (fabrikkmålt). Dekk på testbilen: 215/50-17 ContiVikingContact 6 (piggfrie vinterdekk).

Komfort 5/10

Delte meninger om setene. Rattet kan kun justeres i høyden, det begrenser muligheten for en optimal kjørestilling. I teten på dekkstøy, spesielt på grovere asfalt. Litt for stiv over mindre ujevnheter. Trives best i 70-80 km/t. E-pedal er strålende i kø og småkjøring.

Design 6/10

Karosseriet er i sin grunnform identisk med forgjengeren, men kraftig endrede lykter og litt svart dekorlakk har gitt et tidsriktig og mindre spektakulært utseende. Instrumentpanelet er modernisert, men blant annet girspaken og klimabetjeningen er kjent for dagens Leaf-eiere.

Kjøreegenskaper 7/10

Forbedret styrefølelse og et relativt stivt oppsett, gjør den bedre enn forgjengeren under litt aktiv kjøring. E-pedalen er først og fremst fornuftig og praktisk, men gir faktisk også overraskende mye glede om du vil kjøre aktivt med masse kraft og ny teknologi.

Miljø og forbruk 9/10

Våre målinger viste et forbruk på 1,75 kilowattime på mila under blandet kjøring med klimaanlegget på 20 grader, normal kjøremodus og minus 5 minusgrader. I følge den ferske internasjonal målestandarden WLTP har Leaf en rekkevidde på henholdsvis 270-285 km. (blandet kjøring) og 389-415 km. (by).

Utstyr 9/10

Varme i baksete og ratt er deilig store deler av året. E-pedal – som gjør at du kan akselerere, bremse og stanse helt med bare en pedal - fungerer ypperlig. Sikkerhetsutstyr som filvarsler og trafikkskiltgjenkjenning er standard fra billigste modell. Parkeringshjelp og propilot (justerer avstander og plasseringer midt i kjørefeltet) kan være nyttig, men krever lys og bra veimerking.

Praktisk 5/10

Bagasjerom med høy lastekant og smal åpning, men større volum som femseter (435/405 liter) enn E-Golf. 60:40 delbart baksete, men ikke jevnt bagasjegulv med nedslått baksete. Ikke skiluke. Nyttige nett til ladeutstyr. Høyttaler tar 25 liter bagasjeplass. Kan ikke trekke henger, stort minus.

Pris 8/10

Et trumfkort for Nissan, i tillegg til – i skrivende øyeblikk – kortere leveringstid enn de største konkurrentene. Toppmodellen av Leaf koster rundt 20.000 under startprisen på en E-Golf. Men en velutstyrt Hyundai Ioniq ligger vesentlig under i pris.

Driftskostnader 7/10

Leaseplan estimerer vedlikeholdskostnadene til 3 590 kroner i året. Serviceutgifter, samt bremseklosser- og skiver – som generelt må skiftes oftere på en el-bil – er litt rimeligere enn på E-Golf.

Sikkerhet 8/10

Ble testet av NCAP i april i år etter nye og strengere kriterier – og endte med fem av fem stjerner. 93 prosent på score på voksenbeskyttelse og 86 prosent på barn er meget bra. Også forrige modell fikk fem stjerner i 2012.

Annenhåndsverdi 9/10

Leaf er – sammen med E-Golf – bilen med best annenhåndsverdi i dette segmentet. Den har dokumentert bra kvalitet også som brukt. Nb! Bruktimporterte biler har ikke norske garantier (5 år/100 000 km.) og mangler enkelte spesifikasjoner tilpasset vårt klima. Disse skal ligge vesentlig lavere i pris.

Den vinner riktig nok ikke poengkampen mot e-Golfen. Men her må du selv finne de viktigste argumentene.

Er lavere pris, større bagasjeplass og litt kortere leveringstid viktigst, så er Leaf den beste kandidaten.

