Blå Kia e-Soul sett fra siden.
BOKSEN GÅR: Nye Kia e-Soul er i mangt og mye lik modellen den erstatter, Soul Electric. De største forandringene har skjedd under skallet – på rekkevidde- og sikkerhetsfronten. Foto: Kia
Kia e-Soul

Skjønnheten kommer innenfra

Kanskje er det modellnavnet som forplikter: Kia dyrker i hvert fall de indre kvalitetene med sin e-Soul. Motor kjørte bilen imponerende 478 kilometer uten å lade.

Del denne artikkelen
68 Poeng

De koreanske bilprodusentene har gått i bresjen for å kurere oss for rekkeviddeangsten. Og all ære til dem.

Konsernsøsknene Hyundai Kona, Kia e-Niro og Kia e-Soul går nå uproblematisk nærmere 50 mil på en kjølig julidag. Utslippsfritt.

Vi kan også legge til Huyndai Ioniq, som ikke har den samme rekkevidden i dagens versjon (ny modell kommer senere i høst), men som er blant markedets mest energieffektiv elbiler.

De nevnte 478 kilometerne ble oppnådd da Motor og NAF nylig presset e-Soul og åtte andre elbiler til det ytterste. Altså ingen dagligdags øvelse.

Les også: Så langt gikk elbilene da Motor og NAF kjørte dem i null

Tre bilder av Kia e-Soul fra litt forskjellig vinkel, siste er fotografert bakfra.NYE FORMER: Kia skal ha ros for at de prøver, men vi møtte ingen som ville gi designet mer enn fem på en skala fra 1-10. Foto: Øivind A. Monn-Iversen

Mindre dekkstøy

Mer relevant var en tur fra Vågsbygd på sørsiden av Kristiansand til Ullevål i Oslo. Avstand cirka 32 mil.

Vel framme hadde e-Soul fortsatt over 10 mil rekkevidde. Da hadde vi riktig nok ligget i 100 km/t. i 110-sonene for å gardere oss mot en ladestopp.

Men som man forstår – vi kunne fint øst på med langt flere av de 204 hestekreftene og likevel hatt reserver nok.

På denne turen noterte vi et overraskende pluss ved e-Soul: Støynivået fra underlaget i høyere hastigheter er lavere enn på de fleste konkurrentene.

En gjennomgående svakhet for de fleste modellene fra Hyundai-konsernet er her rettet opp til et tilfredsstillende nivå.

Vi registrerte det samme da vi kjørte litt større Kia e-Niro i mai. Også den har mindre dekkstøy enn sine helfossile søsken.

Vår teori er at batteripakken under bilen også har en støydempende effekt. 

Les også: Slik blir du en superlader

Litt stiv og stumpete

Vi er ikke like tilfreds med retningsstabiliteten. Styringen føles litt syntetisk og hakkete, som om dekkene har for lite luft.

Opplevelsen blir ikke bedre av en filvarsler som griper ganske brutalt inn, og en filsentreringsfunksjon med omtrent samme temperament.

Også dette erfarte vi med e-Niro. Begge funksjonene slo vi av.
Med last og på ganske slett asfalt, takler e-Soul underlaget greit. Ulastet og på ujevn landevei, blir den som tunge elbiler flest – stiv og stumpete.

Konklusjonen er uansett at e-Soul er en bil som egner seg best i ganske urban trafikk.

Les også: Flere elbiler gir batterikrise

Fire bilder som viser dashbord, knotter og skjerm.KVALITETSLØFT: Instrumentpanelet er både blitt penere og mer lettbetjent, i tillegg til at kvalitetsfølelsen er høyere.

