MÅ KOMPENSERES: Selv lille Toyota Yaris Cross kan bli problematisk. Hva da med Land Cruiser?
Foto: TOYOTA
Nye regler:
– Toyota må selge ni elbiler for hver Yaris Cross
Påstanden kommer fra bransjestedet Bilnytt, men Toyota avfeier den ikke.
Bilnytt.no skriver at Toyota Motor Europe (TME) har forsynt Toyota Norge med et CO2-tak. Dette betyr at hvis det selges mange bensinbiler, må det selges desto flere nullutslippsbiler.
– Nesten korrekt, sier sjef for Toyota Norge, Piotr Pawlak, til nettstedet.
Han forteller at det så langt bare har kommet en indikasjon ovenfra, altså at et helt klart tall ikke foreligger ennå.
Men prinsippet er riktig: TME gir hvert marked et spesifikt CO2-mål, basert på de såkalte CAFE-reglene – corporate average fuel economy. Disse angir hvor mye bilene fra hver enkelt produsent kan ha av utslipp, i snitt.
Tre regelverk
Siden Toyota leverer biler i alle markeder, blir regnestykket komplisert.
– Vi må dekke tre regelverk: et for 28 EU-land, som også gjelder Norge i denne sammenhengen, et eget for Sveits og enda et for Storbritannia. Dessuten kommer det egne grenseverdier for varebiler som kanskje kan bli enda vanskeligere å oppnå, sier Pawlak.
For at Toyotas totale Europa-regnskap skal gå opp, vil derfor Norge få et langt lavere CO2-mål enn for eksempel Polen, opplyser han.
– Vi har fremdeles noen hybrider og plugin-biler i våre salgsplaner. Hvis vi selger flere av disse enn vi har planlagt, vil vi måtte selge enda flere elbiler for å kompensere for de ekstra forbrenningsbilene, sier Pawlak.
Yaris Cross = 9,1 elbiler
Ifølge Bilnytts kilder vil Toyotas grense for Norge bli under 10 gram per kilometer. Deres regnestykke blir dermed at én Yaris Cross, med utslipp på 101 gram, vil tilsvare 9,1 elbiler.
Pawlak kan ikke bekrefte at grensen ligger akkurat der, men sier at den blir klar mot slutten av året.
Under ser du Toyotas totalsalg i Norge fra 1. januar til og med 4. september, nyttekjøretøy inkludert.
Toyotas bilsalg i Norge, fordelt på motorisering:
#
|
Drivstoff
|
Antall biler
|
Andel av Toyotas totalsalg
|
1 | Elektrisitet | 5185 | 40,51 % |
2 | Bensinhybrid | 4656 | 36,38 % |
3 | Diesel | 1859 | 14,52 % |
4 | Bensin pluginhybrid | 1072 | 8,38 % |
5 | Bensin | 18 | 0,14 % |
6 | Hydrogen | 9 | 0,07 % |
Kilde: OFV