Les også: Nissan Leaf smadrer alle salgsrekorder

Men det er slett ikke sikkert du finner en kjørestilling som passer deg. I 2018 forventer kundene bedre justeringsmuligheter av både ratt og sete. Og det kan være du ønsker en bil som er smidigere og mer praktisk i daglig bruk. I så fall slår e-Golfen tilbake i poengregnskapet.

De beste el-bilene er snart bare et tilhengerfeste fra å innfri kravene nordmenn flest har til bil. Det sier ikke så lite.

Både klimaet og avgiftene gjør oss ekstra kravstore her i nord. Leaf er et godt eksempel på hvor fort utviklingen går:

Pionéren som gjorde el-bilen bortimot fullverdig for sju år siden, er blitt mye bedre i andre generasjon. Men den er ikke lenger enestående. Konkurrentene hevder seg skarpt i konkurransen.

Eiere av første generasjon Leaf vil kjenne seg igjen i den nye modellen. Plattformen og karosseriformen er den samme. Men front og hekk er utseendemessig ikke til å kjenne igjen.

Fra å være en ganske sær bil som hadde glidd ubemerket gjennom Andeby, har den fått et moderne og elegant utseende med trekk fra de øvrige modellene til Nissan.

Innvendig er både girvelgeren og klimabetjeningen overført fra forgjengeren. Speedometeret er blitt analogt, etter ønske fra Leaf-eierne.

Vår rekkeviddemåling av Leaf mot hovedkonkurrenten e-Golf, endte med tilnærmet dødt løp. Leaf har litt større teoretisk rekkevidde, både i følge den utdaterte og snart nedlagte NEDC-normen (378 km. for Leaf, 300 km. for Golf) og den nye og strengere WLTP-normen, som fort gir 20 prosent dårligere rekkevidde. Men Golf har til gjengjeld et lavere forbruk. I praksis er Motors erfaring denne:

Er du ekstra bevisst på å få maksimal rekkevidde, så kommer du litt lenger med Leaf. Har du et vanlig bruksmønster og normalt fornuftig kjøremønster, kommer du like langt med Golf. Kanskje rundt 20 mil i vinterhalvåret.

Les også: Still deg i kø hvis du ønsker brukt elbil

Leafs såkalte «e-pedal» er nyttig og faktisk ganske morsom. Du kan både akselerere til 100 og bremse til 0 uten å bruke annet enn gasspedalen. I bykjøring og køkjøring fungerer det ypperlig, i tillegg til at det naturligvis gjenvinnes strøm.

På landevei bør du koble ut e-pedalen og la bilen rulle lettere. Det er litt som å kjøre med brekket på. Du merker det når du slår av E-pedal-knappen, bilen skyter fart.

Leaf har størst bagasjevolum i klassen som femseter: 435 liter. Den er med andre ord best de gangene du må fylle opp bilen med baksetet i bruk.

Men den skuffer i de fleste øvrige praktiske øvelser. Lasteåpningen er smal og avrundet, og selve lastebrønnen er dyp. Nedslåtte bakseter blir liggende i veien for alt langt gods som skal skyves inn bagasjerommet. I tillegg har toppmodellen Tekna en høyttaler som stikker opp fra gulvet og stjeler 20 liter volum.

Prismessig knuser den Golf. Du får topputgaven av Leaf pluss en god del utstyr før du kommer opp på startprisen på Golf. Til gjengjeld er det ikke så mye ekstra du trenger i en Golf. Men du bør regne drøyt 30.000 kroner i forskjell. Rundt 10 prosent av nybilpris. Det er mye i denne prisklassen.

På papiret gjør Leaf unna klassikeren 0-100 km/t på 7,9 sekunder. Et utenkelig tall for en fossil familiebil til 300.000 kroner. Og det føles som tallene stemmer. Fartsressursene er formidable. En heftig akselerasjon blir bare akkompagnert av et svakt sus og, ikke så rent sjelden, den gledesdrepende hakkingen fra et antispinnsystem som slår inn...

Nissan Norge melder at en Leaf har leveringstid på cirka seks måneder. VW-importøren sier de kan levere e-Golf i siste kvartal. Det er med andre ord noen som allerede kan glede seg til vinteren.