Praktisk display

e-Soul tilbys også med en mindre batteripakke enn Motor har testet denne gangen. Den har 39 kWt, 136 hester og en rekkevidde på 276 kilometer. Denne kan du få i den billigste utstyrsversjonen «Classic». Resten er «Active» og «Exclusive».
«Classic» mangler varmepumpe, som er standard på de øvrige modellene. Men samtlige har væskekjølt batterivarmer.
Ved hurtiglading på 50 kilowatt skal det ta henholdsvis 45 minutter og en time å lade det minste og det største batteriet til 80 prosent.
e-Soul har mange komfordetaljer man savner i andre biler. Varme i rattet og kjøling i setet er to av dem.
Og vi gjentar gjerne vår begeistring for den særdeles praktiske løsningen med info i displayet som viser hvilket trinn du har vinduspusserne i. Den infoen finner du ikke på en mørklagt vinduspusserspak.
Samme info får du når du justerer lyset. Denne finessen finner vi bare i Kia og Hyundai. Det burde vært standard i alle biler.

Les også: Motor har testet Kia e-Niro

Tre bilder som viser forseter, motor og bagasjerom.LITE BAGASJEROM: Volumet har økt med 34 liter, til 315, men er fortsatt lite. Og skal du ha bagasjegulvet på laveste nivå, blir lasteterskelen ganske høy, i tillegg til at gummimatten ikke lenger passer. 

Ingen skjønnhet akkurat

Kia refererer til eksisterende Soul-kunder når utseendet til nye e-Soul blir et tema. Det er en velbrukt metode, ofte også en unnskyldning, for ikke å gjøre mer omfattende og dyrere inngrep.
Fornøyde, eksisterende kunder ønsker naturligvis ikke store endringer, bare noen små. Derfor er den karakteristiske taklinjen og vindusprofilene beholdt fra forgjengeren. Ikonisk for noen, snodig for andre.
Spørsmålet er vel enkelt og greit om man liker det man ser? Og svaret er vel like enkelt og greit: Nei.
Det var i hvert fall tilbakemeldingen fra alle vi har møtt på vår rundt 200 mil lange vei med e-Soul, inkludert den nevnte øvelsen, der vi kjørte batteriet til null.
Men det skal nevnes at Kia har gjort langt større endringer på sin siste Soul enn bilprodusenter flest som lener seg til argumentene om at de lojale bare vil perfeksjonere det eksisterende.
De mest opplagte og synlige forskjellene ser man i lyktedesignet og på et instrumentpanel som både er blitt penere og mer kvalitetspreget.
De mindre synlige endringene har vi allerede vært inne på: Batterieffekten og rekkevidden.
I tillegg er bilen proppet med aktive sikkerhetssystemer. Noen av dem kan du velge å bruke. Andre får du forhåpentligvis aldri oppleve effekten av.
Mangelen på hjelpemidler til en sløv sjåfør, var viktigste årsak til at forgjengeren bare fikk fire av fem stjerner i kollisjonstesten til Euro NCAP.
Vi forventer at e-Soul nå er oppe på en solid sammenlagtscore verdt fem av fem stjerner.
Liker du utseendet, så liker du trolig resten. Og er du skeptisk til utseendet, så anbefaler vi deg likevel å teste ut resten.
e-Soul har praktiske egenskaper og masse komfortutstyr til hverdagsbruk – og rekkevidde for de store utfluktene. Det er en kombinasjon som fortsatt er svært etterspurt til en overkommelig sum her i landet.
Så er det dessverre også et faktum at Kia har problemer med å levere de etterspurte bilene. Det er en faktor som vil styre mye av e-Souls skjebne.

Tips fra NAF
Lurer du på hva slags elbil du skal velge?
Finn elbilen som passer for deg

NAF har samlet elbilene som finnes på markedet og som kommer i nær fremtid i en egen elbilguide. Sett dine kriterier og sjekk hvilken elbil som passer for deg.

68 Poeng

Kia e-Soul 2019

Pris: Fra 271.900 (39,2 kWt Classic). Pris testbil: 357.900 (64 kWt Exclusive) (eks frakt/andre leveringsomkostninger)
Vi testet: Drivlinje: Elektrisk, 150 kW/204 hk (395 Nm) 0-100 km/t: 7,9 sek. (fabrikktall) Toppfart: 167 km/t. Forhjulsdrift, trinnløst automatgir Rekkevidde (blandet kjøring): 452 km (WLTP) Billigste modell har 136 hk og rekkevidde på 276 km, mot 204 hk og 452 km rekkevidde på den dyrere (og testede) modellen. Bilens vekt/maks nyttelast: 1682/423 kg Dekkdimensjon: 215/55R17 Bagasjerom liter/hengervekt: 315/0 Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 420/180/160/15 cm

Miljø og forbruk: 10/10

10

Vi kjørte for eksperimentets del bilen ned til 0 prosent batterikapasitet – og endte på 478 kilometer, altså bedre enn fabrikken oppgir (452 km.) Etter en tur Kristiansand-Oslo med tre personer og bagasje hadde bilen fortsatt 10 mils rekkevidde. Meget gode tall.

Pris: 5/10

5

Startpris på 357.900. Da får du suveren rekkevidde og mye utstyr, men også lite bagasjeplass og begrenset langturkomfort. Prisspranget opp til en større, mer komfortabel og tilsvarende utstyrt Kia e-Niro er såpass lite at e-Soul framstår som ganske dyr.

Driftskostnader: 7/10

7

Serviceintervall på 1 år/15.000 km, avhengig av hva som inntreffer først. Til sammenligning har Leaf og Ampera-e 1 år/30.000 km. Det betyr at e-Soul kan bli dyrere enn disse hvis du kjører mer enn 15.000 km i året. Servicekostnad er på nivå med konkurrentene.

Annenhåndsverdi: 7/10

7

Biladministrasjonsselskapet Leaseplan anslår et årlig verditap på 45-55.000 kroner de tre første årene. Men ikke enkelt å forutsi en e-Souls økonomiske livsløp. Utvalget av brukte elbiler øker, og Kia har problemer med å levere nok biler i Norge. Dette påvirker verdien.

Praktisk: 6/10

6

Svært romslig kupe, enkel ut- og innstigning. Bagasjevolumet har økt til 315 liter. Selve bagasjeromsgulvet er grunt, tilsvarende lengden på en kabinkoffert, og lastekanten blir høy når gulvet senkes for maks volum. Vinterens erfaringer med e-Niro viste at ladeluke i fronten ikke er ideelt.

Sikkerhet: 8/10

8

Den nye modellen er foreløpig ikke testet av Euro NCAP, men skuffende resultat av forgjengeren i 2014 – primært på grunn av manglende aktive sikkerhetssystemer. Nå er det meste på plass, blant annet automatisk nødbrems med fotgjengergjenkjenning, blindsonevarsler, og varsling for trafikk bak ved rygging.

Design: 5/10

5

Den særpregede taklinjen og vindusprofilene er beholdt, ellers er lyktedesignet kraftig endret og bilen har fått litt større overheng foran og bak. Vi har ennå ikke møtt noen som mener resultatet er spesielt vellykket. Interiøret derimot, er på alle vis blitt bedre.

Utstyr: 9/10

9

På toppmodellen har du det meste Kia kan tilby, inkludert skinn, soltak, varme i rattet og kjøling i setene. Da mangler du bare vinterhjul og ønsket lakkfarge – og eventuelt en SUV-pakke (sorte skjermkanter, beskyttelsesplate på siden) som trolig vil kle bilen.

Komfort: 5/10

5

Bra støynivå. Her har Kia gjort en solid jobb med både dekkstøy og vind fra det høye karosseriet. På ujevn norsk landevei blir bilen stump og nervøs, og vi hadde ønsket bedre stabilitet i høyere fart. For aggressive førerassistanseinngrep etter vår mening.

Kjøreegenskaper: 6/10

6

Ingen kjøper e-Soul for moroa skyld, men i et sikkerhetsperspektiv oppleves bilen som trygg og stabil. 204 hester er meningsløst mye – med mindre du kjører på motorvei med mye last og lite tid. Dreiemomentet er det samme i versjonen med 136 hk., som i daglig kjøring oppfattes som like sprek.